kan mijn advocaat beroep instellen zonder mijn toestemming?

cinvan
Topic Starter

kan mijn advocaat beroep instellen zonder mijn toestemming?

#1 , 27 mar 2013 23:42

Ik had mijn advocaat aangetekend aansprakelijk gesteld voor mijn veroordeling. Hij pakte de zaak volledig verkeerd aan, hij sloeg de bal volledig mis. Hij had mij ook nooit bij de zaak betrokken. Maar buiten weten stelde hij beroep in : geen kennisgeving naar mij - geen toestemming van mij - ik ondertekende niks. Kan dat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 mar 2013 08:19

“Art.440.Vóór alle gerechten, behoudens de uitzonderingen bij de wet bepaald, hebben alleen de advocaten het recht te pleiten. De advocaat verschijnt als gevolmachtigde van de partij zonder dat hij van enige volmacht moet doen blijken, behalve indien de wet een bijzondere lastgeving eist.”(Gerechtelijk Wetboek)
‘Het mandaat ad litem van de advocaat doet geen vermoeden ontstaan dat hij met een omvangrijker mandaat gelast is.Buiten de gerechtszaal is de advocaat niet langer de wettelijke lasthebber van zijn cliënt maar wel een lasthebber van gemeen recht,zodanig dat elke opdracht die hij uitvoert een bijzonder karakter vertoont waarvan het bewijs,in tegenstelling met het mandaat ad litem,niet langer geleverd wordt door zijn enkele verklaring,maar door een duidelijke en bijzondere akte.Diegene die beweert dat een advocaat buiten zijn mandaat ad litem,tevens gelast is met een mandaat ad negotia,moet hiervan het bewijs leveren‘,(Brussel 29 november 1994,Pas. 1995,II,5).
'Het mandaat ad litem betreft uitsluitend de procedurehandelingen. Daarbuiten is de advocaat niet langer de mandataris van zijn cliënt.Een ingebrekestelling gericht aan de advocaat van een schuldenaar kan niet aan deze laatste worden tegengeworpen als de advocaat geen bijzonder mandaat had om dergelijke brieven te ontvangen',(Luik 29 juni 1990,R.R.D. 1991,63).

‘Maar buiten (mijn) weten stelde hij beroep in’

Het INSTELLEN van beroep is geen VERSCHIJNEN als gevolmachtigde van de partij maar een rechtshandeling in naam van zijn cliënt,waarop de regels inzake de lastgeving van toepassing zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cinvan
Topic Starter

#3 , 29 mar 2013 09:42

Geachte,
hartelijk dank voor uw reactie!
Begrijp ik het goed dat dit dus niet kan? Hoe pak ik dit verder aan? Kan "het beroep" ongedaan gemaakt worden? Ik nam inmiddels een andere advocaat onder de arm en die wil zijn besluiten maken (de eiser, geïrriteerd door het instellen van het beroep, verhoogde zijn eis met ongeveer 5000 euro)
mvg - cinvan

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2013 13:11

U kan een vordering in ontkentenis van proceshandeling instellen (art. 848 e.v. Gerechtelijk Wetboek).

U kan ook afstand van beroep doen. Maar dan moet u in principe de gerechtskosten betalen en blijft ook het door de tegenpartij ingestelde incidenteel beroep ("verhoogde zijn eis") bestaan.

cinvan
Topic Starter

#5 , 30 mar 2013 00:42

Geachte scorpioen,

dank voor uw antwoord!
mvg - cinvan

cinvan
Topic Starter

#6 , 01 apr 2013 21:30

Mijn advocaat betrok mij totaal niet in mijn zaak, hield mij niet op de hoogte, liet mij zelfs niet weten waar en wanneer mijn zaak voorkwam, lichtte mij niet in over het vonnis (ik moest het vernemen via aangetekend schrijven van de rechtbank) en stelde beroep in zonder mijn toestemming : deontologische fout of een beroepsfout?

Cinvan

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”