Wat is beperkt hoger beroep?

jf3
Topic Starter

Wat is beperkt hoger beroep?

#1 , 31 mar 2013 13:00

Kan iemand me uitleggen wat beperkt hoger beroep is?

De rechter heeft bepaald dat ik een bedrag krijg uitbetaald na een jarenlange procedure tegen een SOD bedrijf.
Hierbij wordt met verschillende bedragen die ik betaald heb geen rekening gehouden omdat er bij de stukken geen betalingsbewijs stak (mijn advocaat heeft hier nooit om gevraagd).
Ik wil dit dus in vraag stellen (ik kan de betalingsbewijzen leveren, het gaat om tienduizenden euro) en hoorde dat er zoiets bestaat als een "beperk" hoger beroep. Wat is dit juist en hoeveel tijd heb ik om dit te laten indienen (ik wil ondertussen wel een andere advocaat zoeken)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mar 2013 17:59

Een beperkt beroep is een hoger beroep waarbij niet gevraagd wordt het volledige vonnis te hervormen maar enkel welbepaalde beslissingen van de eerste rechter te hervormen.

Bijvoorbeeld: de eiser vordert van u betaling van twee facturen. U gaat er mee akkoord één factuur te betalen, maar betwist de tweede factuur. De rechter veroordeelt u om de twee facturen te betalen. U kan hoger beroep instellen enkel in zoverre de rechter u veroordeelde tot betaling van de tweede factuur.

De termijn is dezelfde als voor een onbeperkt beroep: in beginsel één maand vanaf de betekening van het vonnis. Dit is dus vanaf het ogenblik dat de gerechtsdeurwaarder het vonnis bij u aan huis komt afgeven.

jf3
Topic Starter

#3 , 01 apr 2013 10:48

Bedankt voor uw reactie.
Ik zou voor het beperkt hoger beroep een andere advocaat willen aanstellen. Ben ik verplicht mijn huidige advocaat hiervan op de hoogte te brengen?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 apr 2013 15:20

Dat zal uw nieuwe advocaat wel doen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”