advocaat onderneem niets sinds oktober/november 2010

elsdw
Topic Starter

advocaat onderneem niets sinds oktober/november 2010

#1 , 25 feb 2013 16:53

Ik had met mijn exman een vonnis van de jeugdrechtbank van Dendermonde. Na enige jaren (toen onze zoon volledig bij mij kwam wonen bij de start van het 1e middelbaar), was dit vonnis langs geen kanten meer uptodate.
Het oude vonnis zag er als volgt uit:
- co-ouderschap
- 50% verblijfsregeling (idem voor schoolvakanties)
- 50% kindergeld
- 50% belastingsvoordeel
- de ouder waarbij het kind zal verblijven dient het kind af te halen aan school
- domicilie van het kind was bij mijn ex

De woonafstand tussen mijn ex en mezelf was toen 4 km. Voor de aanvang van het middelbaar was ik verhuisd, waardoor de woonafstand nu 80 km bedraagt. Mijn ex ging akkoord met de schoolkeuze en heeft zelfs meegetekend bij de inschrijving.

Toen zijn de problemen begonnen. 50% verblijfsregeling was niet haalbaar, ex kwam kind niet halen en eiste dat ik het kind bracht (dit heb ik zelfs meerdere maken gedaan), ex betaalde geen kosten meer etc. Deze situatie escaleerde tot en met!

Het leek me oportuun om te beschikken over een uptodate vonnis, hierdoor nam ik eind oktober 2010, begin november 2010 een advocaat onder de arm nam. Deze zei me dat deze zaak zou voorkomen in december 2010 en diende ik 650 EUR te betalen om deze zaak op te starten (rol, ...).

Vandaag, februari 2013, meer dan 2 jaar later beschik ik nog steeds niet over een aangepast vonnis. Gedurende deze jaren kreeg ik steeds datums van advocaat maar er kwam nooit is van. Een telefoontje naar de griffie van de jeugdrechtbank bracht me volgende informatie op: de zaak is niet gekend, waardoor deze zaak niet op de rol staat.

Meer dan 2 jaar geleden heb ik betaald, advocaat heeft niets gedaan behalve gochelen met datums en excuses.

Wat kan ik doen om mijn 650 EUR terug te krijgen EN andere mensen veilig stellen voor zulke praktijken.

Dit is nu zo lang aan het aanslepen dat ondertussen de verstandhoudingen tussen ex en mezelf in het kader van onze zoon verbeterd zijn en ik niet meer wens te procederen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 feb 2013 09:59

“Art.1142. Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de zaak is niet gekend, waardoor deze zaak niet op de rol staat.’

Maan uw advocaat gemotiveerd aan uw 650 EUR om deze zaak op te starten terug te betalen en uw schade te vergoeden binnen een redelijke termijn die u daarin zelf bepaalt. Voeg daaraan kopie toe van uw betalingsbewijs en toon hem daarin aan dat hij de zaak niet opstartte. Deel hem daarin ten slotte mee dat u hem dagvaardt voor de vrederechter bij niet tijdige betaling. Eventueel kan u mits opstelling van uw dagvaarding door een gerechtsdeurwaarder verschijnen voor de vrederechter zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

drvandommelen

#3 , 03 mar 2013 00:52

In de provisiestaat van de advocaat zijn kosten en erelonen aangerekend voor briefwisseling aan confraters. Deze brieven worden niet aan de cliënt overlegd. Moet een cliënt erelonen betalen voor uren en kosten besteed aan brieven, waarvan hij het bestaan maar moet geloven?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mar 2013 10:56

Bij een betwisting over het ereloon, hetzij bij de Orde van Advocaten, hetzij bij de rechtbank, moeten die brieven worden overgelegd.

Voor de advocaat die meer dan twee jaar niets gedaan heeft: andere advocaat nemen en dossier laten opvragen, daarna eventueel klacht bij de stafhouder.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”