vredegerecht - zaak openen

Renaat
Topic Starter
Berichten: 10

vredegerecht - zaak openen

#1 , 26 jul 2012 13:03

Hallo,

Een viertal maanden geleden heb ik een warmtepomp (met installatie) besteld bij een leverancier van Mechelen waarbij de leveringstermijn expliciet op de bestelbon vermeld stond. Nadat men mij lang aan het lijntje heeft gehouden heb ik de bestelling geannuleerd (via aangetekend schrijven, en na eerst een ingebrekestelling te versturen).

Door het uitblijven van de oplevering heb ik echter schade opgelopen (stookkosten, …).
Deze schade wil ik terugvorderen via het vredegerecht. Nu heb ik een paar vragen:
  • Hoe dien ik deze zaak op te starten?
    Zal deze zaak voorkomen voor het vredegerecht van Antwerpen, of voor dit van Mechelen?
    Kan je in het vredegerecht een zitting bijwonen (waar je in principe niks met de zaak te maken hebt), om te zien hoe dit verloopt?
Renaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 jul 2012 13:42

Nadat men mij lang aan het lijntje heeft gehouden heb ik de bestelling geannuleerd (via aangetekend schrijven, en na eerst een ingebrekestelling te versturen).
mijne inziens mag u zich aan een tegenvordering verwachten

burgerlijk wetboek
Art. 1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Renaat
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 26 jul 2012 14:25

De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.
Volgens wat ik begrepen had (na contacten met test-aankoop), volstaat het om na een aanmaning aangetekend een ingebrekestelling (waarin een redelijke termijn wordt gegeven om alsnog de overeenkomst na te komen) en vervolgens aangetekend een afzien van de aankoop/overeenkomst te versturen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jul 2012 15:09

Cass., 16 februari 2009, rolnummer C.08.0043.N
Krachtens artikel 1184, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek, moet de ontbinding van een wederkerige overeenkomst wegens wanprestatie in rechte worden gevorderd. Die regel staat er niet aan in de weg dat een contractspartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt.

dieke
Berichten: 1299

#5 , 26 jul 2012 19:30

De schade die je meent te hebben opgelopen, zal je bovendien zeer omstandig dienen te kunnen bewijzen. Mijn ervaring leert me dat je met zulke zaken eerder vaak bot vist.

dieke
Berichten: 1299

#6 , 26 jul 2012 19:30

De schade die je meent te hebben opgelopen, zal je bovendien zeer omstandig dienen te kunnen bewijzen. Mijn ervaring leert me dat je met zulke zaken eerder vaak bot vist.

Renaat
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 27 jul 2012 08:47

Dank voor alle input. Ik denk wel dat ik de schade zal kunnen bewijzen.
Om nu terug te komen op mijn vragen; weet iemand een antwoord op één van onderstaande vragen?
  • Hoe dien ik deze zaak op te starten?
    Zal deze zaak voorkomen voor het vredegerecht van Antwerpen, of voor dit van Mechelen?
    Kan je in het vredegerecht een zitting bijwonen (waar je in principe niks met de zaak te maken hebt), om te zien hoe dit verloopt?

Lightning

#8 , 27 jul 2012 09:26

Als U hiervoor toch van zin bent een procedure op te starten, raad ik U ten stelligste aan om de procedure alsnog te voeren voor de ontbinding van de overeenkomst (+ eventueel schadevergoeding). Als U zuiver gokt op het verkrijgen van een schadevergoeding nadat U zelf eenzijdig de overeenkomst verbroken hebt, riskeert U zoals hierboven reeds aangehaald het deksel op de neus te krijgen met een tegenvordering + tergend en roekeloos geding.

ps. Hoe lang is de vooropgestelde leveringsdatum ondertussen overschreden?

Renaat
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 27 jul 2012 09:55

Dat kan ik inderdaad doen. De termijn is ondertussen al 2 maand overschreden...
Hoe start ik een dergelijke zaak op?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 jul 2012 10:27

De zaak wordt opgestart met een dagvaarding die door de gerechtsdeurwaarder aan de tegenpartij wordt afgegeven (betekend).

Of de zaak voor het vredegerecht komt, dan wel de rechtbank van eerste aanleg, hangt af van het bedrag dat u vordert. Als dit niet meer is dan 1.860 is de vrederechter bevoegd, ander de rechtbank van eerste aanleg.

De voorwaarden die op de bestelbon die u ondertekend hebt voorkomen kunnen bepalen dat een bepaalde rechter territoriaal bevoegd is. Dan is deze rechter bevoegd. Anders kan u kiezen:

Art. 624. Met uitzondering van de gevallen waarin de wet uitdrukkelijk bepaalt welke rechter bevoegd is om kennis te nemen van de vordering, kan deze naar keuze van de eiser worden gebracht;
1° voor de rechter van de woonplaats van de verweerder of van één der verweerders;
2° voor de rechter van de plaats waar de verbintenissen, waarover het geschil loopt, of een ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd;
3° voor de rechter van de woonplaats gekozen voor de uitvoering van de akte;
4° voor de rechter van de plaats waar de gerechtsdeurwaarder heeft gesproken tot de verweerder in persoon, indien noch de verweerder noch, in voorkomend geval, een van de verweerders een woonplaats heeft in België of in het buitenland.

Ik vermoed dat de warmtepomp bij u diende geplaatst te worden. Dat is dan de plaats waar de verbintenis moet worden uitgevoerd. U moet in de dagvaarden best vermelden waarom u de zaak voor die rechter brengt.

De zittingen zijn, behoudens een aantal uitzonderingen, openbaar. U kan dus gewoon in elke zittingszaal gaan plaatsnemen en volgen wat er gebeurt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 jul 2012 10:31

Dat kan ik inderdaad doen. De termijn is ondertussen al 2 maand overschreden...
Hoe start ik een dergelijke zaak op?
als je toch wil volharden , doe dan een poging tot minnelijke schikking , gewoon naar vredegerecht gaan en een formulier invullen is gratis geen advocaat nodig , als het bedrijf dit dan aan hun advocaat laat lezen mag je zich wel aan een dagvaarding verwachten

maar zoek eerst eens in rechtspraak met het trefwoord stookkosten of u 1 vonnis gaat vinden waarin dit wordt aanvaard als schade

wat staat er in de verkoopsvoorwaarden over een laattijdige levering ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Renaat
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 27 jul 2012 13:02

Bedankt scorpioen voor de verduidelijkende antwoorden.

"de reden", er staat enkel een uiterlijke installatiedatum op de bestelbon.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”