#2 , 17 mei 2012 03:25
Graag een antwoord op volgende vragen :
- van wanneer dateert het vonnis ;
- betreft het een verstekvonnis of een vonnis op tegenspraak ;
- werd het vonnis betekend en, zo ja, wanneer ;
- wat was de vordering (indien mogelijks, graag opgave van de cijfers).
Ik wil er immers zeker van zijn of er toch nog verzet/beroep mogelijk is.
Een bijzondere beroepstermijn is mij niet gekend, maar ik neem aan dat u verwijst naar een cassatieberoep. Een cassatieberoep kan worden ingesteld tot 3 maand na de betekening van het vonnis, met dien verstande dat cassatie enkel kan worden aangetekend tegen een 'in laatste aanleg' gewezen vonnis (dus kan slechts gebeuren na de klassieke rechtsmiddelen te hebben uitgeput).
Cassatie heeft wel een aantal 'nadelen' :
- Het Hof van Cassatie oordeelt over de wettigheid van de rechterlijke beslissingen. Het spreekt zich niet uit over feiten ;
- Cassatie (in burgerlijke zaken) dient aangetekend te worden door een 'cassatieadvocaat';
- de kosten van een cassatieadvocaat liggen bijzonder hoog (cassatieadvocaat zal uw dossier bestuderen en een advies schrijven : reken hier op 1'500 EUR à 2'000 EUR kosten - indien zijn advies positief is, kan de procedure daadwerkelijk worden ingeleid : reken op nog een extra van circa 3'0000.00 EUR ;
- de kosten van cassatie worden niet ten laste gelegd van de verliezende partij en er is ook geen rechtsplegingsvergoeding (die u eventueel moet toelaten een deel van de advocaatskosten te recupereren) voorzien
mvg