klacht tegen raadsman indienen

marcdegoede
Topic Starter
Berichten: 5

klacht tegen raadsman indienen

#1 , 18 mei 2007 08:48

Hallo;

Wegens voordurende problemen met mijn ex raadsman wil ik een klacht tegen hem indienen.
Waar en hoe kun je dat het beste doen?
Bij de orde van advokaten?

Vriendelijke groeten

Vandorpe Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
belle1970
Berichten: 47

#2 , 18 mei 2007 18:24

Je kan dit doen bij de orde van advocaten . Ik heb dit ook gedaan .
Maar of die echt tussenbeiden komen ?? In mijn geval in elk geval terwijl er ook genoeg redenen waren .
Mijn eerste advocaat liet mij de dag voor de zitting op het vredegerecht ( waar de beslissing zou vallen voor de kinderen ivm met een echtscheiding ) zitten . Hij zij dat hij niet kwam omdat hij een belangrijkere zaak had . Ik kon niet anders dan een andere advocaat nemen . Hij noemde dat een tactische zet was naar de tegenpartij . Maar met kinderen vond ik speel je niet ...
Resultaat meneer stuurt een rekening van 1250 ? aub .
Mijn 2 advocaat zegt niet betalen ' Brief sturen naar de orde van advocaten .....
Resultaaat nu hij daagt mij voor de vrederechter omdat ik niet betaal .
Die mannen kunnen zich alles permiteren blijkbaar !
Wij als gewone werkmens moeten presteren voor ons loon !
Maar advocaten ??? Ik ben aan nummer twee en al veel geld kwijt maar nog niets heb ik van resultaat . Weet het echt niet meer wat ik meot doen ....

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 22 mei 2007 12:59

Het beslechten van geschillen tussen niet-ordeleden en ordeleden behoort niet tot ?de taak te waken over de eer,de RECHTEN en de gemeenschappelijke beroepsBELANGEN van hun leden?(art.495 Ger.W.).
De gemeenschappelijke beroepsbelangen van de ordeleden overlappen meestal in ruime mate hun eigen belangen en omgekeerd.Niemand kan rechter en partij in eigen zaak zijn.Wiens taak het is te waken over die gemeenschappelijke beroepsBELANGEN kan dus niet ONPARTIJDIG geschillen beslechten tussen ordeleden en niet-ordeleden.

?...en zullen vele magistraten geen schroom ondervinden om de prestaties van gewezen confraters te beoordelen?...Duidelijke afspraken tussen raadsman en cli?nt zijn onontbeerlijk als men de zich vermenigvuldigende ereloonbetwistingen wil vermijden...?(STASSIJNS,E.,TRD&I 1995,660).

?De sociale afstand tussen magistraten en advocaten is klein.Zij komen vaak uit dezelfde kringen en dagelijkse tegenstanders neigen nogal gemakkelijk tot co?peratie....?(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Halewijck 1997,85-87).

Een geschil tussen niet-ordeleden en ordeleden laten beslechten door de plaatselijke rechtbank is dan ook een onverantwoord KANSSPEL,tenzij die rechtbank zou samengesteld zijn uit niet-plaatselijke rechters,waaronder bekwame JURYLEDEN en/of vertegenwoordigers van consumentenorganisaties.

De Commissies voor de Justitie van Kamer en Senaat zijn bij mijn weten samengesteld uit een meerderheid advocaten,die dan ook de sleutelposities innemen.?Belangenvermenging? bestaat enkel op gemeentelijk vlak(art.27 Gemeentedecreet 15 juli 2005) en is beperkt tot RECHTSTREEKSE belangen.Ons Gerechtelijk Wetboek zal dus steeds een ?advocaatse wet? blijven.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

marcdegoede
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 23 mei 2007 09:55

Wat kan ik daar nu eigenlijk uit verstaan?

Groetjes

Marc

Jonas Helaut
Berichten: 42

#5 , 02 jun 2007 13:13

Beste,

Er dient een onderscheid gemaakt te worden tussen deontologische fouten en andere (die evt. beroepsaansprakelijkheid kunnen meebrengen).

Gezien de vage term 'klachten' kan men in uw geval niet uitmaken of er sprake is van een deontologische fout. In geval van een deontologische fout kan men hiervoor steeds terecht bij de stafhouder van de balie waar de advocaat lid is, die evt. een tuchtprocedure zal starten tegen de advocaat.

Wat is een deontologische fout? Er zijn er veel, doch kort samengevat komen zij neer op (wat men met oubollige termen noemt) inbreuken op de kiesheid en de waardigheid van het beroep.

jh

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 03 jun 2007 21:52

Beste,
Welcome back!
Ondergetekende heeft u berichten gemist!

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”