procedure vredegerecht

dogboy
Topic Starter
Berichten: 9

procedure vredegerecht

#1 , 16 jan 2012 10:20

Beste,

Ik wil een procedure starten voor het vredegerecht maar het is me niet duidelijk hoe hieraan te beginnen. De tegenpartij moet gedagvaard worden (poging tot verzoening is al geprobeerd, zonder resultaat).

Neem ik rechstreeks contact met een deurwaarder? Of moet ik eerst een schrijven richten aan het vredegerecht? En hoe 'synchroniseren' deurwaarder en rechtbank dan voor het vastleggen van een datum?

Alvast bedankt,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38770

#2 , 16 jan 2012 15:53

zie eens bij vastgoed .... nuttige documenten daar staat de brief nodig om procedure te starten.
Maar misschien in kort waarover gaat het.
Uiteindelijk zal U een dossier moeten samenstellen dat samen met uw eis zal moeten overgemaakt worden aan tegenpartij.

tombe
Berichten: 136

#3 , 16 jan 2012 16:40

Als verzoening niet lukt, zal je sowieso moeten dagvaarden via deurwaarder. Heb vorige week zelf geïnformeerd bij vredegerecht en die stuurden meteen door.

Reclame

Vaoke
Berichten: 400

#4 , 16 jan 2012 17:49

En wat mag dan wel de aard en financiële omvang van de bedoelde vordering zijn?!

xena

#5 , 17 jan 2012 07:12

lees best eens eerst het hoofdstuk ; TITEL V. _ Inleiding en behandeling van de vordering op eenzijdig verzoekschrift.
in het gerechtelijk wetboek

houd er rekening mee dat mogelijk de zaak zal worden uitgesteld en op de rol wordt gezet u zal dus niet alleen een verzoekschrift moeten kunnen opstellen maar ook conclussies moeten kunnen schrijven .

sheepie
Berichten: 164

#6 , 17 jan 2012 09:48

Als verzoening niet lukt, zal je sowieso moeten dagvaarden via deurwaarder. Heb vorige week zelf geïnformeerd bij vredegerecht en die stuurden meteen door.
Moet niet via deurwaarder...

Mijn vorige huisbaas wou mijn huurwaarborg niet vrijgeven... Naar de verzoening heeft hij zijn kat gestuurd... Dan heb ik een verzoekschrift opgesteld en dat gaan neerleggen op de griffie van het vredegerecht. Daar je rolrecht betalen (dacht rond de 30 euro??) en dan wordt het op de rol geplaatst. Je ontvangt dan een uitnodiging wanneer de rechtzaak plaatsvindt (dacht zelf dat de uitnodiging en vonnis zelf per post is toegekomen en niet via deurwaarder).

Aja, het verzoekschrift moet wel aan bepaalde vormvereisten voldoen...

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 17 jan 2012 12:34

Als verzoening niet lukt, zal je sowieso moeten dagvaarden via deurwaarder. Heb vorige week zelf geïnformeerd bij vredegerecht en die stuurden meteen door.
Moet niet via deurwaarder...

Mijn vorige huisbaas wou mijn huurwaarborg niet vrijgeven... Naar de verzoening heeft hij zijn kat gestuurd... Dan heb ik een verzoekschrift opgesteld en dat gaan neerleggen op de griffie van het vredegerecht. Daar je rolrecht betalen (dacht rond de 30 euro??) en dan wordt het op de rol geplaatst. Je ontvangt dan een uitnodiging wanneer de rechtzaak plaatsvindt (dacht zelf dat de uitnodiging en vonnis zelf per post is toegekomen en niet via deurwaarder).

Aja, het verzoekschrift moet wel aan bepaalde vormvereisten voldoen...

Niet elk verzoekschrift deponeerbaar bij het vredegerecht is een huurgeschil. TS zou de zaak al veel eenvoudiger maken door de aard van het geschil te melden.

dogboy
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 17 jan 2012 14:18

Het geschil draait om huisraad die nog bij mijn ex-vriendin staat. Toen we uit elkaar gingen werd er de mondelinge (I know...) afspraak gemaakt dat mijn spullen bij haar mochten blijven (en dat zij er gebruik van mocht maken) tot ik ze weer nodig had. Eens het zover was weigerde ze categoriek de afspraak na te leven, vandaar dat ik nu wil trachten mijn bezittingen terug te krijgen via het vredegerecht.

xena

#9 , 17 jan 2012 18:41

Het geschil draait om huisraad die nog bij mijn ex-vriendin staat. Toen we uit elkaar gingen werd er de mondelinge (I know...) afspraak gemaakt dat mijn spullen bij haar mochten blijven (en dat zij er gebruik van mocht maken) tot ik ze weer nodig had. Eens het zover was weigerde ze categoriek de afspraak na te leven, vandaar dat ik nu wil trachten mijn bezittingen terug te krijgen via het vredegerecht.
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.

dogboy
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 18 jan 2012 09:39

dus als ik het goed begrepen heb (wat nog maar de vraag is...) heb ik wel degelijk recht op mijn spullen? Wat als de tegenpartij me vraagt te bewijzen dat die goederen van mij zijn? Facturen heb ik er niet meer van (op één uitzondering na).

Justiceseeker
Berichten: 354

#11 , 18 jan 2012 09:56

dus als ik het goed begrepen heb (wat nog maar de vraag is...) heb ik wel degelijk recht op mijn spullen? Wat als de tegenpartij me vraagt te bewijzen dat die goederen van mij zijn? Facturen heb ik er niet meer van (op één uitzondering na).
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.


Weinig tot géén kans zonder bewijzen.

Justiceseeker

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 18 jan 2012 10:32

Van elk goed moet je kunnen bewijzen dat het van jou is door kasticket, factuur, rekeningafschrift, ..., foto's genomen bij je ouders, ...
Beschik je hier niet over, dan heb je geen kans dat je de goederen kan terugvorderen.

Heb je ook geen inventaris gemaakt van de goederen toen je met je vriendin ging samenwonen?
Indien je dat niet hebt gedaan, dan vind ik dit niet erg slim gedaan.

xena

#13 , 19 jan 2012 12:57

dus als ik het goed begrepen heb (wat nog maar de vraag is...) heb ik wel degelijk recht op mijn spullen? Wat als de tegenpartij me vraagt te bewijzen dat die goederen van mij zijn? Facturen heb ik er niet meer van (op één uitzondering na).
burgerlijk wetboek 21/3/1804
Art. 2279. Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel.


Weinig tot géén kans zonder bewijzen.
enige mogelijkheid om zonder eigendomsbewijs een kans te maken is bvb kleding als je een man bent kan er een vermoeden zijn dat de mannenkledij van u is als de andere partij een vrouw is , mogelijkheid is ook speciaal gereedschap voor uw werk maar dan volgt een volgende bewijsprobleem , hoe bewijs je dat de tegenpartij hiervan in bezit is ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”