Gebruik termijn in aangetekend schrijven

wim1982
Topic Starter

Gebruik termijn in aangetekend schrijven

#1 , 11 jul 2011 17:46

Een technische vraag:

Ik wil een AS schrijven waar ik om een betaling van een bedrag eis.

Is het mijn recht om daar een betalingstermijn in te eisen? Dus zoiets als 'binnen de 2 weken', of voor deze datum.

Is dit iets wat mijn AS sterker maakt? Of kan dit eerder tegen mij gebruikt worden. Kunnen ze stellen dat ik een onredelijk termijn eis, maar ja, was is dan onredelijk? Kan het zin dat men bij de vrederechter zal vragen welke termijn ik gesteld heb?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 jul 2011 17:49

Wat is de reden van de eis? Schuld terug vorderen? schadeloosstelling? betaling factuur?

Grootorde bedrag?

wim1982
Topic Starter

#3 , 11 jul 2011 17:57

Ik heb zopas en huis gekocht, maar de verkoper wil de huurwaarborg niet overmaken. Er blijkt geen geblokkeerde rekening te bestaan terwijl dit wel in het huurcontract van mijn huurder staat. (een huurcontract dat ik dus ondertussen overgenomen heb). Ik had de verkoper gevraagd om dit voor de verkoop in orde te brengen, maar dit heeft dat nooit gedaan en ik had geen zin om het schrijven daarvoor uit te stellen. een fout zo blijkt nu, maar men zegt dat ik nog altijd het geld kan vorderen via een AS.

Ik zou dus nu een AS willen opmaken om de huurwaarborg + intresten te vorderen zodat ik deze kan betalen aan de huurder als deze binnen enkele maanden het pand verlaat. Ik moet de huurwaarborg sowieso betalen.

Het gaat om een bedrag van 1050 euro + 9 jaar intresten.

zie ook mijn forum topic van gisteren, daar vind je meer uitleg. Het onderwerp is "Aansprakelijkheid bij verdwenen huurwaarborg bij verkoop"

Reclame

Vandebos

#4 , 11 jul 2011 18:13

Gebruik de term kalenderdagen in uw AS, vermeld dat niet betaling binnen de gestelde termijn u zal noodzaken een geding op zijn kosten aan te gaan om deze som te recupereren.

14 kalenderdagen is voldoende.

jojan

#5 , 12 jul 2011 09:41

Ik gebruik altijd "8 dagen", vind ik lang genoeg als ik al de moeite moet doen om via een aangetekende zending achter mijn centjes aan te gaan. Stel dat er geen betaling volgt dan zit u met een termijn van 14 dagen al gauw bijna 3 weken te wachten voor u verdere stappen kan nemen. Als u uw brief vandaag verstuurd met als termijn 14 dagen geeft u tot 26 juli tijd om te betalen - dus als uw schuldenaar pas de 26e de overschrijving doet staat het geld misschien pas 29 juli op uw rekening en dan is het het weekend van 30 en 31 juli. Dus dan is het al 1 augustus voor u verdere stappen kan ondernemen.

En nog een tip: geen envelop gebruiken maar uw brief zo vouwen dat de brief zelf een envelop wordt zodat de tegenpartij niet kan beweren dat je een lege envelop hebt opgestuurd.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”