Na een vier jaar durende rechtszaak tegen mijn ex-werkgever werd op 10 februari 2010 een vonnis uitgesproken (in hoger beroep) waarbij de tegenpartij veroordeeld werd tot het betalen van een brutobedrag van 16.138,14 €, als vergoeding wegens ontslag tijdens de beschermingsperiode.
Zowel in eerste aanleg als hoger beroep werd de tegenpartij veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding. Op 20 april 2010 betaalt de veroordeelde partij de hoofdsom op de derdenrekening van mijn advocaat (hoofdsom vonnis van 09/09/2008, interesten, rechtsplegingvergoeding en bijkomende kosten waartoe de tegenpartij veroordeeld werd, werden echter niet mee gestort). Mijn advocaat meldt mij dat de cassatietermijn pas verstrijkt op 10 augustus 2010 (Mijn eerste vraag is kan de tegenpartij nog in cassatie gaan als zij al een deel van het verschuldigde bedrag hebben afgelost?). Geduldig wacht ik tot de termijn verstrijkt om op 10 augustus 2010 telefonisch contact op te nemen met mijn advocaat met de vraag of hij de reeds gestorte gelden kan overschrijven zodat ik hiermee mijn belastingen kan betalen. Hij belooft me direct over te gaan tot betalen en een deurwaarder naar de tegenpartij te sturen om de rest van het saldo te vorderen. (Art.4 het reglement inzake de verhandeling van gelden van cliënten of derden zegt dat de advocaat de gelden die hij ontvangt en die bestemd zijn voor cliënten of derden overmaakt binnen de kortste tijdspanne aan hun bestemming). Een week later werden de middelen nog niet ontvangen. Weer neem ik telefonisch contact op met mijn advocaat, hij geeft aan nog geen tijd te hebben gehad, maar weer belooft hij mij de gelden onmiddellijk over te maken. Anderhalve week later heb ik nog steeds niets ontvangen.
Op advies van een familielid, die advocaat is bij Kluwer, richt ik een aangetekend schrijven naar mijn advocaat met de vraag onmiddellijk over te gaan tot betaling van de hoofdsom alsook de stand van zaken betreffende de betaling van het resterende saldo door de veroordeelde partij. Ondanks elektronisch bewijs dat hij de brief in ontvangst heeft genomen, hebben we anderhalve week later nog steeds geen reactie in ontvangst mogen nemen.
Nadat ik in september een miskraam krijg (hoogstwaarschijnlijk door de stress weet men mij te vertellen) wordt mij aanbevolen om zo veel mogelijk te rusten. Ik vraag dus aan mijn verloofde of hij zich verder over dit dossier kan ontfermen en met de stafhouder contact op te nemen. Kort nadat de stafhouder een eerste contact heeft gehad met mijn advocaat, krijg ik een bedrag (6.296,79 €, gelijk aan 1/3 van het verschuldigde bedrag) overgeschreven op mijn rekening, dit zonder enige verdere uitleg. Nadat er verschillende mails zijn uitgewisseld tussen de stafhouder en mijn verloofde krijgen wij plots te horen dat ik mij persoonlijk tot mijn advocaat of tot de stafhouder moet wenden omdat mijn verloofde niets met de zaak te maken zou hebben, terwijl men mij juist om medische redenen gevraagd heeft afstand te nemen van elke vorm van stress! En schrijven naar de tuchtraad levert mij als antwoord dat ik best contact opneem met de stafhouder!
Ik denk dat ik intussen lang genoeg gewacht heb op de gelden die mij wettelijk toekomen. Het is jammer te moeten vaststellen dat er ook alweer heel wat kostbare tijd verloren is gegaan. Ik heb tijdens deze vier zware jaren altijd goed met mijn advocaat meegewerkt, heb altijd al zijn facturen op tijd betaald (ongeveer 2500 € werd reeds door mij betaald), alle bewijsstukken op tijd binnen geleverd (om achteraf te vernemen dat het niet aan ons was om ook maar iets te bewijzen, maar aan de tegenpartij), en dan moet ik plots toezien dat mijn advocaat mijn gelden, waar ik reeds vier jaar op zit te wachten, weigert te betalen. Daarboven is de zaak tegen mijn ex-werkgever nog niet eens afgerond. een deel van het bedrag dat mij toekomt moet nog door een deurwaarder worden geïnd. ...
Op datum van 9 januari 2011 heb ik een schrijven gericht naar de stafhouder met de vraag of hij mij al wat meer informatie kan verschaffen betreffende deze zaak. Als antwoord krijg ik dat men nog steeds op een antwoord van mijn advocaat aan het wachten is, dit na meer dan twee maanden. Staat er dan geen termijn op het beantwoorden van zo’n brieven, want dan kan een mens toch oneindig lang op een antwoord blijven wachten?
Binnenkort zal het een jaar zijn dat ik op mijn geld zit te wachten. Een schande noem ik het, dat een advocaat zomaar van zijn positie misbruik maakt. Het typische cliché is ook hier weer van toepassing. Facturen van advocaten moet je binnen de zeven dagen betalen, maar als zij jou geld moeten, dan staat daar blijkbaar geen termijn op. Ik heb intussen al drie keer van de stafhouder een antwoord gekregen dat hij het nog eens gaat navragen aan mijn advocaat. Ik heb bij de stafhouder ook taxatie aangevraagd van de erelonen en als antwoord krijg ik dat ze daar rekening mee zullen houden. Ik moet zeggen dat ik intussen woedend ben, en dat ik graag zou willen weten welke stappen ik kan ondernemen zodat er enerzijds schot in de roos komt en anderzijds deze advocaat kan aangeven, want zeg nu zelf, zo'n advocaat zou het recht niet meer mogen hebben om zijn functie uit te oefenen. Ik vind het ronduit schandalig dat zo'n dingen kunnen en pik dit dus niet langer.