Recht op pro deo

Snowflake
Topic Starter

Recht op pro deo

#1 , 13 dec 2010 16:40

In 2008 krijg ik in een proces tegen mijn medehuurster een pro deo advocaat toegewezen. Nadat wij samen een jaar lang een appartement hadden gehuurd, had mijn medehuurster mij voor alle kosten, die er aan het appartement waren laten opdraaien, met het excuus dat zij dat niet kon betalen. Ik had haar gezegd dat ik dit bedrag van de huurwaarborg zou aftrekken, maar toen ik bij haar langs ging met de bankpapieren weigerde zij tussen te komen in de kosten. Gelukkig heb ik alle nodige bewijsstukken en heeft zij geen poot om op te staan. Onlangs is mijn gezinssituatie veranderd en ben ik gaan samenwonen. Het proces is nog steeds lopende en onlangs is haar advocaat bij mijn gemeente een samenstelling van het gezin gaan opvragen, twee jaar na de start van de procedure, waarin zij nu beweren dat ik geen recht heb op een pro deo. Het is toch onlogisch dat ik nu mijn pro deo advocaat zou verliezen omdat ik ben gaan samenwonen! Verder stel ik mij de vraag of zij zomaar in mijn privéleven kunnen gaan snuffelen, temeer omdat dit helemaal niets met de zaak zelf te maken heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 13 dec 2010 16:49

Krachtens art 508/18 Ger Wb kan het Bureau voor Juridische bijstand een einde maken aan de juridische tweedelijnsbijstand in het gevak de begunstigde niet meer voldoet aan de voorwaarden bepaald bij art 508/13 Ger W.

De advocaat is verplicht een wijziging van situatie te melden aan het Bureau voor Juridische Bijstand, en U bent dit eveneens verplicht tav Uw advocaat.
Dit is zelfs een verbintenis die U aangegaan bent bij de aanstelling van de advocaat, dat U de advocaat ONMIDDELLIJK op de hoogte moet brengen van wijziging inkomen of situatie.

De Pro Deo houdt rekening met de inkomsten van alle personen waarmee U ingeschreven staat.

Snowflake
Topic Starter

#3 , 13 dec 2010 16:59

Aan mijn advocaat heb ik onmiddelijk laten weten dat ik verhuisd ben, hij weet dus dat mijn gezinssituatie veranderd is. Of ik nog recht heb op een pro deo zal dus afhangen van wat mijn partner verdient.

Wat mij eerder ergert is het feit dat de tegenpartij zomaar in mijn privéleven snuffelt omdat zij geen andere bewijsstukken hebben die zij kunnen voorleggen. Zij vragen een samenstelling van het gezin op bij mijn gemeente met als formulering dat ze dit nodig hebben voor hun gerechtelijke procedure, terwijl dit niets met het dossier te maken heeft. Mijn vraag is dan ook of dit zomaar kan?

Reclame

j.demoor

#4 , 15 dec 2010 10:56

18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand maakt een onderscheid tussen alleenstaande en niet-alleenstaande personen.

Er is geen geschil tussen u en uw tegenpartij inzake juridische tweedelijnsbijstand.

De advocaat van uw tegenpartij kan wel aangifte doen van uw gaan samenwonen aan het bureau voor juridische bijstand.

"Art.3. Elke persoon...kan,op schriftelijk en ondertekend verzoek,een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de uitgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan."(K.B.16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters...,B.S. 15 augustus 1992(zie ook M.R.Binnenlandse Zaken 7 oktober 1992,B.S.15 oktober 1992 & vnl. 16 juli 1993).

Het komt in dit geval ALLEEN het bureau voor juridische bijstand toe dit uittreksel of getuigschrift te vragen.

Vraag de ambtenaar van de burgerlijke stand kopie van het schriftelijk verzoek van die advocaat.

Blijkt de erin opgegeven reden vals,leg dan klacht neer bij de politie.

Blijkt dit schriftelijk verzoek niet te bestaan,terwijl toch een uittreksel of getuigschrift zou afgeleverd zijn aan die advocaat betreffende u , leg dan klacht neer bij de Privacy-Commissie (http://www.privacycommission.be/nl/contact.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2010 10:59

Ook in dat laatste geval aangifte bij politie doen

Snowflake
Topic Starter

#6 , 15 dec 2010 11:25

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.

Ik had nog enkele vraagjes hieromtrent.
Ik ben in het bezit van het schriftelijk verzoek van die advocaat, daar staat gewoon in dat zij een attest van samenstelling van gezin nodig had in het kader van een gerechtelijke procedure. In eerste instantie lijkt mij dit een hele vage redenering en in tweede instantie is die gerechtelijke procedure reeds opgestart in 2008. De enige reden is dus met kwaadwillige bedoelingen vermits de tenepartij niet over bewijsstukken beschikt. Ik vind dit dus niet kunnen!

Ik stel mij dus de vraag in hoeverre een advocaat van de tegenpartij kan gaan in het opvragen van persoonlijke documenten. Mag de advocaat van de tegenpartij bijvoorbeeld naar mijn werkgever stappen om mijn loonfiches op te eisen, of bankafschriften, ....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2010 14:05

neen, en uw werkgever mag die niet aan derden geven.
Enkel officiële diensten kunnen die opvragen of vorderen.
Politie kan dat bv bij heterdaad of met een bevelschrift.

Snowflake
Topic Starter

#8 , 15 dec 2010 14:58

Okay, heel erg bedankt voor al jullie nuttige informatie.

Evaatje

#9 , 15 dec 2010 23:45

Ik heb eigenlijk een vraag naar Kali toe. Stel dat iemand een werkloosheidsuitkering heeft van 450 € en daarvan 300 € moet aflossen aan bankschulden (blijft nog 150 € over voor een hele maand te leven) dan kan toch niet verwacht worden dat die andere persoon (al dan niet partner) die onder hetzelfde dak woont de advocaatskosten van een zaak moet betalen waar ie niets mee te maken heeft. Zijn er dan geen uitzonderingen op regeltjes of wordt de wet altijd strikt toegepast.

Kali

#10 , 16 dec 2010 02:33

@Evaatje:
Het Bureau voor Juridische bijstand zal daarover oordelen, de enige echte uitzondering is als je TEGEN elkaar een procedure wilt aanspannen (denk maar echtscheiding) , dan zal men enkel naar 1 inkomen kijken. Anders niet dus.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”