zondagsrust: gras maaien op een zondag

Gras afrijden op een zondag...

mag altijd. Het is een dag als een ander.
47%
40
mag enkel onder voorwaarden en/of in bepaalde gevallen.
24%
21
mag nooit. Ik wil mijn zondagsrust.
29%
25
 
Totaal aantal stemmen: 86
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: zondagsrust: gras maaien op een zondag

#31 , 26 mei 2015 09:00

Maar wat doen jullie als het bvb. 2 weken na elkaar regent van maandag tot zaterdag? Rijden jullie dan in de regen of gaan jullie dan toch overstag en rijden jullie dan toch op zondag? Want blijkbaar speelt de factor "weer" geen rol in deze discussie.
ik denk dat je zelden 2 weken na elkaar regen zal hebben in België. Gezien slechts 1 op de 2 dagen (200/365 eigenlijk) in België regen valt, is de kans dat het 2 weken na elkaar regent ZO enorm klein. Bovendien regent het dan zelfs nog niet altijd en kan je wel genoeg droge tijden vinden, zeker in de zomer.

Zie ook: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ps: Zoals reeds eerder aangegeven mag je inderdaad geen gras rijden op momenten dat wedstrijdduiven arriveren, als je een duivenliefhebber in de buurt hebt kan je beter eens een praatje met de man maken wanneer je best geen lawaai maakt. Snelheidsvluchten gaan op zondagmorgen door, midden- en lange afstand op zaterdag. Ook mag je op die momenten geen was ophangen of handelingen verrichten waarop de wedstrijd niet normaal zou verlopen. (omdat ze daarvan schrikken) Of zo is het op vele plaatsen toch...
7.5. Duivenvluchten
Art. 7.5.1
Het is binnen de grenzen van de gemeente verboden duiven (reisduiven en andere) die niet aan
de prijskampen deelnemen, te laten uitvliegen van zonsopgang tot één uur na het sluiten van de
prijskampen op zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen of wijkkermissen waarop
prijsvluchten plaatsgrijpen. Dit verbod geldt tijdens de periode van 1 maart tot 31 oktober.
Art. 7.5.2
Wanneer, in geval van overmacht, slecht weer of andere oorzaken, de
prijsvluchten niet op de gestelde dagen plaatsvinden, geldt het verbod in artikel 7.5.1. op de
daarop volgende dag. De duivenliefhebbers moeten dit bekend maken aan hun buren.
Art. 7.5.3
Het is verboden tijdens het verloop van wedstrijdvluchten voor reisduiven nadeel te
berokkenen door met opzet handelingen te stellen, die het normaal bereiken van de hokken
door wedstrijdduiven beletten of vertragen.
ik denk niet dat je 7.5.3 mag interpreteren dat je geen was mag uithangen. Er staat immers "opzet". 't is niet dat je de was uithangt OM de wedstrijdduiven te beletten de hokken te bereiken. Ik zou trowuens wel nog eens willen weten hoeveel KBDB-leden er nog zijn in Ieper. Ik tel er in de laatste wedstrijd van het inkorfbureau nog 3 deelnemers uit Ieper en eentje uit Boezinge... een uitstervend ras dus.
(grootvader was zelf duivenliefhebber, zelfs nog 'keizer' geweest).

Franciscus
Berichten: 38602

#32 , 26 mei 2015 11:08

Misschien dat ze die artikels eens schrappen in Ieper?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#33 , 27 mei 2015 09:00

Maar wat doen jullie als het bvb. 2 weken na elkaar regent van maandag tot zaterdag? Rijden jullie dan in de regen of gaan jullie dan toch overstag en rijden jullie dan toch op zondag? Want blijkbaar speelt de factor "weer" geen rol in deze discussie.
ik denk dat je zelden 2 weken na elkaar regen zal hebben in België. Gezien slechts 1 op de 2 dagen (200/365 eigenlijk) in België regen valt, is de kans dat het 2 weken na elkaar regent ZO enorm klein. Bovendien regent het dan zelfs nog niet altijd en kan je wel genoeg droge tijden vinden, zeker in de zomer.

Zie ook: http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php" onclick="window.open(this.href);return false;
en met de hulp van de Belgische nationale weerman (altijd bereid om vragen te beantwoorden), kreeg ik dit: het is nog maar 85 keer sinds 1880 gebeurd dat er méér dan 2 weken na elkaar regen was. Dus ongeveer 1 keer op de 2 jaar.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#34 , 13 jun 2015 19:15

en met de hulp van de Belgische nationale weerman (altijd bereid om vragen te beantwoorden), kreeg ik dit: het is nog maar 85 keer sinds 1880 gebeurd dat er méér dan 2 weken na elkaar regen was. Dus ongeveer 1 keer op de 2 jaar.
Het hoeft natuurlijk niet weken na elkaar te regenen. Het is voldoende dat er regelmatig in de namiddag regent valt zodat den werkenden mensch bij zijn thuiskomt met nat gras zit dat hij niet kan maaien.

Ik heb het ooit echt eens meegemaakt. Weken slecht weer, maar tijdens het weekend was het op zondag eindelijk droog, maandag begon de regen terug. Ik doe gras af op die koude maar droge zondag, krijg reclamaties van de (thuisblijvende) buurman. Normaal doe ik nooit het gras af op zondag, maar toen was het dus een uitzonderlijke situatie. Gras zeer lang bovendien.
woensdag daarop was het inderdaad terug droog, maar toen zaten de buren zalig te genieten van hun namiddagzonnetje. Jammer dus, want ik heb mijn machine twee uur laten draaien. Dat mocht.

Terug naar “Praat café”