zondagsrust: gras maaien op een zondag

Gras afrijden op een zondag...

mag altijd. Het is een dag als een ander.
47%
40
mag enkel onder voorwaarden en/of in bepaalde gevallen.
24%
21
mag nooit. Ik wil mijn zondagsrust.
29%
25
 
Totaal aantal stemmen: 86
Vlaamie
Topic Starter
Berichten: 80

zondagsrust: gras maaien op een zondag

#1 , 27 apr 2008 19:28

In bepaalde Belgische gemeenten is het gras maaien op een zondag verboden.
Kan iemand me vertellen waar ik daar rechtsleer en eventueel rechtspraak van kan vinden?

Dank bij voorbaat.

Ter discussie: Wat vind je van die regel? Zondagsrust vloeit voort uit de christelijke geloofsovertuiging => scheiding kerk en staat?

Ook ter info een poll toegevoegd.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 27 apr 2008 20:28

van mij zou het altijd mogen, anders mag het ook niet op zaterdag (joden) , en op vrijdag (moslims)

wel een beetje rekening houden met de buren
ik heb de pastoor als buur, dan ga ik ook niet mijn gras maaien als de mis bezig is (ook niet op andere dagen dan zondag)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 27 apr 2008 21:33

Wat heb je het liefst?

1) een buur die nooit vervelend is, een goede vriend is, met wie je goed contact hebt ... maar die door omstandigheden enkel op zondag wat tijd vindt om zijn gras te maaien

OF

2) een buur die heel de week door bakken lawaai maakt maar toevallig dat niet doet op zondag omdat hij dan niet thuis is?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

akromah
Berichten: 114

#4 , 27 apr 2008 23:43

persoonlijke meningen vind ik.
Elk zijn eigen waardes en regels.
Zelf wil ik het niet,
ik leer mijn zoon dan ook om, bv op zondag, of na 10 - 11u, geen lawaai meer te maken uit respect voor mensen die rust willen. (hij moet het gras maaien)
Wie een ganse week uit werken gaat,
en op zondagvoormiddag wil uitslapen, mijn zoon en ik ook hoor,
of wie op zondagnamiddag rustig in zijn tuinzetltje wil zitten/liggen,
kan voor mijn part van zijn rust genieten.
Als gazon maaien maar een half uurtje duurt,
kan het net zo goed op een weekdag gebeuren als al de mensen, (pardon, de meeste mensen) aan hun dagelijkse, wekelijkse bezigheden bezig zijn.
Op een weekdag hoor ik de grasmaaier van de buren niet eens,
één, ik ben ook uit werken,
twee, ik ben met iets anders bezig,
drie, het is 'werkdag' en iedereen doet iets.

Zoals ik zei,
elk zijn mening daarover,
maar respecteer je medemens (buur)

Lori
Berichten: 221

#5 , 28 apr 2008 10:04

persoonlijke meningen vind ik.
Elk zijn eigen waardes en regels.
Zelf wil ik het niet,
ik leer mijn zoon dan ook om, bv op zondag, of na 10 - 11u, geen lawaai meer te maken uit respect voor mensen die rust willen. (hij moet het gras maaien)
Wie een ganse week uit werken gaat,
en op zondagvoormiddag wil uitslapen, mijn zoon en ik ook hoor,
of wie op zondagnamiddag rustig in zijn tuinzetltje wil zitten/liggen,
kan voor mijn part van zijn rust genieten.
Als gazon maaien maar een half uurtje duurt,
kan het net zo goed op een weekdag gebeuren als al de mensen, (pardon, de meeste mensen) aan hun dagelijkse, wekelijkse bezigheden bezig zijn.
Op een weekdag hoor ik de grasmaaier van de buren niet eens,
één, ik ben ook uit werken,
twee, ik ben met iets anders bezig,
drie, het is 'werkdag' en iedereen doet iets.

Zoals ik zei,
elk zijn mening daarover,
maar respecteer je medemens (buur)
Ik sluit mij hierbij aan .

dieke
Berichten: 1299

#6 , 28 apr 2008 11:26

Ik zie die zondagsrust niet meer als iets dat gerelateerd is aan het katholicisme. Zelf noemen wij ons hier immers allesbehalve katholiek, en toch is een zondag voor ons ook zoveel mogelijk een rustdag. De meeste mensen gaan immers toch tijdens de week werken, doen zaterdag nog wat boodschappen, het huishouden,... en dan is zondag de enige dag in de week dat ze het wat kalmer aan doen. Er mag voor mij gerust zo 1 dag in de week blijven waarop winkels zo veel mogelijk dicht zijn, geluid zoveel mogelijk beperkt wordt (dus ook dat van grasmaaiers) enzoverder.

In principe zou ik immers ook zeggen: leven en laten leven, en hou gewoon wat rekening met je buren. Maar het probleem is dat als er geen overheid is die op dat vlak wat regeltjes opstelt, er altijd buren zullen blijven die zich niks aantrekken van hun buren. Er mogen dus wat mij betreft gerust wat regels zijn op dat vlak.

Wij zijn trouwens ook een gezin van 5, met 2 werkende ouders, en toch vinden wij nog wel ergens anders een gaatje om ons gras te maaien dan op zondag, hoor.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#7 , 28 apr 2008 11:38

Ik vind dat dus allemaal heel relatief, hoor ...

Wat heb je aan een stille zondag als de rest van de week superveel lawaai gemaakt wordt? Ook 's avonds laat ... Ik woon hier naast een theater waar het elke avond miserie is om nog voor mijn eigen deur te parkeren (cursussen) of en waar vaak om middernacht nog materiaal in een camion geladen wordt (ook tijdens de week wanneer ik eigenlijk liever zou slapen). De zondag is het dan stil in dat kot ... tja, daar heb ik weinig aan.

En zoals Dieke zei: zondagsrust is uitgevonden door de kerk. Er zijn trouwens heel veel mensen die op zondag werken en hun rustdag elders in de week hebben.

Mijn punt is dat op elk moment (en niet enkel zondag) een beetje rekening moet gehouden worden met de buren. En ik vrees dat er geen enkele wet is die dat zo goed gaat kunnen beschrijven dat het ook effectief overal uitgevoerd wordt.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

dieke
Berichten: 1299

#8 , 28 apr 2008 16:01

Ik begrijp uw verzuchtingen hoor, Lenny. Maar je kan nu eenmaal inderdaad niet meteen regeltjes verzinnen voor ieders aparte situatie. Een buurman die altijd nachten werkt bv. zal ook wel oordopjes moeten dragen om niet wakker te moeten worden van de ene of andere zijn grasmaaier.

Nu, volgens mij is het toch nog steeds de overgrote meerderheid van de mensen die vooral in het weekend thuis is. Niet?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#9 , 28 apr 2008 21:13

Nu, volgens mij is het toch nog steeds de overgrote meerderheid van de mensen die vooral in het weekend thuis is. Niet?
Je zou je daarin wel eens kunnen vergissen ... al wie in de verkoop werkt, doet weekendwerk ... Ikzelf geef les op zaterdagvoormiddag ... Vele mensen doen de weekendshift in bedrijven enz.

Maar soit ... ik erger me niet aan een grasmaaier op zondag ... of toch niet meer dan op een andere dag!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

IrisS
Berichten: 102

#10 , 29 apr 2008 14:23

Overdag maakt me niet echt uit. In de zomer zijn er echter een aantal vroege vogels die om 8 of 9u hun grasmachine bovenhalen. Dat zie ik toch al wat minder zitten :? . Hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Ben nogal een avondmens. Als ze om 12u 's nachts beginnen te maaien zou t me dan weer wel niet storen (maar vast een groter deel vd bevolking wel...) Maar goed, dat hangt dan ook niet vast aan de zondag. Geldt even goed goed voor de zaterdag of andere toevallige verlofdagen...

Donnerhall
Berichten: 1

#11 , 19 mei 2012 11:40

Grasmaaien in t weekend is gewoon ongehoord en toont weinig respect voor de medeburger ! Maar dat komt in deze tijd wel meer voor.
Het is nochtans in veel gemeenten al een heel oude wet dat op zaterdag EN zondag er geen hinder mag zijn van grasmaaiers, boormachines, hamers en dergelijke. En dat heeft niks maar ook niks met het katholisisme te maken !
Het zijn de twee enige dagen dat er rust is.

Wat ik wel zie en zelf beleef, dat is dat het degenen zijn die een ganse week thuis zijn en overdag lekker computerspellekes zitten te doen op hun pc (ja zelfs 40-ers) die het dan plots in hun hoofd halen om met een veel te zwakke grasmachine hun gras te maaien. Het duurt dan maar de ganse zondag en ze ze trekken er zich niks van aan.

Maar owee als jij het durft, dan brengen ze je de wetteksten in de brievenbus.

Dus respecteer eenieder en doe het vooral niet in het weekend !

Fore
Berichten: 1298

#12 , 19 mei 2012 13:22

Er is ook een reden wrm die oude wetten niet meer worden toegepast, gewoon vanwege niet van deze tijd.
Zulke dingen zijn altijd maar tijdelijk (of het nu gras maaien of verbouwen is). Men moet gewoon zulke dingen kunnen tolereren van elkaar.

EDIT: nog niet zolang geleden een politiefolder in de bus gekregen waarin stond dat men het gras mag maaien op zondag.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 19 mei 2012 13:33

Ik woon in een gemeente waar gras maaien op zondag niet is toegestaan. In feite heb ik daar geen probleem mee.

Er is wel een praktisch probleem met het weerpatroon: als het heel de week regent, zondag droog is, en vanaf maandag terug nat, dan vind ik dat iedereen het volste recht heeft om op die éne droge dag toch rap zijn gras af te doen. Zeker als mensen heel de week dagelijks werken.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 19 mei 2012 19:09

Grasmaaien in t weekend is gewoon ongehoord en toont weinig respect voor de medeburger ! Maar dat komt in deze tijd wel meer voor.
Het is nochtans in veel gemeenten al een heel oude wet dat op zaterdag EN zondag er geen hinder mag zijn van grasmaaiers, boormachines, hamers en dergelijke. En dat heeft niks maar ook niks met het katholisisme te maken !
Het zijn de twee enige dagen dat er rust is.
...
Dus respecteer eenieder en doe het vooral niet in het weekend !
Ik ken geen enkele gemeente waar er in het politiereglement staat dat er zaterdag niet gemaaid mag worden. De reden waarom men voor de zondag kiest is idd geïnspireerd op het katholieke geloof, waar de zondag rustdag was. Niemand die echter nu beweert dat de priesters er nu nog voor iets tussenzitten of dat er politieke druk zou zijn vanuit katholieke hoek, laat dat duidelijk zijn.

Waarom grasmaaien in het weekend ongehoord zou zijn en weinig respect toont voor de medeburger, kan ik echter niet verstaan. Is het dan zinvoller om 's avonds na 8 uur, wanneer sommige mensen pas thuiskomen na werk én eten (met de kinderen) én ze in bed steken) het gras af te maaien?

Het lijkt me het meest respectvol dat je:
- niet 's avonds laat het gras afmaait
- indien je weet dat de buur in ploegen werkt, dat probeert te doen als je ziet dat hij wakker is (of aan het werk is)
- niet het gras afmaait als de buur een bbq doet

behalve als het echt niet anders kan op duidelijk praktische redenen (je vertrekt op reis, het was nat gans de week, ...)

Of je dan een krachtige grasmaaier hebt of niet verandert niks aan het respect: respect betekent rekening houden met je medemens, betekent niet dat je bepaalde dagen in de week geen gras maait.

duma
Berichten: 2871

#15 , 21 mei 2012 09:11

Op koudere dagen, kan het mij eerlijk gezegd niet veel schelen. Dan zit je toch niet buiten en 't is nu ook niet dat het gras afmaaien een hele dag duurt.
Op dagen dat het warm genoeg is om buiten te zitten, heb ik het liever niet eerlijk gezegd. Wij gaan een hele week hard werken, vaak 's avonds ook nog van thuisuit (vooral voor mijn man meer regel dan uitzondering), dus op zondag wil ik rust. Zelf moeten wij ook proberen van dat gedaan te krijgen tijdens de week of op zaterdag.

Trouwens, een feestdag (bv vorige donderdag) is voor mij net hetzelfde als een zondag. We hebben toen wel dingen gedaan in de tuin, maar het gras afdoen, dat was voor vrijdagvoormiddag :)

(Net even opgezocht: Bij ons in de gemeente mag het dus wél elke dag. Enkel niet tussen 22 en 7, wat ik persoonlijk redelijk laat én vroeg vind. Er wordt wel aangeraden om pas vanaf 8h geluid te maken en dit op zondag nog later te doen aangezien mensen dan liever langer van hun rust willen genieten. Dat is echter maar raad en geen wet)

Terug naar “Praat café”