Over klassejustitie in Belgie

adizal
Topic Starter

Over klassejustitie in Belgie

#1 , 11 sep 2018 18:21

De ene fraudeur krijgt een minnelijke schikking. De andere niet.

De omzendbrief benadrukt dat het OM een geldboete moet voorstellen die rekening houdt met de zwaarte van de feiten. Individuele parketmagistraten hebben daarover zo hun eigen mening. Al bij al dreigt de verruiming van de minnelijke schikking een zegen te worden voor grote fraudeurs.

De omzendbrief geeft ten indicatieve titel aan dat bij fiscale misdrijven gedacht kan worden aan een geldboete die 10% van de ontdoken belasting/bijdrage voor natuurlijke personen en 15% voor rechtspersonen beloopt. Zo kunnen tientallen miljoenen verdwijnen in de zakken van grote fraudeurs, terwijl constant wordt geschreeuwd om een harde aanpak van kleine criminaliteit of overlast. Dit alles kan gemakkelijk leiden tot een klassenjustitie, en zal minstens leiden tot een justitie met twee snelheden. Vermogende fraudeurs kunnen met hun geldbuidel rammelen om hun blanco strafblad te behouden, terwijl heel gewone burgers die niet over een dikke portemonnee beschikken, achter slot en grendel verdwijnen. Armoede wordt aldus tot een soort verzwarende omstandigheid verheven.

De Liga vindt dat het niet toekomt aan een minister of een College van procureurs-generaal om in de plaats van het parlement aan te duiden welke misdrijven voor een minnelijke schikking in aanmerking komen. Het is een slechte manier om justitie naar de 21ste eeuw te tillen en om het vertrouwen van het publiek in het gerecht te herstellen. Dat vertrouwen zal er niet komen zolang niet wordt uitgegaan van rechtsgelijkheid en onafhankelijkheid van de rechter.


Dat gebeurd er hier in Belgie in justitie en rechtspraak, corruptie en rechtspraak van hij met de meeste centen, hier is het bewijs...Rechtspraak noemt men dat..

LeenW
Berichten: 12811

#2 , 11 sep 2018 18:26

Ik ben niet akkoord met die stelling, ik zie liever een snelle afhandeling van een fraudedossier met een geldboete dan een proces dat jaren aansleept. Wie wordt daar beter van buiten de advocaten?

Edit: ik ga mijzelf bijsturen naar "in de meeste gevallen". Een Lernout & Hauspie moet uiteraard steeds strafrechtelijk behandeld worden.

adizal
Topic Starter

#3 , 12 sep 2018 10:20

Ik ben niet akkoord met die stelling, ik zie liever een snelle afhandeling van een fraudedossier met een geldboete dan een proces dat jaren aansleept. .
U bent niet akkoord, ik ook niet, maar het toont alleen aan dat mijn vorige topic van mijn mening over justitie naar waarheid is, en vele slimmeriken hier op het forum hebben er smadend mee gelachen.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 12 sep 2018 10:31

Maar het is toch geen klassenjustitie als je proportionele boetes geeft? Ik zie ook niet in hoe dit uw vorig topic tot waarheid zou verheffen?

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 12 sep 2018 11:41

In die stelling zou men de onmiddellijke inningen (oftewel boetes in de volksmond) bij een snelheidsovertreding ook moeten laten vallen, en iedereen voor de rechter slepen waar je ook 10x zoveel zult betalen.
Zo'n OI is in feite ook het afkopen van een proces, kun je stellen.

adizal
Topic Starter

#6 , 12 sep 2018 12:48

Maar het is toch geen klassenjustitie als je proportionele boetes geeft?
Als, ALS, zolang een straf afkoopbaar is, is het klassenjustitie.


Gij kunt wel goed rond de pot draaien he LeenW. Denk je dat ze u nog geloven wanneer je zo in cirkeltjes draait.

adizal
Topic Starter

#7 , 12 sep 2018 12:52

In die stelling zou men de onmiddellijke inningen (oftewel boetes in de volksmond) bij een snelheidsovertreding ook moeten laten vallen, en iedereen voor de rechter slepen waar je ook 10x zoveel zult betalen.
Zo'n OI is in feite ook het afkopen van een proces, kun je stellen.
Dit alles kan gemakkelijk leiden tot een klassenjustitie, en zal minstens leiden tot een justitie met twee snelheden. Vermogende fraudeurs kunnen met hun geldbuidel rammelen om hun blanco strafblad te behouden, terwijl heel gewone burgers die niet over een dikke portemonnee beschikken, achter slot en grendel verdwijnen. Armoede wordt aldus tot een soort verzwarende omstandigheid verheven.

..........Daar gaat het over....., mijnheer Blaatpraat...

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 12 sep 2018 13:34

Maar het is toch geen klassenjustitie als je proportionele boetes geeft?
Als, ALS, zolang een straf afkoopbaar is, is het klassenjustitie.


Gij kunt wel goed rond de pot draaien he LeenW. Denk je dat ze u nog geloven wanneer je zo in cirkeltjes draait.
Maar dat is toch net hetzelfde als de "kleine fraudeur" die via fiscale boete ontsnapt aan verdere vervolging?

Uw persoonlijke aanval is ook nergens voor nodig. U moet niet gefrustreerd reageren op anderen omdat uw eigen argumentatie ondermaats is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 sep 2018 16:23

Moet hierbij ook niet de ontdoken som terugbetaald worden ?

TTZ, 100% terugbetalen en bovenop 10% boete ?



Anders betaal ik voortaan ook geen belastingen meer ;-)

adizal
Topic Starter

#10 , 12 sep 2018 17:33

Droom maar verder in uw wereldje van rechtspraak en eerlijke procesgang voor elke burger, jullie zijn al net als een politieker , schaamte gevoel is aan u voorbijgegaan en liegen dat je het zelf gelooft.
Laat dat dan maar ondermaatse argumentatie zijn...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 sep 2018 19:48

TS heeft meer dan waarschijnlijk een proces verloren en boete moeten betalen, en dan moet het hele justiciele apparaat het bekopen.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 12 sep 2018 22:58

TS zijn motieven maken mij weinig uit, het gaat erom dat persoonlijke aanvallen niet hoeven.

Terug naar “Praat café”