Loonverschil tussen vrouwen en mannen !

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

Loonverschil tussen vrouwen en mannen !

#1 , 14 mar 2018 22:43

't Ja een deels heikel thema, ik persoonlijk vind gelijk loon gelijk werk punt, en geen maar dit of maar dat.

Nu Bo van Spilbeeck een vrouw is geworden lijdt hij/zij dan loonverlies ?
Zo ja geen probleem, zo nee waarom niet ???
Is er dan deels sprake van discriminatie, en dat mag voor zover ik meen te weten niet van de wet.

Een tegenover geval, een vrouw laat zich tot man wijzigen, krijgt zij/hij dan opslag ???
Ook hier dan weer waarom wel of niet ?

Als in voornoemd geval Bo van Spilbeeck een vermindering zou hebben van haar loon dan heeft dat natuurlijk ook zijn uitwerking op zijn/haar pensioen, en wat als hij of zij dat besluit pas zou nemen nadat de pensioenleeftijd is bereikt ?

Ben eens benieuwd naar de reacties en opmerkingen natuurlijk.

LeenW
Berichten: 12817

#2 , 15 mar 2018 09:16

Denkt u nu echt dat een geslachtsverandering tot verandering van loon leidt?

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#3 , 15 mar 2018 21:07

Denkt u nu echt dat een geslachtsverandering tot verandering van loon leidt?
Neen dat denk ik helemaal niet, maar eigenlijk zou dat wel moeten.
Bijvoorbeeld ik ben man doe werk A en mijn loon is klasse A
Naast mij zit een vrouw doet identiek hetzelfde werk A (misschien zelf beter) en haar loon is klasse B.
(loon A is hoger dan B natuurlijk).
In het voorbeeld zou het dan ook niet normaal zijn dat als je een geslachtsverandering ondergaat, om eender welke reden, je
dan ook verloond wordt a rato van geslachtsindeling ?

Uiteraard geeft dit bepaalde implicaties, maar leid in eender hoe dan ook tot discriminatie, en dat zou niet mogen maar is
en wordt toch tot op heden klaarblijkelijk instant gehouden .

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 mar 2018 21:21

Zijn er dan verschillende officiële barema's voor mannen en vrouwen?
En voor zover ik weet zijn er ook geen barema"s die gebaseerd zijn op het aantal teelballen dat men al dan niet heeft.
Net zo min als een vagina of borsten- en billenbarema.

De redenering ontgaat me totaal. Als de vrouwen lager moeten staan in de pikorde dan zouden er geen vrouwelijke CEO's zijn.
Laatst gewijzigd door asperger op 15 mar 2018 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 15 mar 2018 21:23

Als persoon A en persoon B exact dezelfde job uitoefenen, en ze zijn even oud, hebben evenveel ervaring, en zijn even goed in het onderhandelen van hun loon tegenover HR, dan zullen beide evenveel verdienen.
Zoals je ziet: er zijn veel parameters, geslacht is er geen.

Het is nu eenmaal gewoon zo dat vrouwen vaker een job kiezen die minder betaald wordt dan mannen, maar als je binnen een jobcategorie kijkt, zal je zien dat er quasi geen onderscheid is tussen beide geslachten (als je rekening houdt met de andere parameters).

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 15 mar 2018 21:32

Bij overheid is er geen onderscheid. Evenmin bij de vrije beroepen of in het onderwijs.
Wel bij private werkgevers .... maar daar veel sterker naar soort van werk dat wordt uitgevoerd.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2018 12:29


Bijvoorbeeld ik ben man doe werk A en mijn loon is klasse A
Naast mij zit een vrouw doet identiek hetzelfde werk A (misschien zelf beter) en haar loon is klasse B.
(loon A is hoger dan B natuurlijk).
discriminatie op basis van het geslacht is al verboden sinds het esoc verdrag art 7a in 1966

een werkgever mag een werknemer bevoordelen ten opzichte van een andere, maar indien alle vrouwen daar in loonklasse b en de mannen in loonklasse a zitten voor hetzelfde werk, melding doen bij de arbeidsinspectie en zal wat kosten voor de werkgever
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#8 , 18 mar 2018 21:15

Raar dat velen vinden dat mijn bewering niet klopt, ik hoor van anderen andere geluiden.
Nu ja bij een overheidsinstelling en andere instellingen is dat misschien opgelost maar in de privé schijnbaar nog niet.
Aangezien ik zo te zien alleen blijf met mijn opmerking zal ik het verder dan ook maar zo houden.
Toch bedankt voor al jullie opmerkingen. ;-)

Foody
Berichten: 76

#9 , 22 mar 2018 13:54

Wauw... gewoon wauw ik denk dat ik me laat ombouwen naar man, dan ga ik blijkbaar meer verdienen in mijn job :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mar 2018 16:23

Neen dat denk ik helemaal niet, maar eigenlijk zou dat wel moeten.
:shock: :shock: :shock: Dit zou moeten? Waarom???
Bijvoorbeeld ik ben man doe werk A en mijn loon is klasse A
Naast mij zit een vrouw doet identiek hetzelfde werk A (misschien zelf beter) en haar loon is klasse B.
Dat is strafbaar! Discriminatie op basis van geslacht! De vrouw moet naar de rechtbank stappen in dat geval!
In het voorbeeld zou het dan ook niet normaal zijn dat als je een geslachtsverandering ondergaat, om eender welke reden, je dan ook verloond wordt a rato van geslachtsindeling ?
Neen, uw premisse is totaal fout! Loon mag wettelijk gezien niet afhankelijk zijn van geslacht! Bijgevolg kan een geslachtsverandering ook niet voor meer of minder loon zorgen. Als dit wel zo zou zijn, zou de werkgever impliciet toegeven dat hij of zij discrimineert op basis van geslacht.
en dat zou niet mogen maar is en wordt toch tot op heden klaarblijkelijk instant gehouden .
Ik denk niet dat het "in stand" gehouden wordt. Een deel is historisch, een deel komt door het feit dat sommige vrouwen mogelijk niet op tafel durven kloppen. Juridisch gezien mag een werkgever geen onderscheid maken in geslacht, om een bepaald loon toe te kennen.

Maar het staat een werknemer, los van geslacht, vrij om over zijn of haar loon te onderhandelen. Mannen zullen dit mogelijk eerder doen dan vrouwen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#11 , 27 mar 2018 00:49

Neen dat denk ik helemaal niet, maar eigenlijk zou dat wel moeten.
:shock: :shock: :shock: Dit zou moeten? Waarom???
In het voorbeeld en als je voor hetzelfde minder/meer verdient, dan zou er wel een aanpassing dienen te zijn.
Maar aangezien dit volgens velen zo niet is/kan geld dit dus niet.
Bijvoorbeeld ik ben man doe werk A en mijn loon is klasse A
Naast mij zit een vrouw doet identiek hetzelfde werk A (misschien zelf beter) en haar loon is klasse B.
Dat is strafbaar! Discriminatie op basis van geslacht! De vrouw moet naar de rechtbank stappen in dat geval!
Denk dat er weinig vrouwen in zulk geval dit zouden doen (mijn mening he)
In het voorbeeld zou het dan ook niet normaal zijn dat als je een geslachtsverandering ondergaat, om eender welke reden, je dan ook verloond wordt a rato van geslachtsindeling ?
Neen, uw premisse is totaal fout! Loon mag wettelijk gezien niet afhankelijk zijn van geslacht! Bijgevolg kan een geslachtsverandering ook niet voor meer of minder loon zorgen. Als dit wel zo zou zijn, zou de werkgever impliciet toegeven dat hij of zij discrimineert op basis van geslacht.
Mag niet nee maar kan blijkbaar wel.
en dat zou niet mogen maar is en wordt toch tot op heden klaarblijkelijk instant gehouden .
Ik denk niet dat het "in stand" gehouden wordt. Een deel is historisch, een deel komt door het feit dat sommige vrouwen mogelijk niet op tafel durven kloppen. Juridisch gezien mag een werkgever geen onderscheid maken in geslacht, om een bepaald loon toe te kennen.
Zal wel zijn zoals je aangeeft deels historisch, en dat 'sommige' vrouwen mogelijks niet op tafel durven kloppen zal heel reel zijn.

Maar het staat een werknemer, los van geslacht, vrij om over zijn of haar loon te onderhandelen. Mannen zullen dit mogelijk eerder doen dan vrouwen?

Ik hoop dat je kan volgens het quoten blijkt niet te werken zoals het hoort, zal een gevolg zijn van de aanpassingen van het forum, ga jouw txt proberen te kleuren.

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#12 , 27 mar 2018 00:52

Wauw... gewoon wauw ik denk dat ik me laat ombouwen naar man, dan ga ik blijkbaar meer verdienen in mijn job :)
Ik hou je niet tegen hoor maar aan de reacties te zien is mijn info niet juist dus .... :mrgreen:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 mar 2018 12:03

In het voorbeeld en als je voor hetzelfde minder/meer verdient, dan zou er wel een aanpassing dienen te zijn.
Maar aangezien dit volgens velen zo niet is/kan geld dit dus niet.
Welk voorbeeld? Er is geen enkel bedrijf / werkgever die het in zijn hoofd zal halen een werknemer die van geslacht veranderd, plots een ander loon te geven. Geen idee waar je die mogelijkheid vandaan haalt...
Denk dat er weinig vrouwen in zulk geval dit zouden doen (mijn mening he)
Da's een andere discussie. Ik ken genoeg vrouwen die hier weldegelijk mee verder zouden gaan.
Mag niet nee maar kan blijkbaar wel.
Neen, dit kan niet. Waar haal jij het dat dit WEL zou kunnen? :shock:
Zal wel zijn zoals je aangeeft deels historisch, en dat 'sommige' vrouwen mogelijks niet op tafel durven kloppen zal heel reel zijn.
Er zijn genoeg werknemers die niet op tafel durven kloppen als hun rechten geschonden worden. Je hoeft dit niet te beperken tot "vrouwen". Die ingesteldheid geeft immers aan dat jij mannen en vrouwen ook nog niet gelijkwaardig beschouwd. Je geeft immers aan dat je denkt dat vrouwen minder voor hun rechten durven opkomen dan mannen.
Ik hoop dat je kan volgens het quoten blijkt niet te werken zoals het hoort, zal een gevolg zijn van de aanpassingen van het forum, ga jouw txt proberen te kleuren.
Quoten gaat perfect, maar je moet het wel kunnen, natuurlijk... :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fluppe zuutes
Topic Starter
Berichten: 126

#14 , 28 mar 2018 00:30

Ik hoop dat je kan volgens het quoten blijkt niet te werken zoals het hoort, zal een gevolg zijn van de aanpassingen van het forum, ga jouw txt proberen te kleuren.
Quoten gaat perfect, maar je moet het wel kunnen, natuurlijk... :wink:
Voila dat is wat ik bedoel met quoten, vind ik niet duidelijk maar ja...
En verder ik geef het op, ik ga eindigen met:

Ik was/ben helemaal verkeerd punt. :wink:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 mar 2018 09:15

Ik was/ben helemaal verkeerd punt. :wink:
"Helemaal" zou ik niet zeggen. Je hebt vast en zeker gelijk in het feit dat er vrouwen (maar ook mannen) zijn, die niet voor hun rechten durven opkomen. Ik merk ook dat het sector-gebonden is: in "de zachte sector" (zoals in ziekenhuizen, rusthuizen, thuisverpleging) is het blijkbaar "not done" om bijvoorbeeld over uw loon te onderhandelen. De werknemers daar aanvaarden nogal snel dat ze "nu éénmaal met barema's werken". Het is in die sectoren dat er ook veel vrouwen werken, vandaar dat dit al snel opgevat wordt als: "vrouwen onderhandelen niet hard genoeg", terwijl het eigenlijk moet zijn "werknemers in de zorgsector onderhandelen niet hard genoeg" (er zijn ook andere sectoren waar dit geldt, uiteraard).

Ikzelf ben een tijdje actief geweest in de zorgsector, maar wel als informaticus. Ik en mijn collega's hebben een aantal jaar "volgens de barema's" gewerkt, maar toen deze niet meer in lijn lagen met de lonen voor informatici op de markt, zijn we gaan onderhandelen met het management. Hun eerste reactie "Jamaar, er zijn barema's, daar kunnen wij niet veel aan veranderen." Onze reactie: "Jammer, dan mogen jullie binnen enkele weken een aantal ontslagbrieven verwachten. Bekijk dan maar hoe je de IT infrastructuur recht houdt, want voor dat loon ga je niemand anders vinden." Een week later hebben we allemaal een aanzienlijke opslag gekregen en waren barema's plots niet zo'n probleem meer. Om maar te zeggen dat je soms hard moet zijn als je iets uit de brand wil slepen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”