electriciteit

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

electriciteit

#1 , 23 feb 2018 13:20

Deze vraag is niet echt juridisch, enkel gerelateerd aan energie(heffings)wetgeving.
Gisteren stelde iemand mij volgende vraag waarop ik niet direct een eenvoudig en duidelijk antwoord kon geven:

"Waarom worden electrische auto's gesubsidieerd maar electrische huisverwarming beboet?"

Wat is het antwoord daarop?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2018 14:20

Tja, waarom zijn "loonwagens" (bedrijfswagens voor mensen die niet voor hun job de baan op moeten) nog steeds zo interessant voor bedrijven en werknemers, terwjl onze autosnelwegen dichtslibben? Waarom wordt het openbaar vervoer wel gepromoot, maar is de kwaliteit ervan absoluut ondermaats?

Ik denk dat het "higher-level" antwoord op al die vragen hetzelfde zal zijn. Gebrek aan visie / coördinatie van de overheid / overheden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 23 feb 2018 19:34

Da s toch logisch. De end-game is energieneutrale woningen (dus geen verwarming meer nodig en die mottige oude-mensen-energievretende-op accukachels verwarmde kastelen afbreken en vervangen door konijnenhokken voor de jeugd en rijden op (hernieuwbare) electrische energie want rijden zonder energie lukt niet ;-)

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 23 feb 2018 19:59

want rijden zonder energie lukt niet ;-)
Wel met en zeilwagen aan de kust of een zeepkist :)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 23 feb 2018 20:06

want rijden zonder energie lukt niet ;-)
Wel met en zeilwagen aan de kust of een zeepkist :)
of nog enkel bergafwaarts rijden....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 feb 2018 13:09


of nog enkel bergafwaarts rijden....
Dat doet me denken aan een anecdote ooit verteld door mijn oom die gewestbeheerder was in het toenmalige Belgisch Kongo ...
Hij had een boy (inheemse huisknecht) die een nieuwe fiets had gekocht als statussymbool. Die fiets kon hij enkel te voet gebruiken daar de "boy" op de top van een te steile heuvel woonde en mijn oom op de top van de tegenoverliggende eveneens te steile heuvel ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2018 10:01

Wel met en zeilwagen aan de kust
= windenergie
of een zeepkist :)
= "zwaartekrachtenergie" (of hoe heet zoiets in het wetenschappelijk jargon? Potentiële energie of iets dergelijks?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

KJ86
Berichten: 2662

#8 , 16 mar 2018 22:30

Woning op een 'efficiënte' manier elektrisch verwarmen wordt ook gesubsidieerd.
Let wel op, ik heb efficiënt tussen aanhalingstekens geplaatst.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... warmtepomp

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 18 mar 2018 13:21

Woning op een 'efficiënte' manier elektrisch verwarmen wordt ook gesubsidieerd.
Let wel op, ik heb efficiënt tussen aanhalingstekens geplaatst.

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... warmtepomp
Het klopt inderdaad dat je zo n 3kWh fossiele brandstof moet verstoken in een fossiele brandstofcentrale om daarvan 1 kWh in je warmtepomp te stoppen (die er daarmee 3 tot 4kWh warmte mee maakt. Zolang een deel van de electriciteitroductie fossiel gebeurt zijn warmtepompen groene blaatpraat want het gas waarmee je de electriciteit maakt om de warmtepomp,aan te drijven gebruik je best direct om ter plaatse te verwarmen.

Het is niet relevant dat jij als individu “CO2 neutraal” bent. Het is de totaliteit die van tel is. Het is wel top om als individu bj te dragen tot CO2 neutraliteit door te isoleren, zonnepanelen te plaatsen etc etc.

Terug naar “Praat café”