geweigerd in de creche

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: geweigerd in de creche

#16 , 21 feb 2018 15:24

Ik wist niet dat men een koe moest slachten eens de melk eruit gehaald was.
:lol: Ik vermoed dat men bedoelt dat de koe later op rituele wijze zal geslacht worden, of iets dergelijks? Geen idee hoe je die garantie kan hebben, maar bon. 'k Heb ook maar gecut and paste...
In de Joodse keuken worden melkproducten en vlees niet samen in één gerecht verwerkt. Die gewoonte gaat terug op een verbod in de Bijbelboeken Exodus en Deuteronomium. Daar staat: „Gij zult het bokje niet koken in de melk van zijn moeder” (Exodus 23:19; 34:26 en Deuteronomium 14:21).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Meeboo
Berichten: 1488

#17 , 21 feb 2018 15:28

tegenwoordig is het altijd iets.. is het niet koosjer, dan wel halal, of misschien gluten- of lactose vrij. Anders vegetarisch of nog beter veganistisch...

bottom-line je kan niet overal je voedseleisen verwachten. Wordt het niet aangeboden, zoek je een andere oplossing of zorg je zelf voor maaltijden.

ingeval van TS, als creche 1 aan je verwachtingen voldoet zou ik daar toch blijven

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 21 feb 2018 15:29

U zou kunnen voorstellen om het eten bereid mee te geven zodat het nog enkel opgewarmd moet worden.
Ik ken er niets van, maar ik kan me voorstellen dat Kosjer eten opwarmen ook niet in gelijk welke microgolfoven of oven mag? Als je ziet hoe streng de regels zijn, vermoed ik dat er ook strenge regels zijn over het opwarmen van voeding...
Toen die regels vastgelegd werden, ongeveer 2500 jaar geleden, bestond de microgolfoven, voor zover bekend, nog niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#19 , 21 feb 2018 15:32

U zou kunnen voorstellen om het eten bereid mee te geven zodat het nog enkel opgewarmd moet worden.
Ik ken er niets van, maar ik kan me voorstellen dat Kosjer eten opwarmen ook niet in gelijk welke microgolfoven of oven mag? Als je ziet hoe streng de regels zijn, vermoed ik dat er ook strenge regels zijn over het opwarmen van voeding...
Toen die regels vastgelegd werden, ongeveer 2500 jaar geleden, bestond de microgolfoven, voor zover bekend, nog niet.
Er waren toen ook geen ijskasten en diepvriezers om de voedingsmiddelen veilig te kunnen bewaren. Vandaar een reeks "voedselvoorschriften" gebaseerd op de stand van wetenschap en technologie in die tijd. Ook de geneeskunde was toen nog een beetje anders met zaken zoals aderlatingen om de zieke te genezen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Oude Belg
Berichten: 3192

#20 , 21 feb 2018 15:43

Er waren toen ook geen ijskasten en diepvriezers om de voedingsmiddelen veilig te kunnen bewaren. Vandaar een reeks "voedselvoorschriften" gebaseerd op de stand van wetenschap en technologie in die tijd. Ook de geneeskunde was toen nog een beetje anders met zaken zoals aderlatingen om de zieke te genezen.
Soms zijn er wel aanpassingen. Op sabbat mogen joden bijvoorbeeld geen elektrische schakelaars indrukken. Die bestonden toen ook niet, maar de joodse richtlijnen stellen dat nu gelijk met "vuur maken", en dat mag niet op sabbat. Dus geen liften, geen knopjes voor oversteekplaatsen, licht, fornuis, radio, ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#21 , 21 feb 2018 15:49

Er waren toen ook geen ijskasten en diepvriezers om de voedingsmiddelen veilig te kunnen bewaren. Vandaar een reeks "voedselvoorschriften" gebaseerd op de stand van wetenschap en technologie in die tijd. Ook de geneeskunde was toen nog een beetje anders met zaken zoals aderlatingen om de zieke te genezen.
Soms zijn er wel aanpassingen. Op sabbat mogen joden bijvoorbeeld geen elektrische schakelaars indrukken. Die bestonden toen ook niet, maar de joodse richtlijnen stellen dat nu gelijk met "vuur maken", en dat mag niet op sabbat. Dus geen liften, geen knopjes voor oversteekplaatsen, licht, fornuis, radio, ...
Ja dat klopt. Ik herinner me van uit mijn jeugdjaren dat vele gelovige Joden soms de hele rustdag hun licht lieten branden omdat ze het waren vergeten te doven of aanlieten omdat ze het niet mochten doven (ik woonde als kind in een gekende Antwerpse jodenbuurt).

Maar dat gaat niet over eten, mogelijke intoxicatie en het bewaren ervan.
Laatst gewijzigd door asperger op 21 feb 2018 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1479

#22 , 21 feb 2018 16:00

Ik vind het maar niet meer dan normaal dat een creche niet in dergelijke idiotieën kan meegaan. Als u daar over valt, vind ik het niet meer dan normaal dat u dan maar zélf voor uw kinderopvang zorgt, dan kan u gelijk welk knettergek regeltje implementeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 feb 2018 16:09

We wijken wel serieus af van de vraag. Ik denk niet dat we hier een oordeel moeten vellen over de regels ivm met het kosjer eten. We kunnen enkel vaststellen dat de regels zo streng zijn dat het voor een creche praktisch onhaalbaar kan zijn om voor kosjere maaltijden te zorgen. Op zich heeft dit niets met discriminatie te maken, maar gewoon met praktische overwegingen.

De topic starter kan dus kiezen: ofwel het kind naar de creche laten gaan en het laten eten wat daar geserveerd wordt (in dat geval kan de creche het kind niet zomaar weigeren als er plaats blijkt te zijn). De andere optie is dat de topic starter een andere creche zoekt. Ze kan echter niet eisen dat de creche kosjer zou koken voor het kind. Zelfs niet als de creche nu reeds halal kookt (aangezien de regels daar véél minder streng / haalbaarder zijn).

Veel meer valt er niet te zeggen, denk ik. Wie een religie (en zijn regels) wil veroordelen, kan dit op politics.be of op hln.be doen, maar ik denk niet dat dit forum daar de plaats voor is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#24 , 21 feb 2018 16:33

Ik weet niet of we zo afwijken, hoor. Bepaalde regels zijn logisch: als vlees en melkproducten gescheiden moeten blijven, dan is dat niet zomaar maar om o.a. kruiscontaminatie te vermijden - niet alleen de joodse traditie schrijft dat voor, maar het FAVV doet dat ook. Van een regel die stelt dat het eten niet mag bereid zijn door een niet-jood keert mijn maag, want dit riekt op zijn minst naar racisme. Als TS een dergelijke eis in die bewoording naar de creche toe geformuleerd heeft, verschiet ik er niet van dat'ie als antwoord een hoop gescheld naar zijn of haar hoofd heeft geslingerd gekregen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 21 feb 2018 16:46

Ik weet niet of we zo afwijken, hoor. Bepaalde regels zijn logisch: als vlees en melkproducten gescheiden moeten blijven, dan is dat niet zomaar maar om o.a. kruiscontaminatie te vermijden - niet alleen de joodse traditie schrijft dat voor, maar het FAVV doet dat ook. Van een regel die stelt dat het eten niet mag bereid zijn door een niet-jood keert mijn maag, want dit riekt op zijn minst naar racisme.
De regel zegt dat eten dat niet door een jood bereid is, niet kosjer is. Er staat nergens dat eten niet door een niet-jood mag bereid worden. Maar bon, zoals ik al zei: allemaal irrelevant, want heeft niets met het juridische te maken.
Als TS een dergelijke eis in die bewoording naar de creche toe geformuleerd heeft, verschiet ik er niet van dat'ie als antwoord een hoop gescheld naar zijn of haar hoofd heeft geslingerd gekregen.
We weten niet wat de TS gevraagd heeft en ook niet wat er in de SMS stond die ze gekregen heeft.

Ik denk dat de kern van de vraag is: mag een creche een kind weigeren indien dit kosjer te eten moet krijgen. Mijn antwoord daarop is dat je de vraag moet omkeren: mag een creche weigeren om kosjere maaltijden aan te bieden? Ja, dat mag ze zeker en vast, en het is daarna aan de ouders van het kind om te beslissen of ze het kind naar die creche willen sturen of niet (en of het dus mee eet van de "gewone" keuken).

Alle andere opmerkingen over "idiotieën" en "regels die uw maag doen keren" zijn stemmingmakerij en horen dus thuis op een forum zoals politics.be (tenzij die regels bepaalde Belgische wetten zouden overtreden, maar ik denk niet dat dit het geval is).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 21 feb 2018 17:19

Bestek, borden, zelfs spoelbakken : dubbel .
Daarom zijn er in Joodse huizen altijd 2 volwaardige keukens. In een oven waarin vlees is gebakken, mag je geen brood meer bakken. Idem voor kasten enz...

artemis
Berichten: 3293

#27 , 21 feb 2018 19:08

Ik denk dat we ons ook niet teveel mogen blindstaren op de striktste voorschriften van kosher eten. De ene jood is de andere niet wat dat betreft. TS is vermoedelijk geen orthodoxe jood, anders zou ze haar kind vermoedelijk niet naar een crèche sturen.

De vergelijking met halal is moeilijk te maken. Blijkbaar zouden we met zijn allen onbewust veel halal vlees eten, omdat de vleessector het marketinggewijs zo toepast om gemakshalve aan zoveel mogelijk mensen te kunnen leveren en verkopen. Al moet ook dat label met een korrel zout genomen worden... De eerste kip van een reeks....

Dat de crèche hier voor 1 kind niet op in kan gaan is begrijpelijk en kan hen niet verweten worden. Vergelijk het met allergieën. Op een koekjesdoos kan bv staan 'kan sporen van noten en sesam bevatten' omdat de fabriek ook koekjes met die ingrediënten maakt, zelfs al zitten ze niet in die bepaalde koekjes. Maar ze zijn het wettelijk verplicht dat te vermelden en iemand met een echte allergie zal deze koekjes mogelijk vermijden.

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#28 , 21 feb 2018 19:47

Uw zoontje zit nu in crèche A. Blijkbaar stellen zich daar geen problemen.
Goede opmerking. Dus crèche A kookt wel Kosjer? Chapeau in dat geval... Ik zie het mezelf niet doen. Alléén al dat koken lijkt he een dagtaak. Daar dan nog een creche bij runnen?
Misschien is het een crèche waar uitsluitend koosjer gekookt wordt (en zitten daar vooral, of misschien zelfs uitsluitend, Joodse kinderen). Zou best kunnen, er bestaan ook Joodse scholen.

Franciscus
Berichten: 38583

#29 , 21 feb 2018 19:51

1- De man heeft blijkbaar niets met de zaak te maken dus dient hij zich ook niet te moeien.
2- "Gisteren krijgen zowel mijn man als ik een hele scheldtirade via SMS van de man van de zaakvoerster dat ons kind niet welkom is in de creche omdat, en nu komt het, mijn zoontje Kosher eet."
Schelden is totaal ongepast en mogelijk zelfs een inbreuk op de discriminatiewetgeving ...

Misschien eens contact opnemen met de Vlaamse ombudsdienst en als het in Antwerpen is met de Antwerpse ombudsvrouw.

WP002
Berichten: 1479

#30 , 21 feb 2018 20:19

Maar we weten natuurlijk niet wat de voorgeschiedenis van dat sms'je is, zoals gewoonlijk hebben we maar één klokje horen luiden.

Scenario 1:
- Goededag, ik wilde even informeren of het mogelijk is om mijn zoontje in de creche koosjer te laten eten.
- Neen, mevrouw, daar kunnen we u spijtig genoeg niet mee helpen.
- Oh, jammer. Nog een prettige dag verder.

Scenario 2:
- Ik schrijf mijn kind in in uw creche en ik EIS dat hij koosjer mag eten, of ik ga overal rondvertellen dat u een bende nazi's bent. Wat is uw reactie?

Tja...

Terug naar “Praat café”