geweigerd in de creche

eylis
Berichten: 8837

Re: geweigerd in de creche

#31 , 21 feb 2018 21:10

Om een lang verhaal kort te maken. Instellingen zoals scholen, rusthuizen, kinderkribbes die kasher (want zo heet het écht, koosjer is de jiddische benaming) voedsel aanbieden, hebben een kasher keuken om ofwel te koken, ofwel het voedsel op te warmen volgens de kasjroet (spijswetten). Als het voedsel opgewarmd wordt, wordt het voorbereid en gekookt in een kasher gaarkeuken die door een rabbijn gecontroleerd wordt. De meeste scholen die kasher voedsel aanbieden koken niet zelf omdat dit heel omslachtig is. Ze laten het dus brengen door zo'n gaarkeuken of zelfs een kasher cateringbedrijf. Dat de crèche bij nader inzien toch weigert is natuurlijk omdat ze zich gaan informeren zijn van hoe er gekookt moet worden. Dat is quasi onhaalbaar (al helemaal voor niet-gelovigen die het niet van jongsaf aan gezien en meegemaakt hebben) vanddar dat de créche terugkrabbelt. Dat ze dit op een onbeleefde manier hebben gedaan is niet goed te praten. Maar misschien heeft poster ook blijven aandringen dat het beloofd was en nu maar moest? Ik weet het niet. Maar het is erg verwonderlijk dat iemand zomaar zou beginnen schelden. Als poster persqé naar deze nieuwe crèche wil zijn er 2 opties: sommige praktiserende joden nemen een tussenweg in de voedselwetten: Ze eten dan geen rood vlees en schaaldieren en geen roomsauzen; Maar wel kip en groenten. Halal voedsel ligt al sterk in dezelfde lijn, want ook dat vlees moet uitgebloed zijn voor consumptie. een andere mogelijkheid is dat poster de voeding meegeeft of een catering laat leveren. al lijkt het me vreemd dat van een familie die streng kasjroet naleeft beide ouders uit werken gaan en de jonge kinderen uitbesteden in een kinderkribbe. om de eenvoudige reden dat strenge kasjroet naleven nu eenmaal vereist dat minstens één ouder zich wijdt aan het bereiden van de maaltijden en de kashere huishouding. Dat is immers heel arbeidsintensief. Dus één ouder gaat dan niet uit werken. Deze info is afgetoetst bij praktiserende families.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#32 , 21 feb 2018 22:51

collega's

ik wil wel. Maar.... Vraag was een juridische vraag en we krijgen hier ellenlange bespiegeling over ritueel bereid voedsel... En daarnaast nog een aantal morele stellingnames. Wat mij betreft off topic.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#33 , 22 feb 2018 09:36

collega's

ik wil wel. Maar.... Vraag was een juridische vraag en we krijgen hier ellenlange bespiegeling over ritueel bereid voedsel... En daarnaast nog een aantal morele stellingnames. Wat mij betreft off topic.
Volledig terecht opmerking... Baseline is dat een creche het recht heeft om geen kosjer (of hoe het dan ook heet) eten aan te bieden. Als ouders wensen dat hun kind dan kosjer eet, moeten ze een andere creche zoeken.

De vraagstelling van de TS is op zich verkeerd: de creche heeft niet HET KIND geweigerd, ze weigeren om kosjer eten te bereiden. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Wat de man van de uitbaatster betreft: het gaat om een SMS. Die kan evengoed opgesteld zijn door de uitbaatster zelf, maar verstuurd via het toestel van de man. Op zich is dit ook niet de kern van de zaak.

Ondertussen horen we ook niets meer van de TS... Case closed, zeker?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#34 , 22 feb 2018 12:44

"..wouden we hem inschrijven bij creche B. "

TS heeft niets te maken met Joods voedsel. Het is zo doorzichtig dat hij ophef wil maken rond halal voedsel....dus andere bevolkingsgroep.
Hij zit nu te lachen in zijn bossen, euh ...wouden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#35 , 22 feb 2018 12:55

Dacht ik ook al.

Oude Belg
Berichten: 3192

#36 , 23 feb 2018 09:09

Iemand die volstrekt de joodse wet wil naleven, kan bijna niet anders dan binnen de eroev leven, dus in Antwerpen. Daar zijn mogelijkheden genoeg.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#37 , 23 feb 2018 09:22

We zijn 37 antwoorden ver en TS laat niks meer van hem horen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Praat café”