geweigerd in de creche

Melissa1981
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geweigerd in de creche

#1 , 21 feb 2018 10:58

Beste,

Ok ik heb een vraag:
Mijn zoontje gaat nu naar creche A. Vermits dit een omweg is wouden we hem inschrijven bij creche B.

Met de zaakvoerster gebeld. was allemaal in orde. Zouden dit komende vrijdag vastleggen. Had al papieren gekregen voor de inschrijving etc....

Gisteren krijgen zowel mijn man als ik een hele scheldtirade via SMS van de man van de zaakvoerster dat ons kind niet welkom is in de creche omdat, en nu komt het, mijn zoontje Kosher eet.

Nu weet ik van een aantal mensen daar dat zij Halal wel klaarmaken zonder probleem.

Nu was mijn vraag of ze iemand op grond daarvan kunnen weigeren. Al helemaal omdat de man van de zaakvoerster helemaal niet (officieel) in de creche werkt.

Alvast bedankt voor de info.

Melissa

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2018 11:31

Ik weet zelf niet wat "Kosher" exact inhoudt. Moest ik een creche hebben, ik zou de ouders laten weten: "Uw kind is zeker welkom, maar ik heb niet de kennis, noch de tijd om Kosher te koken. Als dit een vereiste is, vrees ik dat u beter naar een andere creche op zoek gaat."

De creche is dus niet verplicht om uw kind in te schrijven, als u niet akkoord gaat met hun voorwaarden (namelijk het "eten wat de pot schaft"). Dat de creche wel halal kookt, maakt weinig verschil. De uitbaatster heeft dan waarschijnlijk wel de nodige kennis over halal koken of ziet het wel zitten om dit te doen (voor zover ik weet is halal koken gewoon: geen varkensvlees en verder het versnijden en verwerken van vlees apart laten verlopen van het versnijden en verwerken van groenten en fruit. Iets wat ook door de HACCP normen voorgeschreven wordt, als ik me niet vergis). Dus de creche mag perfect de voorwaarde stellen: "wij voorzien gewone maaltijden en halal maaltijden voor de kinderen. De ouders gaan hiermee akkoord als ze hun kind inschrijven in de creche." U hoeft hier uiteraard niet mee akkoord te gaan, indit u dit niet OK vindt.

Dat men de weigering via de GSM van de man stuurt, is weinig relevant, denk ik. Of deze nu voor de creche werkt of niet.

De "scheldtirade", zoals u dit noemt, is uiteraard niet netjes, maar schelden is niet strafbaar, tenzij er racisitische of discriminerende praat zou in staan. Maar dan nog. Wat zou u daar dan mee doen? Klacht neerleggen voor die éne verstuurde SMS? Zal volgens mijn verticaal geklasseerd worden.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 21 feb 2018 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 feb 2018 11:36

Ter aanvulling. Ik heb even opgezocht wat Kosher eten zoal inhoudt:
Koosjer

'Koosjere voeding' is voeding die voldoet aan de spijswetten van het jodendom. Deze wetten bepalen de toegestane vleeswaren, de rituelen vereist voor de slachting van consumptiedieren, de bereiding van gerechten en het gescheiden houden van bepaalde voedingswaren.

Melkproducten moeten afkomstig zijn van dieren die op koosjere wijze (dat wil zeggen: op een rituele manier) geslacht zijn.
Melk- en vleesproducten moeten strikt gescheiden blijven voor, tijdens en na bereiding.
Melkproducten mogen ten vroegste 5 uur na vleesproducten geconsumeerd worden.
Vleesproducten mogen ten vroegste 2 uur na melkproducten geconsumeerd worden.
Vlees en vis mogen niet tegelijk worden gegeten, maar wel binnen één maaltijd.
Men mag geen vlees eten van een nog levend dier.
Brood mag geen melkproducten bevatten, noch vetten van niet-koosjere diersoorten.
Niet-Joodse wijn is verboden, ongeacht de ingrediënten.
Voedsel dat gekookt is door een niet-Jood mag niet worden genuttigd.


Toegestaan:

Vlees (mits rituele slachting): herkauwende evenhoevigen zoals rund, schaap, geit, hert
Gevogelte zoals zoals eend, gans, kip, duif, fazant en kalkoen
Vis: vissen die vinnen en schubben hebben


Niet toegestaan:

Aas
Insecten met vleugels
Niet herkauwende of onevenhoevigen zoals kameel, varken of haas
Omnivoren en carnivoren
Week- en schaaldieren zoals mossel, oester, garnaal, kreeft, krab,...
Vis zonder vinnen of schubben zoals paling
Wildgevogelte, roofvogels
Hoe kan de uitbaatster van de creche in 's hemelsnaam voldoen aan de zaken die ik in het vet gezet heb? Da's praktisch gewoon niet mogelijk. Dat brood, OK, maar dat van die melkproducten of de rituele slachting? Dergelijk vlees kan ik niet kopen bij mijn slager, vrees ik. En indien ze zelf geen joodse is, zou uw kind gewoon niets mogen eten van wat ze klaarmaakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 feb 2018 12:05

U zou kunnen voorstellen om het eten bereid mee te geven zodat het nog enkel opgewarmd moet worden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2018 12:35

dit had ik ook in gedachte zelf het eten elke dag mee geven, ik denk dat het voor een crèche het onmogelijk is om voor iedere geloofsovertuiging te koken, ze moeten nu al met zoveel rekening houden wat allergenen betreft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 21 feb 2018 12:53

Als men naar een restaurant gaat dan kiest men toch ook uit wat er in het menu staat en neemt men geen kookboek mee om de kok te verplichten daar een bepaald gerecht uit klaar te maken?
Zolang de aangeboden eetwaren voldoen aan de voorschriften van het Federaal Voedselagentschap is het wettelijk in orde.
Verder mag iedereen vrij beslissen wat hij eet of niet eet, dat is evident in een vrij land.

"Voedsel dat gekookt is door een niet-Jood mag niet worden genuttigd."
Nochtans eten onze Joodse kennissen en vrienden zonder probleem de zondige bereidingen van mijn echtgenote.

Heel die santenboetiek moet met een grote (koosjere) korrel zout genomen worden.
Laatst gewijzigd door asperger op 21 feb 2018 13:18, 4 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 feb 2018 13:01

Ik wist niet dat men een koe moest slachten eens de melk eruit gehaald was.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 feb 2018 13:19

Ik wist niet dat men een koe moest slachten eens de melk eruit gehaald was.
En onverdoofd, en ze eten enkel het voorkwartier dus de schouders van de runderen, de billen eten ze dus niet.

Voor een creché is dit onmogelijk om zo vlees te kopen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 21 feb 2018 13:22

Koosjer eten? Voorzover ik weet moet je dan rekening houden met meer dan 200 (220 dacht ik) spijswetten.
Om een klein ideetje te geven : Bestek, borden, zelfs spoelbakken : dubbel : één voor vlees, een andere voor zuivel. Met pasen (pesach) moet het hele huis grondig worden gereinigd (ook de kieren van de plankenvloeren) en moeten er andere serviezen en bestek komen; er mag absoluut géén gist of desem in huis zijn. Niet te vergelijken met Halal. Een niet-jood kan dan ook niet zorgen voor koosjer voedsel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 21 feb 2018 13:24


Voor een creché is dit onmogelijk om zo vlees te kopen.
Tenzij je naar Antwerpen komt voor inkopen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 21 feb 2018 13:31


Voor een creché is dit onmogelijk om zo vlees te kopen.
Tenzij je naar Antwerpen komt voor inkopen.
Zijn daar nog geen creches die aan die voorwaarden voldoen?
Ik vermoed van wel. Alhoewel bij hen die zulke creches zouden ambiëren
de moeders traditioneel thuis zelf voor hun kroost en gezin zorgen (of laten zorgen).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 feb 2018 13:40

Uw zoontje zit nu in crèche A. Blijkbaar stellen zich daar geen problemen. Is het dan niet gemakkelijker om hem gewoon daar te laten? Als u koosjer eten echt zo belangrijk vindt, dan heeft u er die omweg toch wel voor over?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 feb 2018 15:12

Uw zoontje zit nu in crèche A. Blijkbaar stellen zich daar geen problemen.
Goede opmerking. Dus crèche A kookt wel Kosjer? Chapeau in dat geval... Ik zie het mezelf niet doen. Alléén al dat koken lijkt he een dagtaak. Daar dan nog een creche bij runnen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 21 feb 2018 15:15

U zou kunnen voorstellen om het eten bereid mee te geven zodat het nog enkel opgewarmd moet worden.
Ik ken er niets van, maar ik kan me voorstellen dat Kosjer eten opwarmen ook niet in gelijk welke microgolfoven of oven mag? Als je ziet hoe streng de regels zijn, vermoed ik dat er ook strenge regels zijn over het opwarmen van voeding...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 feb 2018 15:21

Ik wist niet dat men een koe moest slachten eens de melk eruit gehaald was.
:lol: Ik vermoed dat men bedoelt dat de koe later op rituele wijze zal geslacht worden, of iets dergelijks? Geen idee hoe je die garantie kan hebben, maar bon. 'k Heb ook maar gecut and paste...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”