Aansprakelijkheid bij erfdienstbaarheid

Hadewig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bij erfdienstbaarheid

#1 , 19 dec 2017 14:50

Beste
Ik ben student vastgoedmakelaar en kreeg van mijn leraar recht een casus waarin ik de aansprakelijkheid van de vastgoedmakelaar moet bespreken.
Kan er iemand mij op het juiste spoor brengen.
Casus:
Je verkoopt een huis voor een klant van je. Na verkoop ontdekt de koper een erfdienstbaarheid ten voordelen van het perceel van de buurman. De koper wilt helemaal niet dat de buurman gebruik zou maken van zijn perceel en vraagt de nietigheid van de koop. De verkoper en koper zijn boos op jou' wat is jouw aansprakelijkheid.

Alvast bedankt.

Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 19 dec 2017 16:10

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 19 dec 2017 17:36

totaal off-topic, maar ik vind dat er een heel rare zin in deze opgave staat: "de verkoper en de koper zijn boos op jou". Dat voegt helemaal niets toe aan de case en ik vraag me bijna af of je prof daarmee bedoelt dat je ook een inspanning moet doen om hen terug een goed gevoel te geven. Vreemd hoor, vraag hem toch maar eens waarom hij die zin daar aan toevoegde.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2017 18:17

- heeft de makelaar de compromis opgesteld?
- heeft de makelaar zich de aankoopakte van de verkoper laten overhandigen?
- staat die erfdienstbaarheid vermeld in de aankoopakte van de verkoper?
- heeft de makelaar nagelaten om het bestaan van de erfdienstbaarheid in de compromis op te nemen?
- had hij dit niet moeten doen?

Hadewig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 dec 2017 19:37

totaal off-topic, maar ik vind dat er een heel rare zin in deze opgave staat: "de verkoper en de koper zijn boos op jou". Dat voegt helemaal niets toe aan de case en ik vraag me bijna af of je prof daarmee bedoelt dat je ook een inspanning moet doen om hen terug een goed gevoel te geven. Vreemd hoor, vraag hem toch maar eens waarom hij die zin daar aan toevoegde.
Allereerst bedankt voor de reactie.
Onze leraar is zelf advocaat en staat er om bekend in de school dat hij nogal dubieuze vragen stelt en ons expres op ee' verkeerd pad brengt. Ook mogen we bij zijn vraagstelling nergens vanuit gaan dus steeds zo uitgebreid mogelijk zijn. (als.... Dan....)
Hij is helaas niet meer bereikbaar voor vragen. We kregen de taak ter vervanging van zijn laatste lessen.

Hadewig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 dec 2017 19:38

- heeft de makelaar de compromis opgesteld?
- heeft de makelaar zich de aankoopakte van de verkoper laten overhandigen?
- staat die erfdienstbaarheid vermeld in de aankoopakte van de verkoper?
- heeft de makelaar nagelaten om het bestaan van de erfdienstbaarheid in de compromis op te nemen?
- had hij dit niet moeten doen?
Wauw bedankt voor de reactie hier kan ik heel wat mee.
Onze leraar wilt ons zo uitgebreid mogelijk laten antwoorden dus bij al deze punten kan ik bespreken wat de gevolgen zouden zijn en hoe hij dit had kunnen vermijden.
Super!

Hadewig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 dec 2017 19:40

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.
Bedankt voor je reactie.
Ik zoek zeker even verder op het web ivm het afdwingbaar stopzetten.
Ik heb ook in mijn notities die 30 jaar tegengekomen dit ga ik er ook in opnemen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 dec 2017 20:12

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.
Een erfdienstbaarheid is afdwingbaar indien die overgeschreven is op het hypotheekkantoor. De al dan niet vermelding in de onderhandse akte (compromis) is daarvoor dus niet belangrijk.
Zelfs als de erfdienstbaarheid niet vermeld wordt in de authentieke akte van aankoop van het lijdend erf kan de eigenaar van het heersend erf er zich toch op beroepen.

Sirkii
Berichten: 5395

#9 , 22 dec 2017 09:17

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.
Een erfdienstbaarheid is afdwingbaar indien die overgeschreven is op het hypotheekkantoor. De al dan niet vermelding in de onderhandse akte (compromis) is daarvoor dus niet belangrijk.
Zelfs als de erfdienstbaarheid niet vermeld wordt in de authentieke akte van aankoop van het lijdend erf kan de eigenaar van het heersend erf er zich toch op beroepen.
Voor het heersend erf klopt het dat dit afdwingbaar is als het in een vorige akte staat doch het lijdend erf kan zich bij niet-vermelding op zijn compromis & akte keren tegen de verkoper wegens het verzwijgen van belangrijke waardeverminderende informatie (al zeker als het wel op zijn aankoopakte stond)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 22 dec 2017 11:58

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.
Een erfdienstbaarheid is afdwingbaar indien die overgeschreven is op het hypotheekkantoor. De al dan niet vermelding in de onderhandse akte (compromis) is daarvoor dus niet belangrijk.
Zelfs als de erfdienstbaarheid niet vermeld wordt in de authentieke akte van aankoop van het lijdend erf kan de eigenaar van het heersend erf er zich toch op beroepen.
Voor het heersend erf klopt het dat dit afdwingbaar is als het in een vorige akte staat doch het lijdend erf kan zich bij niet-vermelding op zijn compromis & akte keren tegen de verkoper wegens het verzwijgen van belangrijke waardeverminderende informatie (al zeker als het wel op zijn aankoopakte stond)
Het komt inderdaad neer op het bewust verzwijgen van een "verborgen gebrek" waarvan men perfect op de hoogte was.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Praat café”