Aansprakelijkheid bij erfdienstbaarheid

Hadewig
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bij erfdienstbaarheid

#1 , 19 dec 2017 14:50

Beste
Ik ben student vastgoedmakelaar en kreeg van mijn leraar recht een casus waarin ik de aansprakelijkheid van de vastgoedmakelaar moet bespreken.
Kan er iemand mij op het juiste spoor brengen.
Casus:
Je verkoopt een huis voor een klant van je. Na verkoop ontdekt de koper een erfdienstbaarheid ten voordelen van het perceel van de buurman. De koper wilt helemaal niet dat de buurman gebruik zou maken van zijn perceel en vraagt de nietigheid van de koop. De verkoper en koper zijn boos op jou' wat is jouw aansprakelijkheid.

Alvast bedankt.

Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 19 dec 2017 16:10

Een erfdienstbaarheid is pas tegenstelbaar aan derden (de nieuwe koper) als dit al opgenomen is in de compromis. Dat zou basiskennis moeten zijn ... Als de buurman gedoogd gebruik maakte van een overgang kan je die afdwingbaar stopzetten; ook na 30 jaar. Voor de details van je huiswerk is het wereldwijde web een goudmijn van informatie maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.

eylis
Berichten: 8836

#3 , 19 dec 2017 17:36

totaal off-topic, maar ik vind dat er een heel rare zin in deze opgave staat: "de verkoper en de koper zijn boos op jou". Dat voegt helemaal niets toe aan de case en ik vraag me bijna af of je prof daarmee bedoelt dat je ook een inspanning moet doen om hen terug een goed gevoel te geven. Vreemd hoor, vraag hem toch maar eens waarom hij die zin daar aan toevoegde.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2017 18:17

- heeft de makelaar de compromis opgesteld?
- heeft de makelaar zich de aankoopakte van de verkoper laten overhandigen?
- staat die erfdienstbaarheid vermeld in de aankoopakte van de verkoper?
- heeft de makelaar nagelaten om het bestaan van de erfdienstbaarheid in de compromis op te nemen?
- had hij dit niet moeten doen?

Hadewig
Topic Starter