nog geen tak oprapen

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

nog geen tak oprapen

#1 , 03 okt 2017 10:54

is het waar dat je in vlaanderen op een openbare plaats nog geen tak op moogt rapen? geen enkel bloemetje mag plukken, dat je zelfs geen braambessen langs de weg mag plukken of geen kastanjes mag oprapen. in nederland mag het wel. mag je dan in nederland of in wallonie paddenstoelen gaan plukken voor eigen gebruik en mee naar huis nemen of is vervoeren hier ook al strafbaar.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2017 11:02

Is er een bepaalde wettekst die je in gedachten had die dit bepaalt? Ik ga in de herst wel eens in het stadspark kastanjes rapen met de kinderen (en ik ben dan zeker niet de enige). Geen idee in hoeverre ik dan strafbaar ben, eigenlijk... 'k Zou het dus ook wel eens willen weten...

Nog een bedenking: de kinderen gaan soms ook met de klas naar het park om daar bladeren, noten en takjes te verzamelen om knutselwerkjes te maken. Daar gaat het dus om bendevorming :lol:.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 okt 2017 12:06

Ik weet enkel van een verbod op paddestoelen plukken in Vlaanderen. (alleszins toch in Heverlee bos en Meerdaalwoud)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2017 12:18

Ik heb weet van bloemen plukken in openbare parken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#5 , 03 okt 2017 16:46

:lol: ik lust ook nog wel ééns een groen blaadje

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2017 18:22

zou het zelfs kunnen dat je in een boomgaard van een tuinier een appel plukt niet strafbaar is omdat men moeskopperij uit de strafwet heeft geschrapt en dat je een appel plukt van een boom langs de straat het wel strafbaar is voor wildplukken?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 okt 2017 20:10

zou het zelfs kunnen dat je in een boomgaard van een tuinier een appel plukt niet strafbaar is omdat men moeskopperij uit de strafwet heeft geschrapt en dat je een appel plukt van een boom langs de straat het wel strafbaar is voor wildplukken

?
Ik had dit woord moeskopperij nog nooit gehoord !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 03 okt 2017 20:53

zou het zelfs kunnen dat je in een boomgaard van een tuinier een appel plukt niet strafbaar is omdat men moeskopperij uit de strafwet heeft geschrapt en dat je een appel plukt van een boom langs de straat het wel strafbaar is voor wildplukken?
Neen want moeskopperij wordt nu bestraft zoals gewone diefstal en niet meer als een lichtere vorm van diefstal zoals voorheen.
En er zijn zelfs gemeenten waar GAS-ambtenaren Eva's die van verboden gemeentelijke vruchten eten beboeten!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sianna
Berichten: 156

#9 , 03 okt 2017 21:41

Sinds wanneer mag je in 't Meerdaalwoud geen paddestoelen meer plukken Mava? Ik heb het jaren gedaan, samen met een collega van mij. Wist helemaal niet dat er een verbod was.

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 03 okt 2017 23:05

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Praat café”