Belgische grensarbeiders vallen zonder pensioen

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

Belgische grensarbeiders vallen zonder pensioen

#1 , 02 okt 2017 14:51

Ik las deze week over de situatie van duizenden Belgische grensarbeiders die zonder pensioen of uitkering dreigen te vallen door een lacune in grensoverschrijdende wetgeving in zowel België als Nederland.

Concreet gaat het om Belgen die in Nederland werkten, maar die werkloos zijn geworden.
Als ze 65 jaar worden, vervalt hun werkloosheidsuitkering in België. Normaal moeten ze dan een pensioen uitgekeerd krijgen.

De pensioenen worden betaald door het land waar ze hebben gewerkt: Nederland dus. Maar daar hebben ze nog geen recht op.
Nederland heeft de pensioenleeftijd immers vastgelegd op 66 jaar in 2018 en 67 jaar in 2022.
In België wordt de wettelijke pensioenleeftijd pas in 2025 (ingangen vanaf 1 februari 2025) verhoogd tot 66 jaar en in 2030 (ingangen vanaf 1 februari 2030) tot 67 jaar.

In België worden betalingen van sociale uitkeringen (ziekte, werkloosheid, stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), …) echter stopgezet bij het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd. Wie een sociale uitkering ontvangt, moet het pensioen dus op de wettelijke leeftijd opnemen.

Gevolg: de grensarbeiders riskeren om gedurende ongeveer twee jaar in een jurdisch vacuüm terecht te komen, zonder pensioen of sociale uitkering.

Volgens de de Belgische en Nederlandse ombudsdiensten is dan ook het voorzorgsprincipe niet gerespecteerd en vormt het vacuüm een belangrijk belemmering voor het vrije verkeer van personen. De ombudsdiensten staan ook machteloos. 'We kunnen niets doen. Zolang de grensarbeiders geen beslissing krijgen dat hun uitkering is gestopt, kunnen ze niet reageren. Ze zitten in een impasse', klinkt het nog.

Een mogelijke oplossing, aldus de ombudsdiensten, zou er in bestaan de uitkering voor grensarbeiders toe te kennen tot ze de wettelijke pensioenleeftijd in het buitenland hebben bereikt. In juli werd een wetsvoorstel in die zin ingediend.

gratissoldaat
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 okt 2017 15:06

Dat ze dan maar ineens een wetsvoorstel aannemen zodat ik pensioen kan krijgen voor de periode van mijn verplichte legerdienst.
Dan kan ik de procedure voor de Arbeidsrechtbank stopzetten.
Iedereen krijgt pensioen voor zijn verplichte legerdienst (zegt de Minister) op voorwaarde dat men voor of na de legerdienst in België heeft gewerkt.
Klopt dus niet. Hij maakt kaas met grote gaten erin.

Grote waardering voor de Ombudsmannen van de Pensioenen. Zij slaan nagels met koppen groter dan de oppervlakte van België.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 02 okt 2017 15:11

Dat ze dan maar ineens een wetsvoorstel aannemen zodat ik pensioen kan krijgen voor de periode van mijn verplichte legerdienst.
Dan kan ik de procedure voor de Arbeidsrechtbank stopzetten.
Iedereen krijgt pensioen voor zijn verplichte legerdienst (zegt de Minister) op voorwaarde dat men voor of na de legerdienst in België heeft gewerkt.
Klopt dus niet. Hij maakt kaas met grote gaten erin.
Met alle respect, maar uw reactie draagt niets bij tot de oorspronkelijke vraag. Het is onbeleefd om iemand anders zijn topic te kapen voor uw eigen agenda.

Er zijn nog 3 maanden op het probleem op te lossen, dus normaal moet dit wel lukken, zeker als het wetsvoorstel al even ingediend is.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 02 okt 2017 15:17

Hm....'t Is hier een praatcafé en daar wordt zowaar wat door elkaar gepraat. En eigenlijk stelde jabbe geen concrete vraag.....
Zoals gratissoldaat denk ik toch ook dat het slechts een ludieke opmerking is mbt ondoordacht overheidsbeleid.
Waar gratissoldaat als de weerlicht een vervolg aanbreidde om het tableau te vervolledigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 02 okt 2017 15:18

Klopt, had niet gezien dat dit in het praatcafé was gepost, excuses.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2017 15:45

Die mensen mogen niet zonder inkomen vallen punt.

Maar die mensen hebben wel altijd in het buitenland belastingen betaald en als er dan in dit buitenland iets mis gaat moeten wij belgen er voor opdraaien, gaat men nu een wet maken voor tegemoet te komen aan alle landen van de wereld ??

Dit zou moeten geregeld worden door Europa en niet door Belgie, ze hadden de pensioen leeftijd tegelijk met onze buurlanden moeten optrekken tot 67 jaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 02 okt 2017 17:09

Die mensen mogen niet zonder inkomen vallen punt.

Maar die mensen hebben wel altijd in het buitenland belastingen betaald en als er dan in dit buitenland iets mis gaat moeten wij belgen er voor opdraaien, gaat men nu een wet maken voor tegemoet te komen aan alle landen van de wereld ??

Dit zou moeten geregeld worden door Europa en niet door Belgie, ze hadden de pensioen leeftijd tegelijk met onze buurlanden moeten optrekken tot 67 jaar.
Gelet op de toenemende grensoverschrijdende tewerkstelling in de EU zou dit best op EUR of EER niveau worden geregeld.
Hiervoor dienen de EU sociale verordeningen aangepast te worden.

Buiten EU en EER kan dit bilateraal worden geregeld. Wereldwijd lijkt me onmogelijk, want wat als men gaat werken in een land waar er geen
wettelijke pensioenen bestaan???? Zou men dan eeuwig moeten kunnen stempelen op kosten van België?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Topic Starter
Berichten: 586

#8 , 02 okt 2017 17:16

Hm....'t Is hier een praatcafé en daar wordt zowaar wat door elkaar gepraat. En eigenlijk stelde jabbe geen concrete vraag.....
Zoals gratissoldaat denk ik toch ook dat het slechts een ludieke opmerking is mbt ondoordacht overheidsbeleid.
Waar gratissoldaat als de weerlicht een vervolg aanbreidde om het tableau te vervolledigen.
Yep, was geen vraag, maar leek me leuk voor een interessante discussie in het praatcafé ;-)

Terug naar “Praat café”