Rommelmarkten

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

Re: Rommelmarkten

#16 , 03 okt 2017 10:32

Er begint wel controle te zijn, ik maak regelmatig eens een website voor vrienden.
Toeval of niet 3 ervan hebben brief gekregen dat hun website niet beantwoord aan de wettelijke verplichting.
Verplichte gegevens
Deze informatie moet verplicht aanwezig zijn op je website, ook wanneer je geen producten of diensten rechtstreeks via het internet verkoopt.
• De naam van je onderneming;
• De rechtsvorm;
• Het adres van je onderneming;
• Het e-mailadres van je onderneming;
• Je ondernemingsnummer en BTW-nummer
of ze kregen een zware boete.
waarom zou dit allemaal verplicht zijn een particulier kan toch ook een website hebben voor zijn hobby

als je regelmatig een website maakt voor vrienden(?) dan lever je toch een prestatie waarvoor de inspectiediensten het wettelijk vermoeden hebben dat je hiervoor betaald werd
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 okt 2017 10:41

doe wel eens een (wijkfeest)rommelmarkt hier in de buurt 1 of 2 keer op een jaar en per aankoopschijf vanaf 1€ gratis ponyritje beste manier om heel veel van je rommel af te geraken. opbrengst is voor de spaarpot van de kids. en je kan er toch ook wel koopjes doen, had juist wiel kruiwagen nodig in den br...o 47,5€ en gekocht voor 10€ had wel van de 15, 5€ afgepingeld
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#18 , 03 okt 2017 10:51

Dit is enkel voor commerciele websites verplicht, ik doe dit als hobby en enkel voor vrienden.
Dit gebeurd niet op regelmatige basis.
Van de mattentaart bakker krijg ik dan enkele mattentaarten, van het restaurant krijg ik een gratis etentje, van de artiest krijg ik eens een gratis inkom ticket, van onze voetbalclub krijg ik eens een gratis drankje, van het vrije radio station word ik eens uitgenodigd op een barbecue etc.
Deze websites staan volledig op de zelfstandige of club hun naam, als zou zij deze zelf ontworpen hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#19 , 03 okt 2017 13:16

Dit is enkel voor commerciele websites verplicht, ik doe dit als hobby en enkel voor vrienden.
Dit gebeurd niet op regelmatige basis.
Van de mattentaart bakker krijg ik dan enkele mattentaarten, van het restaurant krijg ik een gratis etentje, van de artiest krijg ik eens een gratis inkom ticket, van onze voetbalclub krijg ik eens een gratis drankje, van het vrije radio station word ik eens uitgenodigd op een barbecue etc.
Deze websites staan volledig op de zelfstandige of club hun naam, als zou zij deze zelf ontworpen hebben.
Dan is een zelfstandige activiteit, want u ontvangt een tegenprestatie (hoeft geen geld te zijn). U hebt een ondernemingsnummer nodig.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#20 , 03 okt 2017 13:23

Omdat ik dit amper 1 maal per jaar doe voor 1 vriend en voor 5 mattentaarten, denk dat dan iedereen zelfstandig is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12824

#21 , 03 okt 2017 13:27

Omdat ik dit amper 1 maal per jaar doe voor 1 vriend en voor 5 mattentaarten, denk dat dan iedereen zelfstandig is.
Daarnet waren het nog meerdere verenigingen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#22 , 03 okt 2017 14:06

Ja op 5 jaar tijd, eens de website gemaakt staat er een systeem achter dat ze alles zelf kunnen aanpassen met inlog systeem.
Dit is een systeem dat ik indertijd zelf ontwikkeld heb, ik gebruik geen open source systemen zoals wordpress of joomla.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 03 okt 2017 14:33

Wees gerust volgend jaar zal iedereen ook de IGO's 500€ per maand zomaar mogen bij verdienen, volgens het zomer akkoord.

maar hoe moet sloeberken dan de BTW berekenen op die paar mattentaarten ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#24 , 03 okt 2017 16:40

sloeberken zal de mattentaarten en het bbq vlees wel opsloeberen
sorryyyyy

LeenW
Berichten: 12824

#25 , 03 okt 2017 16:51

Wees gerust volgend jaar zal iedereen ook de IGO's 500€ per maand zomaar mogen bij verdienen, volgens het zomer akkoord.

maar hoe moet sloeberken dan de BTW berekenen op die paar mattentaarten ?
Was die maatregel er niet enkel voor werknemers en "zelfstandigen" in de deeleconomie? Ik denk niet dat zelfstandig website-ontwerper hieronder kan vallen.

In het geval van een goederenruil wordt de btw berekend op de normale waarde. Dus hetgeen de bakker vraagt voor zijn 5 taarten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#26 , 03 okt 2017 17:38

sloeberken zal de mattentaarten en het bbq vlees wel opsloeberen
sorryyyyy
Inderdaad Jef. In de volksmond heet dat ene plezier is ander waard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Praat café”