Rommelmarkten

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Rommelmarkten

#1 , 30 sep 2017 12:45

morgen 1/10/2017 is het waar mijn vrouw woont terug de grootste rommelmarkt van Belgie, er zijn altijd 1500 deelnemers en meer 40.000 bezoekers, veiligheid in zeer smalle straatjes waar geen enkel wagen door kan ?

Maar waar ik me aan stoort dat is dat van de 1500 deelnemers er zeker 1200 beroeps rommel marktkramers zijn en van die 1200 schat ik dat er een 20 tal in orde is met BTW !

die andere 300 naar schatting zullen mensen zijn en ik ken er die dit maar één of twee maal per jaar doen.

maar die ander 1200 deelnemers hoe worden die belast, zijn er daar echt geen regels voor ??

Mocht het alleen rommel zijn zou ik zegen OK het is maar rommel, maar daar ligt het vol met nieuwe waren, zelfs veel duurder dan in gewone winkels.

Ik hoop dat economische inspectie ook eens oog heeft voor deze toestanden, werklozen en mensen met een ziekte uitkering die 3 maal per week markten doet.

Is een rommelmarkt gereglementeerd???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 30 sep 2017 13:18

Een rommelmarkt is bedoeld voor mensen die eenmalig wat rommel van de hand willen doen. Allemaal legaal uiteraard. Degenen die dit als een herhaaldelijke activiteit doen en bewust aan- en verkopen hebben een btwnummer nodig. Geen idee hoe streng dit allemaal gecontroleerd wordt. Ik denk niet dat je echt rijk kan worden van een rommelmarkt.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2017 15:21


Geen idee hoe streng dit allemaal gecontroleerd wordt. Ik denk niet dat je echt rijk kan worden van een rommelmarkt.
Dit word niet gecontroleerd, rijk word je niet maar als ik getallen hoor op café van sommige die ook naar de markten gaan verdubbelen ze toch hun werkloosheid vergoeding en verdienen ze een pak meer dan sommige mensen in een fabriek.
Als je als werkloze met zulke wagen kan rijden is dit toch niet van de werklozen steun.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 30 sep 2017 20:06

bij de fiscus wordt niet gecontroleerd HOEVEEL KEER iemand naar een rommelmarkt gaat
dus kan de fiscus niemand belasten op zijn inkomsten
maar Lowie heeft gelijk : de meeste doen dit meer dan enkele keren per jaar
de fiscus zal andere prioriteiten hebben

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2017 08:59

Er zijn veel grote rommel markten zoals Brugge en Antwerpen ook in de walen zijn er elke week 1 a 2 rommelmarkten.

Hier waar mijn vrouw woont zijn er 1500 plaatsen van 6 meter totale lengte 9 km, prijs voor een standplaats is 13€., Dit is de grootste van vlaanderen.

8 privé parkings met een capaciteit van 2500 wagens aan 2€.

Zeer grote biertent, verschillende WC wagens waar de uitbater moet betalen voor er te mogen staan en een 10 tal eet kramen die ook moeten betalen.

Dit word ingericht door 8 personen die een feitelijke vereniging hebben dus geen VZW of andere vennootschap.

Ik heb deze mensen zeer goed gekend van in mijn stamcafé helaas die is er niet meer vriend is overleden.

Dit is een zeer grote organisatie, de stad
diensten werken daar dagen aan mee, gratis, ook den opkuis is voor het stad, veel politie van dienst

Het zwaar werk word gedaan door vrijwilligers voor wat bier bonnetjes !

Hoe gaat dit in zijn werk met den BTW ?????????

Hebben geen BTW nummer !

Ik schrijf dit niet omdat ik jaloers of afgunstig van ben , want in de jaren 80 heb ik er ook zeer goed mijn brood aan verdiend maar wel wettelijk,

Ik schrijf dit omdat ik weet heb van mensen die iets klein organiseren gestraft word, en geen enkele euro winst hadden , zelfs eigen geld er in gestoken heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 01 okt 2017 09:36

Tja, zo ken ik ook enkele feitelijke verenigingen die klein begonnen zijn en geen btw-nummer nodig hadden, maar dan gegroeid zijn en hun activiteiten uitgebreid hebben en wat geld moeten vragen om groeiende onkosten te dekken. Ineens zijn ze dan btw plichtig en dan begint het he..

jef007
Berichten: 1679

#7 , 02 okt 2017 12:43

fiscus zou een lijst van deelnemers kunnen opvragen. Als de fiscus dit regelmatig zou doen, dan weet de fiscus op jaarbasis wie meerdere keren op rommelmarkten staat en zo de echte bijverdieners opsporen.
Maar zoals gezegd, dit is geen prioriteit voor de fiscus.
En als de organisatoren onder de radar van de BTW nummers blijven...........

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 02 okt 2017 14:09

Volgens de Belgische wetgeving mogen particulieren persoonlijke voorwerpen verkopen die al dienst gedaan hebben, maar enkel op sporadische basis. U moet wel ingeschreven zijn in het register van de organisator van de markt. Als u regelmatig wilt gaan verkopen, moet u beschikken over een leurkaart of het statuut van zelfstandige in bijberoep aanvragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 okt 2017 14:55

Kijk sloeberke ik loop al zeer lang op de baan, en als je per toeval langs een rommelmarkten loopt dan zie je de echte die sporadisch iets verkopen, maar grote markt kramen en oude markt wagens dit is niet voor sporadisch iets te verkopen.
Plus als er al iemand is die een leurkaart heeft dan zal die wel een bord ophangen hebben met hun BTW en keurkaart nummer er op, dus gisteren zag ik dit kraam met al die zogezegd legerspullen wel daar hang de dit bord omhoog, en het was de enige wat ik gezien heb, ik heb natuurlijk maar een klein deeltje gezien daar ik daar moest doorgaan gisteren morgen vroeg.

En wat ik ook raar vond, heb zelfs een foto gemaakt, dit is dat op een OPENBARE parkeer terrein de manen van de rommelmarkt 2 € vroegen voor te parkeren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 02 okt 2017 16:38

Er begint wel controle te zijn, ik maak regelmatig eens een website voor vrienden.
Toeval of niet 3 ervan hebben brief gekregen dat hun website niet beantwoord aan de wettelijke verplichting.
Verplichte gegevens
Deze informatie moet verplicht aanwezig zijn op je website, ook wanneer je geen producten of diensten rechtstreeks via het internet verkoopt.
• De naam van je onderneming;
• De rechtsvorm;
• Het adres van je onderneming;
• Het e-mailadres van je onderneming;
• Je ondernemingsnummer en BTW-nummer
of ze kregen een zware boete.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 02 okt 2017 17:33

van welke dienst hebben uw vrienden een brief gekregen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 02 okt 2017 17:36

van welke dienst hebben uw vrienden een brief gekregen?
Dat zou ik moeten vragen, ik veronderstel van fod financien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jef007
Berichten: 1679

#13 , 02 okt 2017 17:39

hmm, ik vermoed van FOD Economie
FOD Financien heeft niets te zien met wettelijke bepalingen van uw website

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 02 okt 2017 18:54

Idd FOD economie, en dit heeft te maken met consumentenbescherming ipv fiscaliteit.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 02 okt 2017 19:18

hmm, ik vermoed van FOD Economie
FOD Financien heeft niets te zien met wettelijke bepalingen van uw website
Zal waarschijnlijk dat zijn want was een PV.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Praat café”