Ontoerekeningsvatbaar? (verhaal)

JVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ontoerekeningsvatbaar? (verhaal)

#1 , 13 aug 2017 22:06

Beste

Ik ben momenteel bezig aan een verhaal (volledig fictief), en wil het juridisch zo realistisch mogelijk maken.
De mannelijke helft in een relatie gaat vreemd en zijn vrouw weet er van. Wanneer ze op een avond vreemde geluiden hoort vreest ze voor een inbreker. Uit veiligheid gaat ze kijken met een mes, maar steekt per ongeluk haar man neer. Hij ligt in coma. Door de schokkende gebeurtenis lijdt ze aan postnatale stressstoornis, met geheugenverlies en ze het moment van de steekpartij niet meer kan herinneren. Een ex van haar (die wist dat ze wrok koesterde voor haar echtgenoot) maakt haar duidelijk dat hij er aan twijfelt dat het een ongeluk was, met als gevolg dat ze haar vergetelheid opvult met onwaarheden (confabulaties) en gelooft ze nu dat ze haar man wel degelijk heeft neergestoken. Ze geeft zich dan ook aan bij de politie.
Er zijn geen getuigen en het slachtoffer ligt nog steeds in coma.
Ik ben nog vrij jong en heb totaal geen idee van het gevolg hiervan, kan ze ontoerekeningsvatbaar worden verklaard? Of moet ze wachten tot het slachtoffer ontwaakt? En is ze eigenlijk al vanaf het moment van het neersteken aangehouden?
Excuseer me alleszins, want ben hier voor het eerst en heb geen idee of dit hier thuis hoort en/of dit een domme vraag is.

Alvast bedankt :D
Mvg
Laatst gewijzigd door JVV op 13 aug 2017 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 13 aug 2017 22:08

Hoe liep het bloedspoor?
Ontoerekeningsvatbaar ... heeft een geneesheer dat bevestigd?

JVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 aug 2017 22:12

Hoe bedoeld u met het bloedspoor?
Wel dat is eigenlijk mijn vraag, ik kan uit informatie op internet afleiden dat volgens de wet ontoerekeningsvatbaarheid alleen mogelijk is als die persoon psychische problemen op het moment van de feiten had, wat niet het geval was.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 13 aug 2017 22:53

Dan was ze nog net bevallen ook nog? En haar ex kwam daar ook nog binnenvallen op dat moment . of kon ze hem in haar postnatale (sic) stresstoornis opbellen? Die praat op haar in, terwijl ze aan geheugenverlies lijdt. De ex was natuurlijk psychiater?
Heftig nachtje....
In de eerste plaats moet de passerende of toevallig binnenvallende ex/psychiater meteen de politie en een ambulance bellen als mevrouw helemaal van de kaart is.
PS: een verhaal is per definitie altijd fictie en dus fictief.....

JVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2017 23:13

Mijn excuses, een fout in mijn begin bericht, en kan het momenteel niet wijzigen. Posttraumatische stresstoornis heeft te maken met de gevolgen van een trauma (de steekpartij), u doelde natuurlijk op een postpartum-depressie. En de ex was er niet bij, maar omdat ze erg heftig -enkele dagen voordien- reageerde op de affaire van haar man vreest de ex dus dat dit géén ongeluk was. Ze heeft trouwens zelf de hulpdiensten kunnen bellen, het geheugenverlies is met de tijd gekomen door de vele verwarring en flashbacks in haar hoofd (definitie van de aandoening).

eylis
Berichten: 8840

#6 , 14 aug 2017 10:00

Best eerst een cursusje scenario/verhaalschrijven en research gaan volgen, want er zitten enorme haken en ogen aan je plot. Hier een gratis tip: om deze plot te ontwikkelen gaat er ook een tijdspanne voorbij. En die moet geloofwaardig zijn....Tegelijk zit je daar met een lijk....

JVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2017 10:10

Dit is maar een korte samenvatting van het hele scenario. En er is geen lijk, het slachtoffer ligt namelijk in het ziekenhuis, in coma.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 14 aug 2017 11:23

Zelfs dàn is er een tijdsspanneprobleem: het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis...

JVV
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 aug 2017 12:05

Terwijl het slachtoffer in het ziekenhuis ligt, twijfelt de ex over haar onschuld, met de gevolgen. Kan u uw punt over de tijdspanne wat duidelijker maken? Ik begrijp het niet helemaal. En dat is wat ik me ook afvraag: zonder de verklaring van het slachtoffer, word ze dan meteen na het incident in verdenking gesteld of..?

eylis
Berichten: 8840

#10 , 14 aug 2017 13:38

Dan zal dat met dt gebeuren in een gepubliceerd boek....
Enne, die tijdsspanne? dat is expliciet know how van het schrijversmetièr....
Mail je vraag eens naar een paar detectiveschrijvers.
Of ze je het gratis gaan uitleggen, weet ik niet.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 14 aug 2017 21:22

Ik heb 6 jaar in India gewerkt. Uw plot lijkt op iets uit een Bollywoodfilm: te complex en onwaarschijnlijk. Da's dan ook de reden dat ik er als gestructureerd persoon een gruwelijke hekel aan had: op het laatste ogenblik blijkt de hersendode toch niet helemaal hersendood te zijn geweest, doet hij de uitleg, wordt alles vergeven en vergeten en beginnen ze te dansen. Op dat punt zit ik in mijn zetel te hopen op een aardbeving of meteoriet die al die malloten wegveegt. Soit. Keep it simple: vrouw komt achter ontrouw echtgenoot, laat haar ongenoegen blijken aan haar boezemvriend (maak er een homo van) en de dag erop wordt de echtgenoot dood gevonden in bizarre omstandigheden. Genoeg materiaal voor een whodunnit.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 14 aug 2017 23:59

Ik vraag me nog altijd af hoe het bloedspoor loopt.
F. v. S. kan zijn lach al niet meer inhouden denk ik.
'Iets' meer onderzoek is wenselijk ..
Hoe dikwijls is er al een vrijspraak geweest op dat artikel voor een rechtbank ... ?
Ook wat forensische literatuur zou bruikbaar zijn.

Terug naar “Praat café”