Controle restafval

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

Controle restafval

#1 , 11 mei 2017 14:41

Ik weet niet of ik hier in de juiste rubriek zit maar vraag me af of er een wet bestaat die iemand verplicht om restafval in zijn eigen gemeente aan te bieden. Het zit zo : in mijn gemeente werkt men met het (dure) Diftar systeem. Restafval wordt 2x per maand opgehaald in een gechipte, aan je domicilie-adres gekoppelde container die het gewicht registreert. Je betaalt een vast bedrag aan huur (4,5€/maand + een vaste vergoeding per lediging + een bedrag per gewicht)
Nu kreeg ik van de milieudienst van mijn gemeente een brief waarin men mij tussen de regels door beschuldigt een sluikstorter te zijn. Ze hebben namelijk gemerkt dat ik in de voorbije 12 maanden nooit een container heb buitengezet en hun conclusie is dat ik dat afval dan wel ergens illegaal moet dumpen. Als alleenstaande heb ik heel weinig restafval wat ik nooit via de Diftar aanbied maar elders kwijt kan (voor alle duidelijkheid : LEGAAL) Indien ik in de toekomst geen restafval aanbied, zullen ze verdere stappen ondernemen staat er te lezen. Ik kan makkelijk uitleggen wat ik met dat afval doe en heb eigenlijk niets te verbergen, maar vind principieel dat ze daar geen zaken mee hebben. Vraag 1 : Stel nu dat ze de politie langs sturen om poolshoogte te nemen, mogen die dan zomaar mijn (grote) tuin annex eikenbosje betreden of moeten ze daarvoor een bevelschrift kunnen voorleggen? Vraag 2 : bestaat er effectief een wet die iemand ertoe verplicht het restafval in zijn eigen gemeente aan te bieden? Benieuwd wat jullie ervan denken.
Before you judge me, make sure you're perfect!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 mei 2017 15:00

"Nu kreeg ik van de milieudienst van mijn gemeente een brief waarin men mij tussen de regels door beschuldigt een sluikstorter te zijn. Ze hebben namelijk gemerkt dat ik in de voorbije 12 maanden nooit een container heb buitengezet en hun conclusie is dat ik dat afval dan wel ergens illegaal moet dumpen."

Laat ze dat eens bewijzen. Ik ken geen wet die de burger verplicht om afval te produceren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 11 mei 2017 15:12

Lees het reglement eens na. Het zou mij niet verbazen als men u verplicht uw afval bij de eigen gemeente af te leveren in plaats van een goedkoper containerpark in de buurt (of wat uw oplossing ook mag zijn).

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 11 mei 2017 15:16

Men kan enkel aanbieden in de gemeente waar men is geregistreerd.
Als er een ander adres op je ID stta zal de slagboomniet opengaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 11 mei 2017 15:18

Men kan enkel aanbieden in de gemeente waar men is geregistreerd.
Als er een ander adres op je ID stta zal de slagboomniet opengaan.
Via een familielid..

jef007
Berichten: 1680

#6 , 11 mei 2017 15:24

Ik kan makkelijk uitleggen wat ik met dat afval doe en heb eigenlijk niets te verbergen, maar vind principieel dat ze daar geen zaken mee hebben.

waar en hoe geraak u gemakkelijk uw afval kwijt?

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 11 mei 2017 15:32

verbranden eh :)

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#8 , 11 mei 2017 15:41

Men kan enkel aanbieden in de gemeente waar men is geregistreerd.
Als er een ander adres op je ID stta zal de slagboomniet opengaan.
Ja en nee. Het hangt van de regio af. In mijn regio zit alles onder IVAREM en ik mag met mijn ID in al die gemeenten die met Ivarem samenwerken in hun containerparken binnen.

Maar waarom zou ik bijvoorbeeld niet mijn restafval kunnen meenemen naar de camping waar ik elk weekend naartoe ga om het daar in de grote afvalcontainer te deponeren? Of het door mijn vriend die in Tutterewuttere woont laten buiten zetten?
Before you judge me, make sure you're perfect!

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 11 mei 2017 15:47

verbranden eh :)
Nee. verbranden doe ik niet.
Er zijn zoveel mogelijkheden toch? Zie mijn vorig bericht voor enkele voorbeeldjes.
Of stel dat je het op je werkplek in die reuzegrote afvalcontainer kwijt kan die anders toch niet vol raakt? Als je daarvoor toelating hebt van je baas, dan doe je toch niets illegaals?
Before you judge me, make sure you're perfect!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 mei 2017 15:58

Zeer veel mensen dumpen hun afval in vuilbaken aan parkings en langs straat in de vuilbakjes, hier waar mijn vriendin woont kijk ik daar constant op, vuilbakken worden 3 maal per week opgehaald en een 1/2 uur nadien zitten ze (4stuks) terug vol, dus voor mensen die daar over de middag hun boterhammen opeten is er geen plaats meer .

Nochtans dacht ik dat je geen huislijke afval mag deponeren in openbare vuilbaken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 mei 2017 16:04

Voor zover ik weet bestaat er nergens in de wet een verplichting dat je afval MOET produceren. Om concreet op uw vragen te antwoorden:
1. Neen, de politie mag niet zomaar uw eigendom betreden, tenzij ze een huiszoekingsbevel hebben of een zeer sterk vermoeden dat er een misdaad aan de gang is op uw eigendom. Het feit dat je geen afvalcontainer buiten zet, is absoluut geen geldig argument om zomaar uw grond te betreden.
2. Geen idee of er een wet bestaat die zegt dat je uw afval in uw eigen gemeente moet aanbieden voor ophaling. Als ik een weekendje naar zee ga, neem ik het afval van daar mee naar huis in een stevige plastic zak, aangezien ik gewoon geen restafvalzakken heb voor aan de zee, om maar iets te zeggen.

Geen idee welke verdere stappen uw gemeente denkt te willen nemen? Stuur hen een vriendelijke brief terug waarin u meldt dat héél erg op het milieu gesteld bent, en bijgevolg probeert om zoveel mogelijk restafval te vermijden, en dat u er behoorlijk goed in slaagt zowat 95% van uw afval te recycleren of hergebruiken en bijgevolg zeer weinig restafval hebt, en dat u verwonderd bent dat u een bijna beschuldigende brief krijgt, terwijl u zoveel moeite doet om weinig afval te produceren.

Los daarvan: wij zijn een gezin van twee volwassenen en twee kinderen en produceren hooguit één vuilzak restafval om de 14 dagen. Moest ik daar nog eens de joghurt-potjes, pudding potjes, etc... vantussen halen (uitwassen en meegeven naar school als knutselmateriaal) en mijn vlees steevast bij de slager zou gaan halen, in plaats van af en toe ook eens iets van de colruyt mee te brengen waar er enorm veel verpakking rond het vlees zit, denk ik dat ik met één zak om de 2 maanden zou toekomen. Dus ik kan me voorstellen dat een alleenstaande amper afval produceert...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

kevertje
Topic Starter
Berichten: 48

#12 , 11 mei 2017 16:07

Zeer veel mensen dumpen hun afval in vuilbaken aan parkings en langs straat in de vuilbakjes, hier waar mijn vriendin woont kijk ik daar constant op, vuilbakken worden 3 maal per week opgehaald en een 1/2 uur nadien zitten ze (4stuks) terug vol, dus voor mensen die daar over de middag hun boterhammen opeten is er geen plaats meer .

Nochtans dacht ik dat je geen huislijke afval mag deponeren in openbare vuilbaken !

Dat klopt, maar dat doe ik ook niet. Stel dat ik een chaletje huur op een camping. Daar zit het gebruik van hun containers mee in de huurprijs inbegrepen, dat zijn dus geen openbare vuilbakken.
Het geval van de container bij werkgever ook niet. Niets illegaals dus.
Before you judge me, make sure you're perfect!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 11 mei 2017 16:45

"Voor zover ik weet bestaat er nergens in de wet een verplichting dat je afval MOET produceren. "

Dat klopt en schreef ik ook.

Verder: waar ook dat je afval achterlaat, zolang je het recht hebt om het daar achter te laten is het OK, want ook weer geen overtreding

Ivarem: je kan in alle parken terecht en dat is dus toegelaten, maar als het niet in je officiële woonplaats is wel zeer duur; men betaalt dan een toegangsprijs per keer dat men er komt; weet het uit ervaring: in de gemeente van ons tweede verblijf is er een Ivarem containerpark en ik betaal daar bij elk bezoek een vrij hoge toegangsprijs;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3293

#14 , 11 mei 2017 17:10

De hamvraag lijkt me in dit geval te zijn of men verplicht is om restafval In eigen gemeente aan te bieden, en of het dus verboden is om het op een reguliere manier in een andere gemeente te doen.

@Tom
Je kan wel mooie brieven schrijven maar het dient gezegd dat dewelke je hierboven schreef toch wel op een leugen gebaseerd zou zijn in het geval van de TS als je eerlijk bent ;)
Al weet ik dat er mensen zijn die erin slagen om niet meer dan de inhoud van een bokaal aan restafval per jaar te produceren, een bijzonder moedige maar ook uiterst moeilijke levenswijze.. Het geval van Kevertje lijkt me toch anders.

Het gaat hier niet om of en hoeveel afval TS produceert (want dat is naar eigen zeggen een normale hoeveelheid voor een alleenstaande), het gaat hem enkel om waar hij er dan wel mee blijft.

@kevertje

Bied je dan wel ander afval thuis aan? PMD, papier..

artemis
Berichten: 3293

#15 , 11 mei 2017 17:53

Zeer veel mensen dumpen hun afval in vuilbaken aan parkings en langs straat in de vuilbakjes, hier waar mijn vriendin woont kijk ik daar constant op, vuilbakken worden 3 maal per week opgehaald en een 1/2 uur nadien zitten ze (4stuks) terug vol, dus voor mensen die daar over de middag hun boterhammen opeten is er geen plaats meer .

Nochtans dacht ik dat je geen huislijke afval mag deponeren in openbare vuilbaken !

Dat klopt, maar dat doe ik ook niet. Stel dat ik een chaletje huur op een camping. Daar zit het gebruik van hun containers mee in de huurprijs inbegrepen, dat zijn dus geen openbare vuilbakken.
Het geval van de container bij werkgever ook niet. Niets illegaals dus.
Als dat allemaal met medeweten en goedkeuring van de eigenaar van de containers gebeurt, akkoord.
Ik kan me wel voorstellen dat een campinguitbater er niet zo happy mee zou kunnen zijn wanneer al zijn gasten hun huisvuil van thuis systematisch meebrengen en in de container van de camping komen droppen. Dan heeft die een veelvoud aan containers nodig + de kosten die eraan verbonden zijn.
Idem dito voor de werkgever indien al zijn personeel dat zou doen.

Terug naar “Praat café”