Passende dienstbetrekking

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

Passende dienstbetrekking

#1 , 30 apr 2017 00:37

Er zijn nog bedrijven die de 6-dagen week kennen o.a. in de fruit- en groentesector is dit courant. Ik stel mij de vraag of een werkloze zo'n job mag weigeren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 apr 2017 11:36

Zondag is meestal een rustdag. Een zesdaagse werkweek is dan ook normaal.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2017 12:48

een 6dagen week is geen criterum voor een passende dienstbetrekking.

Een passende dienstbetrekking is:
Een job die je fysiek en mentaal kan uitvoeren,
max 2u reisafstand van bij uw thuis
Max 60 km van uw thuis
Indien het een voltijdse job betreft moet je loon hoger liggen dan wat je nu krijgt met stempelgeld.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2017 15:25

Werklozensteun en ziekte geld werken nog steeds met de 6 dagenweek waarom zou dit geen criterium mogen zijn, als ook zeer veel winkels en zelfs banken werken 6 dagen per week.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2017 16:02

Sorry, niet duidelijk genoeg uitgedrukt.

Je kan een job niet weigeren omdat deze toevallig in het 6dagenstelsel is.

Bij de criteria voor een passende dienstbetrekking wordt geen rekening gehouden of deze job 5 of 6 dagen/ week is. Enkel bovenstaande critera gelden. + nog een extra criteria wat ik vergeten was: Een moet je ook niet aanvaarden als je meer dan 12u/dag van huis weg bent om de job uit te voeren. Nachtwerk (na 23u en voor 07u moet ook niet aanvaard worden)

demonen
Topic Starter
Berichten: 247

#6 , 02 mei 2017 22:28

Je kan een job niet weigeren omdat deze toevallig in het 6dagenstelsel is.
Die mensen in het 6-dagenstelsel werken met variabele uren dwz een vast begin uur tot het werk gedaan is.
Gemiddeld werken die iets meer dan 6u/dag waardoor die gemiddeld aan 38/u week komen op het einde vd maand.
Die bedrijven werken met een kleine vaste groep en een grote groep die uitzendarbeid doet. De grootte vd groep wordt bepaald aan de hand vd binnenkomende bestellingen en velen worden opgeroepen soms een half uur voor aanvang vd shift.
Zij krijgen bijna altijd dagcontractjes.
Sommige dagen is er maar voor 3 uur werk en die krijgen enkel hun gepresteerde uren betaald.
Voor zaterdagwerk krijg je niet extra betaald en bij zondagwerk wel maar enkel als je reeds 6 dagen (ma-za) onafgebroken gewerkt hebt. De uitzendbureau's mogen niemand 6 dagen achter elkaar oproepen.Dat is dus veel minder dan als je dopt! Daarbij; indien U 1 dag in de week gewerkt hebt dan krijg je voor de zaterdag nooit stempelgeld uitbetaald!
Voor zover ik weet moet je van de VDAB full-time jobs aanvaarden en moeten de uren op voorhand contractueel vastgelegd zijn of ben ik mis?

Mijngebruikersnaam
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2017 14:59

Voor zover ik weet moet je van de VDAB full-time jobs aanvaarden en moeten de uren op voorhand contractueel vastgelegd zijn of ben ik mis?
Je moet full-time jobs aanvaarden zolang deze passend is, de werk uren van deze job moeten contractueel niet zijn vastgelegd. Het aantal uur moet wel zijn bepaald (anders weet je ook niet of het voltijds is of niet)

Terug naar “Praat café”