interpreteerbaarheid van een wet

Dixy
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

interpreteerbaarheid van een wet

#1 , 16 feb 2017 18:38

Kan een wet door verschillende advocaten ander geïnterpreteerd worden?
Is dit dan nog wel een goede wet?
Ik neem aan dat de rechter hier dan het laatste woord in heeft bij de uitspraak.
Of heb ik dit allemaal verkeerd voor ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2017 18:52

Een wet kan door verschillende rechters anders geïnterpreteerd worden.
Een goede wet is klaar en duidelijk en laat niet veel interpretatie toe.
Er zijn veel slechte wetten. Soms is de tekst van de wet zelfs regelrecht in tegenspraak met de bedoeling van de wetgever, zoals deze uit de voorbereidende werken blijkt. Is er niet een spreekwoord dat zegt: "er zijn twee zaken waarvan je echt niet wil weten hoe ze gemaakt worden: worsten en wetten".

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 16 feb 2017 18:54

Een wet is gestemd maar er is een memorie van toelichting van het parlement ... daarbij heeft men rechtspraak ( van de rechtbanken tot Cassatie - Grondwettelijk hof en de internationale rechtbanken). Ook rechtsleer geschreven door eminente juristen.
Ook over wetten die reeds jaren oud zijn met boeken vol met achtergrondinfo is men het nog steeds niet eens ....dat komt omdat onze maatschappij een levend iets is ...vb openbare orde en goede zeden.... is sedert de jaren 50 vorige eeuw wel wat veranderd ...

Het zal inderdaad de rechter zijn die voor dat bepaald feit zal bepalen wat het juridisch nu eigenlijk is.

En daar kan men dan dikwijls nog tegen in beroep gaan bij een hogere rechtbank...

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2017 23:23

Er zijn weinig wetten die niet voor interpretatie vatbaar zijn ;-)
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

LeenW
Berichten: 12813

#5 , 17 feb 2017 10:09

Fiscale wetgeving heeft een dozijn interpretaties (omdat ze vrij slecht geschreven is). Vervolgens moet men dit toelichten via Circulaires, Parlementaire vragen, Beslissingen. En dan nog eindigt het vaak in Cassatie.

TheJudge007
Berichten: 366

#6 , 27 feb 2017 15:23

Ik herinner me de draad nog waarin dat sommige posters (die wat meer te zeggen hebben dan andere stervelingen hier), eens goed moesten lachen of vonden dat ik onzin uitkraamde toen dat ik beweerde dat vrederechters niet altijd de wet naar de letter toepassen, maar eerder dikwijls verschillend interpreteren. Ik noteer dus dat mijn stelling hier bevestigd word.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 feb 2017 17:29

Het juridisch syllogisme als algemeen geldend principe is een achterhaalde methodiek.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

giserke
Berichten: 2434

#8 , 27 feb 2017 17:32

De meeste slechte wetten worden gemaakt net na de regeringsvorming.
Ze worden gestemd, als gevolg van een regeerakkoord, maar die wetten hangen met haken en ogen aan elkaar en worden onvoldoende getoetst bij de RVS.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 27 feb 2017 17:56

De zo genaamde reparatiewetten, programmatiewetten, enz enz

LeenW
Berichten: 12813

#10 , 27 feb 2017 18:05

Ik herinner me de draad nog waarin dat sommige posters (die wat meer te zeggen hebben dan andere stervelingen hier), eens goed moesten lachen of vonden dat ik onzin uitkraamde toen dat ik beweerde dat vrederechters niet altijd de wet naar de letter toepassen, maar eerder dikwijls verschillend interpreteren. Ik noteer dus dat mijn stelling hier bevestigd word.
Dat is toch nog iets anders dan wat hier gezegd wordt..

TheJudge007
Berichten: 366

#11 , 28 feb 2017 02:02

Dan moet ge me toch eens het verschil uitleggen. De ene VR interpreteert een wet op een manier. Een andere VR op een andere manier. Dat is toch waar het hier over gaat dacht ik ? En hun beide conclusie zijn dan ook verschillend.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 28 feb 2017 11:30

De feiten worden afgewogen volgens de bestaande wetgeving, en de bewijsvoering van eiser en verweerder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Praat café”