witte kassa update

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

witte kassa update

#1 , 27 nov 2016 10:33

Na 11 maanden is er nauwelijks iets veranderd in de horeca wereld, zeker in Oost-Vlaanderen en ook in een deel West-Vlaanderen van de rest weet ik niet want daar ga ik niet uit eten.
Ik ga veel tot zeer veel uit eten en ik betaal altijd cash, en het meest krijg je een geschreven briefje met de rekening op, en zeer zelden heb je een officiële rekening.

En wat je zeer frequent tegen komt is het volgende zie de foto, wat dit ook niet officiële bonnetje is maar een probeersel, waar vinden ze het uit die horeca mensen !

Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1681

#2 , 27 nov 2016 11:01

Lowie,
je hebt een goede smaak maar dit terzijde

betreft dat ticket : het ziet eruit als een officieel nieuw BTW ticket, wat die tekst onderaan doet, weet ik ook niet
maar de nummers van de blackbox (RET......) en van de kaart (068....) staan wel genoteerd op het ticket.
normaalgezien moet er ook nog een "signature ticket" nummer aanwezig zijn op dit ticket : dit is de vergendelingssleutel zodat het ticket niet meer kan gedeleted worden achteraf.
ik denk dat de chinees afgerekend heeft met u op basis van een "bestelbon"

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 nov 2016 11:38

Heb ook al dergelijk "pro forma" ticket ontvangen als rekening, maar na het betalen ( zowel met kaart als contant) kreeg ik een wettelijk ticket in handen.
Mogelijks heeft die chinees dat laatste vergeten te geven

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 27 nov 2016 12:29

Dit is inderdaad een "tussenticket", na het betalen moet je het echte krijgen. Dit is het niet definitieve ticket en kan dus nog gewijzigd worden.

jef007
Berichten: 1681

#5 , 27 nov 2016 12:57

inderdaad, ondertussen heeft de horeca al 6 jaar de BTW vermindering van 21 naar 12% gekregen, en nog blijven ze frauderen!
OVERHEID : optreden zou ik zeggen!
om van de flexi jobs nog maar te zwijgen.
Ondertussen beginnen de bakkers en beenhouwers ook al te klagen omdat ze geen personeel vinden voor de weekends, ze werken allemaal in de horeca aan goede voorwaarden

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 nov 2016 15:47

Maar ik heb meerdere zo proforma tickets, uit de streek van Gent en Brugge, en niet alleen van de chinees hoor want meestal zijn die chinezen wel in orde maar onze Belgen niet !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 nov 2016 15:58

Vraag gewoon uw ticket.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2016 16:15

Vraag gewoon uw ticket.
Ik ben nu niet de controleur van de BTW, mijn vriendin is een gepensioneerde controleur van de BTW en zij zegt dat ze in pensioen is dat hun jongere collega's daar maar moeten voor zorgen !

En ik ben maar een gepensioneerde zelfstandige.

Als ik eerlijk wil zijn er zijn zaken waar we de koffie en een cognac krijgen in plaats van een ticket zoals deze middag, moet ik dan nog een ticket vragen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 27 nov 2016 16:17

Klant moet ticket niet vragen, dit moet spontaan gegeven worden. Maar goed, zoals hierboven gezegd is de horeca nog steeds één en al fraude.

katwezel
Berichten: 375

#10 , 27 nov 2016 16:33

18:52 uur van opmaak , en op welk uur af gehaald en betaald ? Waarschijnlijk telefonisch besteld om 18:52 ?

jef007
Berichten: 1681

#11 , 27 nov 2016 16:47

mi is niks telefonisch besteld want dan zou het afhaal zijn (aan 6% btw)

jef007
Berichten: 1681

#12 , 27 nov 2016 16:51

het klopt dat het werk is voor FOD financien
maar die kunnen niet overal tegelijk zijn
het zou pas interessant worden als alle horecaklanten zouden vragen naar hun BTW ticket ( ze hebben immers 12% en 21% BTW betaald die naar de STAAT zouden moeten gaan)
maar het is zoals Lowie schrijft, een gratis cognac is interessanter dan een BTW kasticket

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2016 17:05

18:52 uur van opmaak , en op welk uur af gehaald en betaald ? Waarschijnlijk telefonisch besteld om 18:52 ?
Neen! om 17:00 binnen gegaan, daar ik een vroege vogel ben, om 4;00uur zit ik elke dag op dan is het ook vroeg avond eten, maar normaal is het de zaterdag maar om 18:00 a 18:30 uur maar zoon die nog in woont kon niet mee, maar op weekdagen ga ik altijd om 17:00 uur a 17:30 uur eten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ADVOCATEN VAN LOO
Berichten: 45
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 dec 2016 18:20

op Facebook pagina groep UNIE VAN BELGISCHE HORECA vind je veel reacties uit de beroepsgroep. er wordt daar hard gewerkt om te overleven. Ze ondervinden veel juridische obstakels in de uitoefening van hun beroep.

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 03 dec 2016 18:34

op Facebook pagina groep UNIE VAN BELGISCHE HORECA vind je veel reacties uit de beroepsgroep. er wordt daar hard gewerkt om te overleven. Ze ondervinden veel juridische obstakels in de uitoefening van hun beroep.
Echt schandalig dat deze arme mensen tegenwoordig de wet moeten volgen! :roll:

Terug naar “Praat café”