word je wel een jaartje ouder op je verjaardag?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

word je wel een jaartje ouder op je verjaardag?

#1 , 07 okt 2016 11:43

word je op je verjaardag een jaartje ouder of de dag ervoor?

gerechtelijk wetboek Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

als je dit letterlijk leest word je toch een jaartje ouder de dag voor je verjaardag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 okt 2016 11:46

Je bent dan ook 0 jaar van de dag van je geboorte, tot de dag voor je eerste verjaardag. De dag daarna, op de verjaardag, begint de termijn van de "1 jaar oud" te lopen.

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2016 11:51

Je bent dan ook 0 jaar van de dag van je geboorte, tot de dag voor je eerste verjaardag. De dag daarna, op de verjaardag, begint de termijn van de "1 jaar oud" te lopen.
en wanneer ben je 1 jaar oud als je op 7 oktober geboren bent, de zesde of de zevende?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 07 okt 2016 12:06

je "birthday" blijft de dag dat je geboren bent. Denk ik.

Vier jij ook de dag voor je verjaardag?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2016 12:35

Ik vier dit al 15 jaar niet meer, hoe meer je dit viert hoe ouder dat je word !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 07 okt 2016 12:40

Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.[/b
Op de dag van je verjaardag begint een nieuwe termijn te lopen.
Vanaf dan is je ouderdom n + 1, waarbij n gelijk is aan je ouderdom tijdens de voorafgaande periode.

Ingeval van onbedwingbare twijfel vier je best gedurende twee dagen je verjaardag.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 okt 2016 12:48

vier je best gedurende twee dagen je verjaardag.
Dat is een topidee, en de dag erna een afterparty

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 okt 2016 14:13

Je mag niet enkel naar artikel 54 van het Gerechtelijk Wetboek kijken, maar ook naar artikel 52.

“De termijn wordt gerekend van middernacht tot middernacht. Hij wordt gerekend vanaf de dag na die van de akte of van de gebeurtenis die hem doet ingaan en omvat alle dagen, ook zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.” (artikel 52, lid 1 Ger. W.)

“Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.” (Art. 54 Ger. W.)

Stel: ik word geboren op 5 januari 2000. Dan reken ik van 6 januari 2000 (de dag na de gebeurtenis) tot 5 januari 2001 (van de zoveelste tot de dag voor de zoveelste).

Dus... als je verjaart op 28 februari in een jaar voor een schrikkeljaar, verjaar je in het schrikkeljaar wel op 29 februari :-).

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 okt 2016 17:10

Je mag niet enkel naar artikel 54 van het Gerechtelijk Wetboek kijken, maar ook naar artikel 52.

“De termijn wordt gerekend van middernacht tot middernacht. Hij wordt gerekend vanaf de dag na die van de akte of van de gebeurtenis die hem doet ingaan en omvat alle dagen, ook zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.” (artikel 52, lid 1 Ger. W.)

“Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.” (Art. 54 Ger. W.)

Stel: ik word geboren op 5 januari 2000. Dan reken ik van 6 januari 2000 (de dag na de gebeurtenis) tot 5 januari 2001 (van de zoveelste tot de dag voor de zoveelste).

Dus... als je verjaart op 28 februari in een jaar voor een schrikkeljaar, verjaar je in het schrikkeljaar wel op 29 februari :-).
betwijfel ik, in art 52 staat niks over in maanden en in jaren
als je uitleg klopt, en de opzeggingstermijn begint normaal op maandag 10 oktober, dan zou die pas op dinsdag 11 oktober beginnen lopen en eindigen op een maandag
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

TheJudge007
Berichten: 366

#10 , 10 okt 2016 06:49

Ik vier dit al 15 jaar niet meer, hoe meer je dit viert hoe ouder dat je word !
Een waarheid als een koe.

Jasper.S
Berichten: 48

#11 , 10 okt 2016 09:38

Ik vier dit al 15 jaar niet meer, hoe meer je dit viert hoe ouder dat je word !
Een waarheid als een koe.
Nochtans... Ik zou het blijven vieren, als ik u was: recent onderzoek heeft uitgewezen dat verjaren zeer goed is voor de gezondheid: hoe vaker u verjaart, hoe langer u leeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 okt 2016 09:43

Ja daar moet toch eens over nadenken. :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 okt 2016 10:16

“De termijn wordt gerekend van middernacht tot middernacht. Hij wordt gerekend vanaf de dag na die van de akte of van de gebeurtenis die hem doet ingaan en omvat alle dagen, ook zaterdag, zondag en wettelijke feestdagen.” (artikel 52, lid 1 Ger. W.)
betwijfel ik, in art 52 staat niks over in maanden en in jaren
als je uitleg klopt, en de opzeggingstermijn begint normaal op maandag 10 oktober, dan zou die pas op dinsdag 11 oktober beginnen lopen en eindigen op een maandag
Er staat ook niets in over dagen of weken. Betekent dat dan volgens jou dat je artikel 52 Ger.W. voor de berekening van geen enkele termijn kan toepassen? Artikel 52 Ger. W. is gewoon een algemene berekeningsregel voor termijnen (afwijkende regels zijn uiteraard mogelijk). Artikel 54 Ger. W. omvat een bijkomende regel voor termijnen die worden bepaald in maanden of jaren. Neem er gerust eens een boek procesrecht bij.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 okt 2016 10:51

Nochtans... Ik zou het blijven vieren, als ik u was: recent onderzoek heeft uitgewezen dat verjaren zeer goed is voor de gezondheid: hoe vaker u verjaart, hoe langer u leeft.
Los daarvan, blijkt niet doodgaan ook héél goed te zijn om een hoge leeftijd te behalen... ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”