Ant woord op de vele vragen die hier gesteld word !

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Ant woord op de vele vragen die hier gesteld word !

#1 , 21 sep 2016 08:01

Agent mag buiten zijn uren bekeuren met dashcam

Een politieagent mag wel ­degelijk in zijn vrije tijd verkeersovertreders op de bon slingeren, aldus de Halse politierechter xxx xxxxxx.

De advocaten van enkele ­beklaagden vonden dat niet ­kunnen, en vroegen gisteren daarom de vrijspraak, ook al ­omdat de agent als bewijs de overtredingen had gefilmd met een zogenaamde dashcam, een camera die op het dashboard van de wagen staat. En dat vonden ze een schending van hun privacy. Maar de politierechter veegde ­alle argumenten van tafel en ­veroordeelde beide bestuurders – een motorrijder die in Dilbeek over een witte lijn reed en een bestuurder die het verkeer ­blokkeerde – tot zowel een geldboete als een rijverbod.

“Een politie-inspecteur is een beëdigd ambtenaar en is perfect gemachtigd om op eender welk tijdstip – én ook buiten zijn ­eigen politiezone – tussen te ­komen”, zegt ook xxxxx xxxxxx, korpschef van de ­politie Brussel en voorzitter van de Vaste Commissie van de ­Lokale Politie. “Wat niet wil ­zeggen dat een agent zomaar een persoonlijke vete mag uitvechten door zijn functie als politie­inspecteur te misbruiken.”

Bron: nieuwsblad 21/09/2016
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 23 sep 2016 13:49

Dat is toch al enkele decennia geweten dat politie en vroeger rijkswacht ook buiten hun diensturen mensen mochten verbaliseren, dus ook fotograferen en nu met dashcam. Ik versta de commotie hier rond niet. Waren die advokaten gewoon achterlijk ?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 sep 2016 15:22

Die zien tegenwoordig overal een privacy probleem, terwijl vroeger (ten tijde van de Rijkswacht) dat woord gewoon nog niet betond.

Reclame

TheJudge007
Berichten: 366

#4 , 02 okt 2016 23:38

Het bestond al wel mava, maar er werd zo niet op gefocused. Zoals met dat andere woord waar een beetje teveel op gefocused word. Ge weet wel welk ik bedoel denk ik. Ik heb het enkele decennia geleden zelf meegemaakt dat een flik in burger mij verbaliseerde. Ik heb er geen seconde aan getwijfeld dat zoiets perfect mogelijk was.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2016 08:28

De vraag blijft of er in dit geval sprake was van het uitvechten van een persoonlijke vete door deze politie-agent en of dit ten berde werd gebracht in het vonnis ...
Indien ja op het eerste lid van mijn vraag, kan er m.i. getwijfeld worden aan de correcte weergave (evt manipulatie van filmbeelden) door de verbaliserende agent.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 03 okt 2016 11:14

Het is en blijft een vaststelling van de verbalisant. De beelden zijn een bijkomend bewijs waar de rechter vrij over kan oordelen.

Terug naar “Praat café”