Fiscus die bankverrichtingen mag doorlichten?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Fiscus die bankverrichtingen mag doorlichten?

#1 , 10 sep 2016 12:17

Juist op het nieuws gehoord, blijkbaar zou de fiscus onze bankverrichtingen doorlichten:

http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1473502403

Ze beweren dat dit blijkbaar dient om verrichtingen met buitenlandse rekeningen te kunnen doorlichten, maar toch... Ik stel me de vraag, wat willen ze er nog mee uitzoeken?

Onafhankelijk van of ik iets te verbergen heb of niet... ik betwijfel dat de BBI veel zaken heeft met wat ik al dan niet met mijn geld doe...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2016 12:30

Onafhankelijk van of ik iets te verbergen heb of niet... ik betwijfel dat de BBI veel zaken heeft met wat ik al dan niet met mijn geld doe...

Bij u als zelfstandige heeft de BBI veel zaken met je rekening om te zien of je geen zwart geld ontvangt.

Maar als kleine zelfstandige hoef je geen schrik te hebben, er zijn andere vissen te vangen dan één man zaken zonder personeel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 10 sep 2016 12:34

Mja... Ik heb er zo mijn bedenkingen bij.

Nu open ze de deur dat de BBI bepaalde beslissingen laat afhangen van aan wat je je geld uitgeeft...

Er zijn dingen waar de BBI in geen 1000 jaar zich mee te moeien heeft, zelfstandige of niet...

Als ze die dingen opvragen om een crimineel feit na te gaan, OK. Maar gewoon lukraak op deze manier te werk gaan vind ik een stap te ver...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 sep 2016 12:45

Het ging eigenlijk over dat de BBI de verrichtingen met betaalkaarten zou nazien op betalingen met buitenlands rekeningen, om alzo rekeningen in belastingparadijzen te ontmaskeren

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2016 12:46

Nu open ze de deur dat de BBI bepaalde beslissingen laat afhangen van aan wat je je geld uitgeeft...

.
Wel ik ga je eens een voorbeeld geven uit de dagelijks praktijk van de doorsnee boekhouder .

Een zelfstandige geeft 20.000€ verdiensten aan, en hij en zijn vrouw rijden met een Porsche, daarbij gaan ze jaarlijks 2 maal op reis naar dure vakantie bestemmingen, en op zaterdag gaan eten in een sterren restaurant.

Dit voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen, maar dit komt regelmatig voor, en het zijn deze zelfstandigen die men even onder het licht zal houden.
En terecht.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 10 sep 2016 13:51

Nu open ze de deur dat de BBI bepaalde beslissingen laat afhangen van aan wat je je geld uitgeeft...

.
Wel ik ga je eens een voorbeeld geven uit de dagelijks praktijk van de doorsnee boekhouder .

Een zelfstandige geeft 20.000€ verdiensten aan, en hij en zijn vrouw rijden met een Porsche, daarbij gaan ze jaarlijks 2 maal op reis naar dure vakantie bestemmingen, en op zaterdag gaan eten in een sterren restaurant.

Dit voorbeeld is niet uit de lucht gegrepen, maar dit komt regelmatig voor, en het zijn deze zelfstandigen die men even onder het licht zal houden.
En terecht.
Roerende inkomsten (bevrijdend) en meerwaarden op aandelen dienen, in de meeste gevallen, niet te worden opgenomen in de aangifte. M.a.w. de administratie (én meestal boekhouder) heeft op die inkomsten geen zicht. Als je ooit eens een vennootschap verkocht hebt voor €200-500,000 denk ik dat het wel reeël is om daarna geen hoge bezoldiging meer uit te keren aan jezelf. Haal je op dat kapitaal 10% per jaar, bijvoorbeeld via de beurs, dan kan je makkelijk een beroepsinkomen van €12,000 hebben (bijvoorbeeld uit een nieuwe vennootschap, + jaarlijks €50,000 meerwaarden op aandelen) en met een Porsche rondrijden.

Op zich heb ik persoonlijk geen probleem met de actie van de BBI. Zwarte gelden moet men aanpakken, en als men na 15+ jaar regularisatie (origineel aan 9%!) nu nog steeds met een (groot) zwart kapitaal zit, dan moet men maar op de blaren zitten. Daarnaast zijn er genoeg legale manieren om minder dan de volle pot te betalen. Mensen die met buitenlandse bankkaarten aankopen doen in naam van een vennootschap op de Kaaiman eilanden, dat lijkt me logisch dat die daar een reden voor hebben. Die doen al "extreem" veel moeite om zichzelf te verbergen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 10 sep 2016 15:32

Ik vind het naïef om te geloven dat dit "enkel" gaat gebruikt worden in het kader waarmee het nu in het nieuws is gekomen. Dit opent de deur voor nog meer machtsmisbruik van de BBI... Iets waar dringend paal en perk aan moet gesteld worden i.p.v. ze nog meer macht te geven.

We hebben het hier over de BBI toegang te geven tot waar wij ons geld aan uitgeven. Iets waar niks of niemand zaken mee heeft, dan nog mogen ze beweren dat het is om buitenlandse gelden mee op te sporen, dan nog blijft het onaanvaardbaar..

Als ze zo blijven verder gaan kunnen we even goed terug gaan werken als in de Middeleeuwen en alles opnieuw contant te gaan betalen om toch maar iets van privacy te hebben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2016 16:19


Als ze zo blijven verder gaan kunnen we even goed terug gaan werken als in de Middeleeuwen en alles opnieuw contant te gaan betalen om toch maar iets van privacy te hebben.
Ik betaal nu altijd alles contant, buiten E.G.W, als ik zelfstandig was werd ook alles wat kon cash betaald, en sommige dingen via storting op de post.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 10 sep 2016 16:47

Ik vind het naïef om te geloven dat dit "enkel" gaat gebruikt worden in het kader waarmee het nu in het nieuws is gekomen. Dit opent de deur voor nog meer machtsmisbruik van de BBI... Iets waar dringend paal en perk aan moet gesteld worden i.p.v. ze nog meer macht te geven.

We hebben het hier over de BBI toegang te geven tot waar wij ons geld aan uitgeven. Iets waar niks of niemand zaken mee heeft, dan nog mogen ze beweren dat het is om buitenlandse gelden mee op te sporen, dan nog blijft het onaanvaardbaar..

Als ze zo blijven verder gaan kunnen we even goed terug gaan werken als in de Middeleeuwen en alles opnieuw contant te gaan betalen om toch maar iets van privacy te hebben.
Misschien, maar denkt u dat het bankgeheim zoals het nu bestaat eeuwig zal blijven bestaan? Het verbaast mij zelf dat Europa dit nog niet geheel heeft "afgeschoten".. Ik zie het ook liefst allemaal anders, gelet op het feit dat er binnen de administratie voldoende mensen werken die (voor de één of andere reden) een afgunst hebben van iedereen die een bovengemiddeld inkomen en/of vermogen heeft. Maar, we leven in tijden van meer transparantie etc, dus dit is allemaal te verwachten. Meer info resulteert sowieso in meer disputen en procedures, dit of de fiscus nu gelijk heeft of niet.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 10 sep 2016 18:05

Ik bekijk heel dit gegeven met lede ogen...

Het bankgeheim mag zeker aan banden worden gelegd, maar er zijn grenzen. Ik heb echt geen behoefte om van de fiscus vragen te krijgenn over mijn maandelijkse uitgaven.

Als de BBI hier zijn zin krijgt gaat het daar volgens mij vroeg of laat op neerkomen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 11 sep 2016 16:04

De oefening die de fiscus nu maakt is het screenen van betaalverkeer met buitenlandse betaalkaarten. En men zal dan vooral nagaan of er Belgische ingezetenen zijn die betalen met een buitenlandse bankkaart op hun naam, terwijl ze op hun belastingaangifte verklaarden geen buitenlandse rekeningen te hebben. Het is een volgende stap om de achterpoorten voor fiscale fraudeurs te sluiten. Wat u met die bankkaarten gedaan heeft is minder hun zorg. Als u een Luxemburgse of zwitserse bankkaart heeft zal men u uitnodigen voor een stevige babbel en zal men u vragen met alles boven tafel te komen. Indien men daar niet op in gaat zal de fiscus een aanslag vestigen op basis van een vermoeden. En vanaf dan ligt de bewijslast bij de belastingplichtige...
Maak u geen illusies. Ook bij standaardcontroles van juweliers en reisbureaus worden "grote" facturen genoteerd en gekoppeld aan de koper wat aanleiding kan geven tot belasting op "tekenen en indiciën"
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 11 sep 2016 18:15

De oefening die de fiscus nu maakt is het screenen van betaalverkeer met buitenlandse betaalkaarten. En men zal dan vooral nagaan of er Belgische ingezetenen zijn die betalen met een buitenlandse bankkaart op hun naam, terwijl ze op hun belastingaangifte verklaarden geen buitenlandse rekeningen te hebben. Het is een volgende stap om de achterpoorten voor fiscale fraudeurs te sluiten. Wat u met die bankkaarten gedaan heeft is minder hun zorg. Als u een Luxemburgse of zwitserse bankkaart heeft zal men u uitnodigen voor een stevige babbel en zal men u vragen met alles boven tafel te komen. Indien men daar niet op in gaat zal de fiscus een aanslag vestigen op basis van een vermoeden. En vanaf dan ligt de bewijslast bij de belastingplichtige...
Maak u geen illusies. Ook bij standaardcontroles van juweliers en reisbureaus worden "grote" facturen genoteerd en gekoppeld aan de koper wat aanleiding kan geven tot belasting op "tekenen en indiciën"
Uiteraard. Daarbij komt ook dat, indien u bijvoorbeeld een verzekering aangaat voor een juweel, dit ook zichtbaar is voor de fiscus. Alle verzekeringscontracten dienen immers bij de administratie te worden geregistreerd.

Die "rijkentaks" op de roerende voorheffing van enkele jaren geleden? Dat was een manier om eens te kunnen schatten hoeveel roerend vermogen er nu werkelijk in België is.

Terug naar “Praat café”