Rechtvaardigheid is belangerijker dan de wet.

filosofieenrecht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechtvaardigheid is belangerijker dan de wet.

#1 , 06 sep 2016 20:03

De westerse mens ziet de rechtstaat en de wet als het hoogste goed. Confucius de grote Chinsese
filosoof zag dat anders, voor hem was de rechtvaardigheid belangerijker dan de wet.
Om dat de rechtvaardigheid universeel is en de wet slechts de wel van de regering die aan de macht is
(wat immorele mensen kunnen zijn). natuurlijk zijn in het westen rechtvaardigheid en de wet wel ongeveer
gelijk zoals bv dat je niet mag doden en andere mensen pijn doen, maar niet altijd.
Volgens Confucius hangt rechtvaardigheid anders dan de wet niet af van de politiek of van
de efficientie in finaciën en andere zaken, maar van de onvoorwaardelijke naasteliefde
tot andere mensen in een emphatie die jezelf op de laatste plaats zet volgens Confusius.
En als ik zie dat de rechter dat arm kosovaars meisje uit Mechelen uitwijst omdat ze geen
papieren heeft is dat juist volgens de wet maar niet volgens de rechtvaardigheid.
Vandaar dit van Confusius,
Rechtvaardigheid is belangerijker dan de wet.
De wet is iets van het heden en veranderd met de tijd,
maar het glorierijke licht van de rechtvaardigheid
is iet dat wordt herinerd eeuwig in de tijd.
Confucius.
Bedankt om te lezen.

LeenW
Berichten: 12813

#2 , 06 sep 2016 20:38

Iets minder taalfouten en het zou nog de moeite zijn om te lezen..

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 06 sep 2016 23:10

Hoe gaat men met rechtvaardigheid een seriemoordenaar behandelen?
Kent u het dossier van het Kosovaarse meisje?
Het zijn nog altijd de ouders die verantwoordelijk zijn voor hun minderjarige kinderen.
Moet men dan het minderjarig kind hier laten en allen de ouders uitzetten die ook strafbare en onrechtmatige zaken hebben gedaan.
En ik weet zeker dat er veel foute zaken in kranten staan - zaken waar ik zelf bij betrokken was..
Misschien eens lezen
https://www.vluchtelingenwerk.be/sites/ ... kosovo.pdf

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2016 10:13

Dus u vindt dat mensen die consequent het bevel tot verlaten van het Belgisch grondgebied naast zich blijven neerleggen beloond moeten worden met een verblijfsvergunning? Het antwoord op "wat is rechtvaardigheid" lijkt tegenwoordig niet meer door de 3 machten ingevuld te moeten worden, maar enkel door wie het hardst roept in de media.

filosofieenrecht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 sep 2016 13:44

Beste Lanox "wat rechtvaardigheid is" heeft niets te maken met de 3 machten of met de wet,
maar met de naasteliefde en emphatie.
En als je praat over "Belgisch grondgebied" zit je fout, omdat;
"Wij leven op 1 planeet en behoren tot 1 soort in een verder leeg en
koud universum, alleen al het feit dat wij de pretentie heben
dit stofdeeltje in de grote lege ruimte te verdelen in grenzen,
toont aan dat wij een uiterst primitieve soort zijn die blind
is voor het grotere perspectief, Carl Sagan.
Ik ben dus net als Carl Sagan tegen het hele consept van grenzen en
nationalieiten.

En wat de taalfouten betreft, mijn exuses ik heb een taalstoornis, mijn exusen daarvoor.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 07 sep 2016 13:49

Drugs zijn slecht, kom maar terug als er een beetje realiteitszin is doorgedrongen.

Terug naar “Praat café”