De overheid in gebreke stellen wegens wanbeleid inzake de resultaten van de Panama papers

Jeffvanloo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

De overheid in gebreke stellen wegens wanbeleid inzake de resultaten van de Panama papers

#1 , 09 apr 2016 21:17

Is dit überhaupt mogelijk, hoe pak je dit aan? Moet je hiervoor handtekeningen van burgers verzamelen, hoeveel? Een ding is duidelijk die mannen moet uit hun ivoren toren geschud worden zeker nu na hun voorstel om die put te dichten. Die staan mijlenver van wat het grootste deel van de bevolking als logisch aanschouwt...

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 09 apr 2016 21:41

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 09 apr 2016 21:53

Wat is logisch?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2016 21:54

Iemand ingebreke stellen voor wat ??

Of heb ik iets gemist ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheJudge007
Berichten: 366

#5 , 11 apr 2016 02:53

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?
Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 11 apr 2016 09:56

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?
Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.

Waarom zou men als burger de overheid niet in gebreke kunnen stellen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 apr 2016 10:01

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?
Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.

Waarom zou men als burger de overheid niet in gebreke kunnen stellen?
Dit heeft volgens mij niks met politiek te maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 11 apr 2016 10:04

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?
Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.
Het is aan ons, moderatoren en de webmaster, om te oordelen wat al dan niet een overtreding is. U mag gerust de topics die u opmerkt als politiek, aan ons doorgeven. Wij sluiten die dan wel indien nodig.

In dit geval is dat (nog) niet nodig.

jef007
Berichten: 1683

#9 , 11 apr 2016 13:24

dit topic staat dan ook in "praatcafe", zodat er (hopelijk) over gedissussieerd kan worden

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#10 , 11 apr 2016 17:20

Je kan eens kijken hoe ze het aanpakken in de klimaatzaak (zie oa. veroordeling van de Nederlandse staat midden 2015).

Je zal de overheid natuurlijk in gebreke moeten stellen voor "iets". Zomaar, omdat je het niet eerlijk vindt, zal niet voldoende zijn.

Er zal ook eerst gekeken moeten worden of het effectief gaat over belastingontduiking en geen belastingontwijking (al laat het antwoord zich hier wel enigszins raden). Indien de Belgische Panamezen geen fout hebben begaan, zal er op het niveau van de Belgische Staat al zeker geen sprake kunnen zijn van een fout.

TheJudge007
Berichten: 366

#11 , 11 apr 2016 23:34

Aan welke concrete overtredingen denkt u dan?
Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.
Het is aan ons, moderatoren en de webmaster, om te oordelen wat al dan niet een overtreding is. U mag gerust de topics die u opmerkt als politiek, aan ons doorgeven. Wij sluiten die dan wel indien nodig.
In dit geval is dat (nog) niet nodig.
Ik heb het topic hiermee als politiek getint doorgegeven. Het verwondert me overigens niet dat U het ditmaal zo niet ziet.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 12 apr 2016 01:53

Het oorzakelijk verband zal U moeten aantonen dat U rechtstreeks benadeeld bent door het onwettelijk gedrag/ nalatigheid van een of andere minister persoonlijk of overheidsorgaan.

Als ik me niet vergis gebeurt dit ook. Een Nederlands slachtoffer/ nabestaande van Zaventem dagvaard de Belgische staat.
En vanuit Frankrijk is er ook nog een klacht onderweg voor de aanslag in Parijs, waarbij en nabestaande de Belgische staat nalatigheid wil aanwrijven.

Of ze daarin gaan lukken is een andere zaak...

LeenW
Berichten: 12840

#13 , 12 apr 2016 10:16

Ik dacht aan een overtreding van het JF reglement, nl. dat dit geen plaats is voor politieke onderwerpen. Het wel of niet vervolgen van die mensen zal politiek geregeld worden.
Het is aan ons, moderatoren en de webmaster, om te oordelen wat al dan niet een overtreding is. U mag gerust de topics die u opmerkt als politiek, aan ons doorgeven. Wij sluiten die dan wel indien nodig.
In dit geval is dat (nog) niet nodig.
Ik heb het topic hiermee als politiek getint doorgegeven. Het verwondert me overigens niet dat U het ditmaal zo niet ziet.
Ik vrees dat uw idee van wat politiek is grondig verschilt van dat van de rest van het forum.

TheJudge007
Berichten: 366

#14 , 18 apr 2016 03:09

Ik vrees dat uw idee van wat politiek is grondig verschilt van dat van de rest van het forum.
Dat zou best wel eens kunnen zijn. Feit blijft toch dat het mensen in de politiek zullen zijn die gaan beslissen of diegenen van de Panama Papers gaan vervolgd worden of niet. Het zal gewoon op politiek niveau beslist worden. En waarom vermoed ik dat hier nu plots een uitzondering gemaakt word denkt U, en dat dit onderwerp niet als politiek beschouwd word ?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 18 apr 2016 06:58

geen idee... ik kan niet in andermans hersenspinsels kijken. Vertel gerust.

Terug naar “Praat café”