Domicilie in studentenstad en op kot

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

Domicilie in studentenstad en op kot

#1 , 05 apr 2016 17:25

Vandaag in het nieuws
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160405_02219955

Nu vind ik dat bepaalde studenten onder bepaalde omstandigheden allang een gewoon appartement zouden mogen huren en er hun domicilie zouden mogen nemen, iets waar sommige studentensteden moeilijk over doen maar toch heb ik een paar bedenkingen:

1)
Louis Tobback pleitte er vanmorgen op Radio 2 voor om studenten de mogelijkheid te verlenen zich te domiciliëren in hun studentenstad. ‘Op dit moment kan iedereen zomaar een kot huren - en dus ergens wonen - zonder dat de stad precies weet wie er op dat adres woont. In Leuven zijn zo 35.000 studenten van wie we niet weten waar ze wonen’, argumenteerde Tobback.
Als studenten enkel 'de mogelijkheid krijgen' om zich te domiciliëren in hun studentenstad, maar niet de plicht, dan zal er altijd een deel studenten (als het niet de meesten zullen zijn) een kot blijven huren zonder er zich te domiciliëren. Dus, er zal altijd een deel mensen een studentenkamer blijven huren zonder dat de stad weet wie dat zijn.
Bereikt Tobback daarmee zijn beoogde doel, namelijk weten waar je studenten wonen? Weten wie er in je stad verblijft?

2)
Wat met de huurwetgeving?
Nu valt het huren van een studentenkamer onder gemeen huurrecht en dat heeft zo zijn voordelen voor beide partijen. Een studentencontract van een jaar of van 10 maanden loopt automatisch af en moet telkens vernieuwd worden, bovendien wordt in de meeste studentencontracten voorzien dat de huurder bij stopzetting van de studies het contract met een termijn van een maand vroegtijdig kan opzeggen.
- Een student is momenteel in de mogelijkheid om redelijk soepel met het al dan niet hernieuwen van zijn huurcontract om te gaan, afhankelijk van de bereikte studieresultaten na eerste of tweede zit en die resultaten vallen plots in de bus (en zijn dus niet voorzienbaar ruim 3 maanden op voorhand)
- Een kotbaas heeft nu de mogelijkheid om een studentencontract niet te hernieuwen bij studenten die het te bont maken en geloof me, die zijn er genoeg. (Ik woon al jaren naast een groot studentenhuis - niet in Leuven - maar kan erover meespreken).

Als studenten zich overal gaan mogen domiciliëren op hun kot dan zullen ze onder de huurwetgeving hoofdbewoning moeten vallen en dan wordt het huurparcours voor beide partijen een heel ander verhaal. Wat daarmee?

Of zie ik iets over het hoofd?
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door artemis op 05 apr 2016 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12818

#2 , 05 apr 2016 17:33

Het lijkt mij beter dat je een apart statuut hebt voor kotstudenten, dat zou ook helpen veel misbruik weg te halen als je alles officieel laat registreren.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 apr 2016 20:03

Bereikt Tobback daarmee zijn beoogde doel, namelijk weten waar je studenten wonen? Weten wie er in je stad verblijft?
Dat is niet het doel van onze burgemeester. De verblijfplaats van de studenten is gemakkelijk via de KU te bekomen.
Zijn doel is om meer inkomsten voor de stad te bekomen, en het bewonersaantal van de stad Leuven aanzienlijk te verhogen. Een gedomicilieerde student zal hier in Leuven ook belastingen betalen. En een burgemeester van een grotere stad zal ook meer verdienen , en mag een paar schepenen en gemeenteraadsleden meer hebben. Allemaal postjes dat die mannen van de P. graag uitdelen. :evil:

Reclame

Terug naar “Praat café”