snelheidsboete

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

snelheidsboete

#1 , 25 mar 2016 19:34

Heb een boete gekregen wegens te snel rijden. 66 km waar 50 km toegelaten is.
Aangezien het slechts 50 EUR is ga ik ze gewoon zondermeer betalen.

Mijn vraag is eerder technisch van aard.

Voor het ogenblik dat ik geflitst werd had ik de mobiele eenheid zien staan.
Toen ik stilstond op de uitrit van een supermarkt, wachtend om in te voegen op de rijbaan, zag ik
die mobiele eenheid dertig meter verder staan. Ik ben vervolgens de baan opgereden en passeerde
het controlepunt, dertig meter verder.

Vandaag ben ik terug naar die plaats gereden en heb hetzelfde manoevre uitgevoerd (driemaal zelfs) maar het was totaal onmogelijk om over die afstand van dertig meter vanuit stilstand een snelheid van 66 km te bereiken.
Maar toch werd ik geflitst. Is daar een logische verklaring voor? Hangt dit af van de gebruikte apparatuur? Hebben ze mijn acceleratie ipv momentane snelheid gemeten?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers
Berichten: 1788

#2 , 30 mar 2016 10:11

neen, het instrument meet uw werkelijke snelheid.
Het werkt met het dopplereffect. De camera stuurt geluidsgolven op uw auto af en meet hoelang het duurt vooraleer die teruggekaatst zijn.
Dus 66 km/h is uw werkelijke snelheid. Het is dan ook onmogelijk dat u slechts 50 km/h reed terwijl de camera een snelheid registreert van 66km/h. U reed dus wel degelijk te snel.

Onder invloed van het weer kan er een kleine afwijking ontstaan (meestal zo'n 1 à 2%) Daarom dat men werkt met een corrigerende factor. Indien op de pv staat dat u 66km/h reed, dan reed u in werkelijkheid rond de 72 km/h.

Dergelijke camera's maken nooit foutieve metingen. Ze hebben letterlijk een foutenpercentage van 0%. (uiteraard met de verwachte corrigerende factor in achting genomen) Tenzij ze slecht gekalibreerd zijn. Wat u kan doen is uw bedenkingen vermelden... Misschien komen er nog klachten binnen en kunnen ze alles eens nakijken. Maar ik zou er niet op hopen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2016 10:38

Dergelijke camera's maken nooit foutieve metingen. Ze hebben letterlijk een foutenpercentage van 0%.
Straffe uitspraak! Uitgaande van een beetje simpele fysica en de stelling van Pythagoras durf ik te stellen dat zo een toestel de effectief gereden snelheid altijd onderschat, tenzij het toestel perfect achter de rijrichting van het voertuig staat. Misschien er even aan toevoegen dat het niet het toestel is dat op dat moment een fout maakt, maar de gebruiker van het toestel dat de output verkeerd interpreteert.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 30 mar 2016 11:00

Dergelijke camera's maken nooit foutieve metingen. Ze hebben letterlijk een foutenpercentage van 0%.
Straffe uitspraak! Uitgaande van een beetje simpele fysica en de stelling van Pythagoras durf ik te stellen dat zo een toestel de effectief gereden snelheid altijd onderschat, tenzij het toestel perfect achter de rijrichting van het voertuig staat. Misschien er even aan toevoegen dat het niet het toestel is dat op dat moment een fout maakt, maar de gebruiker van het toestel dat de output verkeerd interpreteert.
Nogmaals dus, de toestellen maken geen foutieve metingen... uw opmerking bevestigd enkel maar mijn uitspraak. Ervan uitgaand uiteraard dat er geen menselijke fouten meespelen.
Trouwens, de stelling van pythagoras heb je hier niet nodig... Welke fysica je hiervoor gebruikt is mij ook niet duidelijk?? De camera wordt altijd wat schuin gemonteerd zodat de geluidsgolven loodrecht terugkeren. Daarom dat flitspalen ook altijd schuin gebouwd zijn.

Daarbij maakt TS de fout om te denken dat zijn snelheid gemeten werd ter hoogte van de "mobiele eenheid". In werkelijkheid wordt zijn snelheid zo'n 30 meter verder gemeten. Aangezien hij aan het versnellen was, zal de meting wel correct zijn.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 30 mar 2016 11:30

Als die 30 meter verder werd gemeten dan is dat de verklaring. Daar kan ik vlot 66 km snelheid bereikt hebben.
De gecorrigeerde snelheid waarop ik beboet werd was 60 km.
Vraag is dus beantwoord!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 mar 2016 11:42

Trouwens, de stelling van pythagoras heb je hier niet nodig...
Met alle respect, maar als u niet weet wat u aan het doen bent, doe er dan geen uitspraken over.
Welke fysica je hiervoor gebruikt is mij ook niet duidelijk??
Fysica die er rekening mee houdt dat snelheid niet enkel een grootte heeft, maar ook een richting. Sommige mensen durven dit vectorfysica te noemen, maar eigenlijk is het gewoon fysica.
Om het ineens extreem te stellen: laat een auto in een perfecte cirkel rond het meettoestel racen. Hoe hard de auto ook rijdt, de gemeten snelheid zal op elk moment nul zijn. Dit omdat de meetrichting continu loodrecht ligt op de snelheidrichting. Vanaf het moment dat dit niet meer het geval is zal het toestel een snelheid meten. Wil je nu de snelheid kennen van de auto, dan is het tijd om uw cursus goniometrie vanonder het stof te halen.
De camera wordt altijd wat schuin gemonteerd zodat de geluidsgolven loodrecht terugkeren. Daarom dat flitspalen ook altijd schuin gebouwd zijn.
Dit heeft niets te maken met hoe de golven zouden terugkeren, maar eerder met het optimaliseren van het aantal golven dat daadwerkelijk kan terugkeren. De camera staat schuin zodat de golven zoveel mogelijk op de auto gericht zijn.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 30 mar 2016 13:19

Trouwens, de stelling van pythagoras heb je hier niet nodig...
Met alle respect, maar als u niet weet wat u aan het doen bent, doe er dan geen uitspraken over.
Welke fysica je hiervoor gebruikt is mij ook niet duidelijk??
Fysica die er rekening mee houdt dat snelheid niet enkel een grootte heeft, maar ook een richting. Sommige mensen durven dit vectorfysica te noemen, maar eigenlijk is het gewoon fysica.
Om het ineens extreem te stellen: laat een auto in een perfecte cirkel rond het meettoestel racen. Hoe hard de auto ook rijdt, de gemeten snelheid zal op elk moment nul zijn. Dit omdat de meetrichting continu loodrecht ligt op de snelheidrichting. Vanaf het moment dat dit niet meer het geval is zal het toestel een snelheid meten. Wil je nu de snelheid kennen van de auto, dan is het tijd om uw cursus goniometrie vanonder het stof te halen.
De camera wordt altijd wat schuin gemonteerd zodat de geluidsgolven loodrecht terugkeren. Daarom dat flitspalen ook altijd schuin gebouwd zijn.
Dit heeft niets te maken met hoe de golven zouden terugkeren, maar eerder met het optimaliseren van het aantal golven dat daadwerkelijk kan terugkeren. De camera staat schuin zodat de golven zoveel mogelijk op de auto gericht zijn.
Beste lanox, doe aub niet alsof je een hooggeleerde bent die ons hier allen zal onderwijzen. Ik weet heus wel waarover ik praat. Beroepshalve kom ik contstant in contact met dit systeem. Stellingen van pythagoras en uw uitleg van de in een cirkel rijdende wagen horen hier niet thuis. Weliswaar volledig correct, maar u verteld geen nieuwe zaken, is nogal logisch.
De auto rijdt van de flitspaal weg en daardoor is de frequentie van terugkerende radargolven lager dan de door de paal uitgezonden frequentie. (Vergelijk het met het geluid van een voorbijrijdende trein) . De terugkerende radargolven verspreiden zich, theorisch gezien, in alle mogelijke richtingen. De meting is enkel correct als de golf loodrecht terugkeert op het vlak van het meettoestel. Om dit te bereiken is de flitspaal schuin op de weg gemonteerd. Zoals bij iedere meting heb je altijd een foutenmarge, maar dit is zo miniem dat dit het vermelden niet waard is en wordt ruimschoots gedekt door de correctie die achterna gebeurd.

Als je de flitspaal 90° zou draaien, zoals in uw uitleg, is de snelheid uiteraard nul. Maar dit heeft hier toch niets mee te maken.
De foutenmarge van een flitspaal bewijzen adhv fisyca en de stelling van pythagoras... :roll: ... Tja

Hoedanook heeft TS zijn antwoord gekregen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2016 14:17

*zucht*

Beetje gemakkelijk om eerst te stellen dat je een comment niet begrijpt en als hij dan uitgelegd wordt het plots belerend, logisch, correct en overbodig te vinden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 mar 2016 15:54

Trouwens, de stelling van pythagoras heb je hier niet nodig... Welke fysica je hiervoor gebruikt is mij ook niet duidelijk?? De camera wordt altijd wat schuin gemonteerd zodat de geluidsgolven loodrecht terugkeren. Daarom dat flitspalen ook altijd schuin gebouwd zijn.
De stelling van pythagoras heb je in deze in tweevoud nodig: de originele stelling (a²+b²=c²) en de afgeleide ervan (sin²x+cos²x=1).

Geluidsgolven zijn een en al fysica én wiskunde. Gelieve in het vervolg ook iets zachter te reageren als je iemand anders een fout verwijt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 30 mar 2016 16:03

Nogmaals dus, de toestellen maken geen foutieve metingen...
Geen erger geloof dan autoriteiten-geloof ...

Radars en lussen maken wel degelijk foutieve metingen.
Beide systemen hebben al voertuigen geflitst aan snelheden die ze niet eens kunnen halen.
Door technische problemen die NIET onderkend zijn bij de homologatie , tests en installatie.

Maar wanneer de gemeten snelheid reëel mogelijk is, gaat men er "natuurlijk" van uit dat de meting juist was ...
Uitgerekend bij een mobiele opstelling, is er geen controle dat de meting enigszins correct is.

Voorbeeldje :
http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... apparatuur

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 mar 2016 16:09

Eigenlijk is dit toch gemakkelijk te testen.

Als je ze ziet staan geef je wat gas en je houd je meter in het oog snel rijden en als de boete komt kan je toch vergelijken, dit is toch simpel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 30 mar 2016 17:40

Als je ze ziet staan geef je wat gas en je houd je meter in het oog snel rijden en als de boete komt kan je toch vergelijken, dit is toch simpel !
Er zit ook nog een fout op de aflezing van je snelheidsmeter, en op de snelheidsmeter zelf.

Mijn auto geeft 3 verschillende snelheden aan
Teller
Ingestelde snelheid bij CC
GPS (geïntegreerde optie)

Die zijn alle 3 verschillend, en alle 3 te laag - de GPS wijkt het minste af

Terug naar “Praat café”