“Parkeren voor je eigen inrit is geen recht”

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

“Parkeren voor je eigen inrit is geen recht”

#1 , 20 mar 2016 08:33

Termont: “Parkeren voor je eigen inrit is geen recht”

Op een gemiddelde dag krijgt de Gentse politie elf oproepen voor een auto die foutgeparkeerd staat voor een garage of een inrit. Daarvan worden er elke dag twee getakeld. “Toch is parkeren voor de eigen garage geen recht”, benadrukt burgemeester Termont.

bron HNB

En ik die dacht dat je voor een poort niet mocht parkeren en dat dit een recht was !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Karanog
Berichten: 141

#2 , 20 mar 2016 08:58

Het probleem natuurlijk met onvolledige artikels op een website...
Dit? http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160318_02191644

Ben je geen abonnee om het volledige artikel te lezen:
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 38797.html

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2016 09:06

Het probleem natuurlijk met onvolledige artikels op een website...
Dit? http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160318_02191644

Ben je geen abonnee om het volledige artikel te lezen:
http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 38797.html
Dit is wel een probleem, nochtans heb ik alle dagen het nieuwsblad, vrouw en zoon lezen dit ik lees enkel op de pc de dagbladen !!

maar vraag me toch af voor de woorden die hij gebruikt dat het geen recht is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mar 2016 09:17

Je hebt recht om in en uit je garage te rijden. Als er dan iemand staat, moeten ze die wegslepen.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 20 mar 2016 14:17

En ik die dacht dat je voor een poort niet mocht parkeren en dat dit een recht was !!
Het klopt nochtans ....

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;



Je hebt te allen tijde het recht om je inrij op te rijden of te verlaten. Kan zijn: wagen in/uit garage rijden, wagen op de oprit plaatsen, ..... Dat spreekt het artikel ook niet tegen.

Daartoe mag men dus op de openbare weg niet parkeren voor een inrij (bijvoorbeeld een garage). Ook niet op de openbare weg voor de eigen garage, tenzij je je kenteken leesbaar hebt aangebracht op die inrij.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

giserke
Berichten: 2434

#6 , 20 mar 2016 14:47

Uitspraak van Termont vind ik ook logisch.
Een in en uitrit moet ten alle tijde toegankelijk zijn voor de hulpdiensten. Ook voor uw privaatwoning.
Je zal dit wel begrijpen wanneer je eens in nood zit.

bambipower
Berichten: 1034

#7 , 20 mar 2016 14:50

inderdaad, velen denken dat het hebben van een garage gratis een parkeerplaats geeft...
Heb ook zo een buur, die al naar buiten komt, als er iemand komt lossen of laden op 'zijn' voor de poort plaatsje.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 20 mar 2016 17:53

Maar dan plaats je toch uw kenteken op de garage, dan hebben ze wel recht op een 'gratis' parkeerplaats... Begrijp de commotie niet echt.

Zuid
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2016 10:18

Het komt er eigenlijk op neer dat de straat van iedereen is en je wel voor iemanders zijn poort mag staan maar enkel dat je in uw wagen blijft zitten, je mag uw voertuig niet onbemand achter laten voor iemand anders zijn poort of inrit, je moet U kunnen verplaatsen indien nodig.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 21 mar 2016 10:56

Het komt er eigenlijk op neer dat de straat van iedereen is en je wel voor iemanders zijn poort mag staan maar enkel dat je in uw wagen blijft zitten, je mag uw voertuig niet onbemand achter laten voor iemand anders zijn poort of inrit, je moet U kunnen verplaatsen indien nodig.

fabeltjes land is die kant op =>

het komt er op neer dat men op/voor een poort/inrit niet mag parkeren.

stilstaan om iemand te laten uitstappen of iets uit te laden is wel toegelaten.

mjers
Berichten: 1788

#11 , 21 mar 2016 11:48

Het komt er eigenlijk op neer dat de straat van iedereen is en je wel voor iemanders zijn poort mag staan maar enkel dat je in uw wagen blijft zitten, je mag uw voertuig niet onbemand achter laten voor iemand anders zijn poort of inrit, je moet U kunnen verplaatsen indien nodig.
Kan je toch niet menen?

Dit is een jurisch forum, geen discussieforum.
Dergelijke onzin hoort hier echt niet thuis.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 21 mar 2016 11:54

Ik dacht dat het vooral ging over het recht om GRATIS te parkeren voor zijn eigen inrit.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 21 mar 2016 13:59

Ik dacht dat het vooral ging over het recht om GRATIS te parkeren voor zijn eigen inrit.
Als het louter daarom gaat, zal je de concessie van de parkeerbedrijven met de gemeente moeten bestuderen.
En dat is voor iedere stad anders.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 22 mar 2016 17:56

Voor betalend parkeren is er geen uitzondering indien men voor de eigen inrij staat

Voor de blauwe zone (reglementering) is die uitzondering er wél
27.6. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.

Naar goede gewoonte is de Belgische wegcode lekker inconsistent.

Terug naar “Praat café”