Reglementitis Vlaanderen in Actie

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Reglementitis Vlaanderen in Actie

#1 , 03 mar 2016 12:55

Het lijkt op een slechte 1 apilgrap maar ze is het niet.
http://netto.tijd.be/dossier/bouwgids20 ... &utm_term=

Om de bouw" te stimuleren" en ter bevordering van de tewerkstelling van zwakzinnigen heeft men nogmaals een nieuwe verplichte "coördinator" uitgevonden die het zoveelste verslag voor- en na controle moet opstellen:

de erkende ventilatiecoördinator!!!.

Het is nu nog wachten op de verplichting voor het aanstellen van de raam-, de schilderwerken-, de terras-, de tuin-, de schouw-, de keuken-, de badkamer-, de koude kranen-, de warme kranen-, de oprit-, de brievenbus-, de tuinkabouter- en de vliegenvangercoördinator.
En het spreekt vanzelf dat met zoveel coördinatoren en dito verslagen dringend ook een
"Supercoördinator- Opperhoofd" moet worden aangesteld teneinde de coördinatoren te coördineren en een leesbare samenvatting te schrijven van hun talrijke "rapporten".

Waar zijn we mee bezig? Als we een gediplomeerd architect (die toch tien jaren aansprakelijk is) aanstellen voor het bouwen van onze woning kan dat dan niet voldoende zijn?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pho450
Berichten: 192

#2 , 03 mar 2016 14:56

Op zich vind ik het niet verkeerd dat er wat extra controle komt op de ventilatie van een woning. Momenteel is ventilatie dan wel verplicht, er is echter geen controle op de kwaliteit, met als gevolg dat er talloze roosters dicht staan omdat het tocht en dat de ventilatie D-systemen afstaan omdat ze te veel lawaai maken.
Dat hier echter een extra ventilatiecoördinator voor moet komen lijkt me dan weer overbodig, dit lijkt me perfect te passen in het plaatje van de epb verslaggever.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 03 mar 2016 15:19

Natuurlijk dat die systemen afstaan. Dat is ook logisch.
Bij ons staat het ook af en zo ook bij de meeste van mijn kennissen. Wij verluchten door de ramen korte tijd open te zetten.
Als het systeem aanstaat worden we ziek en krijgen ik en mij echtgenote bovendien nekpijn omdat we als last hebben van artrose en daardoor geen luchtcirculatie verdragen.
Al die systemen zijn gebaseerd op het veroorzaken van tocht. Tocht is ongezond.
Eerst de mensen verplichten hun huizen te isoleren met als gevolg dat ze een gevaar voor de gezondheid vormen.
Dan verplichten te ventileren waardoor het voordeel van de isolatie wegvalt. Men haalt permanent koude binnen en blaast de warme lucht buiten.
Nu ja, iedereen moet zijn centje verdienen.

Als ik zo zie wie ik zo al over de vloer krijg als "coördinator" ........
Het nadeel zal binnen een aantal jaar wel doordringen, dan kunnen ze ONT-isoleringscoördinatoren en TOCHT-vermijdingscoördinatoren verplicht maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 03 mar 2016 15:51

Natuurlijk dat die systemen afstaan. Dat is ook logisch.
Dat is het dus niet. Hier draait de ventilatie (D) permanent, uiteraard op een lage stand (de waarden opgelegd door de overheid zijn belachelijk hoog, veel hoger dan in onze buurlanden), hier is helemaal geen tocht. In een type D ventilatie wordt de inkomende lucht opgewarmd door de uitgaande lucht.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 03 mar 2016 20:13

Het voorzien van zo'n coördinator is weer een typisch voorbeeld van betutteling en geldklopperij om achterlijke neefjes van politici werk te verschaffen. Ik word misselijk van al die 'wij vinden dat we het beter weten en gaan u eens dwingen in de pas te lopen' initiatieven. 't is niet op alle gebied ideaal in Brussel maar hier blijf ik tenminste gespaard van toestanden zoals die verplichte zorgbelasting, turteltakstoestanden en nu dit weer. Helaas kan ik mijn onroerende goederen niet zo vlotjes verhuizen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 03 mar 2016 20:26

In een type D ventilatie wordt de inkomende lucht opgewarmd door de uitgaande lucht.

Het is te zeggen: een klein deeltje van de warmte wordt gerecupereerd maar om dat mogelijk te maken wordt een deel turtelenergie verkwist.
Anders zou het de heruitvindig zijn van de perpetuum mobile.

Toen ik het artikel las dacht ik eerst echt dat het een grap was.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pho450
Berichten: 192

#7 , 03 mar 2016 22:57

Het is te zeggen: een klein deeltje van de warmte wordt gerecupereerd maar om dat mogelijk te maken wordt een deel turtelenergie verkwist.
Anders zou het de heruitvindig zijn van de perpetuum mobile.
Ik ben echt wel nuchter genoeg om te beseffen dat het geen wondermiddel is. Er bestaan echter vele vooroordelen over ventilatie, vooral over type D. De meeste problemen kunnen echter vermeden worden met een correcte installatie, of zo'n coördinator daar voor kan zorgen is natuurlijk nog maar de vraag.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 03 mar 2016 23:50

Het is te zeggen: een klein deeltje van de warmte wordt gerecupereerd maar om dat mogelijk te maken wordt een deel turtelenergie verkwist.
Anders zou het de heruitvindig zijn van de perpetuum mobile.
Ik ben echt wel nuchter genoeg om te beseffen dat het geen wondermiddel is. Er bestaan echter vele vooroordelen over ventilatie, vooral over type D. De meeste problemen kunnen echter vermeden worden met een correcte installatie, of zo'n coördinator daar voor kan zorgen is natuurlijk nog maar de vraag.
Dat is het punt dat ik wou maken.
Mijn slechte ervaring is met het systeem dat ze in appartementen plaatsen (dat is niet D maar C denk ik).
Dat zuigt ijskoude lucht aan via vensterroosters. Het app. (tweede verblijf) ligt op de zeedijk en als we in de winter die roosters openzetten dan vliegt allles wat weinig weegt in het rond door de living wegens de combinatie zeewind + afzuiging ventilatie.

En dan spreek ik nog niet van de extreme effecten bij storm op zee!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#9 , 04 mar 2016 06:02

Ik heb in een eigendom ook zo'n systeem (D, balansventilatie); in theorie is het energiezuiniger en blablabla. Maar wat veel mensen vergeten is dat het zelf ook wat stroom verbruikt en dat je de filters moet schoonmaken en vervangen of het ding wordt een broedhaard voor allerlei zaken die je niet in je huis wil rondvliegen hebben. En blijkbaar zou je ook regelmatig een bedrijf moeten laten komen om de leidingen zelf te reinigen. Wanneer ik dat allemaal begin op te tellen vraag ik me eerlijk gezegd af of gewoon af en toe het raam open zetten niet beter is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 04 mar 2016 11:23

Het zal niet lang meer duren vooraler eerste longziekten gaan optreden wegens het inademen van de microscopisch kleine stofdeeltjes die door het
ventilatie systeem in huis worden verspreid.
Laatst gewijzigd door roharro op 04 mar 2016 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 04 mar 2016 11:37

Er zal dan waarschijnlijk een longcoördinator komen om te onderzoeken naar welke kliniek u kan worden doorverwezen. :lol:

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 04 mar 2016 11:47

En dan komt er naar analogie met de liftensaga een verplicht programma "modernisering ventilatiesystemen".
Tot in den treure natuurlijk, steeds opnieuw.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pho450
Berichten: 192

#13 , 04 mar 2016 13:34

Het zal niet lang meer duren vooraler eerste longziekten gaan optreden wegens het inademen van de microscopisch kleine stofdeeltjes die door het ventilatie systeem in huis worden verspreid.
Ik acht het niet onmogelijk, maar ik vind het een beetje flauw om dit zomaar op de ventilatie te steken. Zo'n ventilatie tovert geen stofdeeltjes, de lucht die binnenkomt is net dezelfde als diegene die door je open raam naar binnen komt, beter zelf, aangezien er een filter tussen zit. Als je dan die filter niet regelmatig vervangt, is dit niet de fout van de ventilatie. Als bij de basisfilters blijft hoeft dat niet veel te kosten, ik schat dat het mij zo'n €25 per jaar kost en dat kan nog een pak goedkoper als je bereid bent om zelf je filters te maken (zelf filterdoek op maat knippen en aan frame bevestigen).

De meeste problemen zullen zich voordoen bij de mensen die er sowieso niet in geloven en de ventilatie dus niet continu gebruiken. Dit vergroot immers de kans op condens, vuilophoping en eventueel schimmelvorming. Vergelijk het met een afvoerbuis waar continu water tegen een redelijk debiet door stroomt of één waar sporadisch water tegen een laag debiet door stroomt. 2 keer raden waar de meeste kans op verstopping is.

Van raamroosters ben ik niet zo'n fan, de kans op tocht, koude en geluid is mijn inziens vele malen groter.

Ps Ik verkoop geen ventilatie, gewoon een tevreden gebruiker.

E10ne
Berichten: 71

#14 , 04 mar 2016 13:35

Eén vraag: wat ga je hiertegen beginnen?
"Het verstand komt slechts met de jaren, maar dat weet men slechts als het verstand en de jaren daar zijn."

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 04 mar 2016 13:57

Het zal niet lang meer duren vooraler eerste longziekten gaan optreden wegens het inademen van de microscopisch kleine stofdeeltjes die door het ventilatie systeem in huis worden verspreid.
Ik acht het niet onmogelijk, maar ik vind het een beetje flauw om dit zomaar op de ventilatie te steken. Zo'n ventilatie tovert geen stofdeeltjes, de lucht die binnenkomt is net dezelfde als diegene die door je open raam naar binnen komt, beter zelf, aangezien er een filter tussen zit. Als je dan die filter niet regelmatig vervangt, is dit niet de fout van de ventilatie. Als bij de basisfilters blijft hoeft dat niet veel te kosten, ik schat dat het mij zo'n €25 per jaar kost en dat kan nog een pak goedkoper als je bereid bent om zelf je filters te maken (zelf filterdoek op maat knippen en aan frame bevestigen).

De meeste problemen zullen zich voordoen bij de mensen die er sowieso niet in geloven en de ventilatie dus niet continu gebruiken. Dit vergroot immers de kans op condens, vuilophoping en eventueel schimmelvorming. Vergelijk het met een afvoerbuis waar continu water tegen een redelijk debiet door stroomt of één waar sporadisch water tegen een laag debiet door stroomt. 2 keer raden waar de meeste kans op verstopping is.

Van raamroosters ben ik niet zo'n fan, de kans op tocht, koude en geluid is mijn inziens vele malen groter.

Ps Ik verkoop geen ventilatie, gewoon een tevreden gebruiker.
Bij het openzetten van een raam is geen filter noodzakelijk en stapelt zich ook geen vuil op in zo'n ding. Ik weet niet waar u uw filters koopt maar mijn F9 elektrostatisch onding (da's dan nog alleen de fijnfilter) kost een stukje meer dan die 25 Euro/jaar. Ik weet ook niet of dergelijke 'maak uw eigen filter' initiatieven wel een goed idee zijn. Soit, de woning is nu verhuurd maar ik vermoed dat de huurders op het einde van de rit een nieuwe filter zullen plaatsen en daarmee afgelopen. Enfin, u hebt reeds begrepen: ik ben geen fan. Maar het systeem stond nu éénmaal reeds in een pand dat ik gekocht heb om te verhuren dus....

Het is altijd hetzelfde verhaal met nieuwe technologie: men overdrijft de positieve aspecten, mensen betalen te veel (de bouw is een uitzonderlijk gevaarlijke sector voor early adopters) en daarna voelen ze zich bekocht. Ik herinner me nog de eerste discussies in België over passiefhuizen (jaren '90). Dat ging geweldig zijn, geen enkele verwarming meer nodig etc etc. Wat bleek (zeker in het begin): toch nog verwarming nodig en dan omwille van het concept best een lage temperatuurs vloerverwarming, wat niet goedkoop is. In de zomer: over-opwarming wegens nog niet goed uitgekiende studie inval zonlicht en inderdaad, ventilatieproblemen. Daarvoor moest dan een duur ventilatiesysteem komen want anders werd de norm voor luchtdichtheid niet meer gehaald....en we gaan verder....

Let wel, ik ben pro lage-energiewoningen maar hoe verder men doordrijft, hoe hoger de kosten, terugverdientijd en hoe lager het rendement. Uiteindelijk verhuur ik om inkomsten te genereren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Praat café”