nultolerantie

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: nultolerantie

#46 , 16 jan 2016 19:36

Ik ben er echter wel van overtuigd dat 'n boete meer afschrikt dan 'n campagne met posters of preken.
SWOV eens lezen : de vermeende kans op controle schrikt af

Als de boete hoog is, maar je ervaart dat er geen controles zijn, schrikt de boete ook niet af ....

Jackrussell
Berichten: 701

#47 , 17 jan 2016 18:38

Ik ben er echter wel van overtuigd dat 'n boete meer afschrikt dan 'n campagne met posters of preken.
SWOV eens lezen : de vermeende kans op controle schrikt af

Als de boete hoog is, maar je ervaart dat er geen controles zijn, schrikt de boete ook niet af ....
Uiteraard heeft 'n hypothetische straf - daar is sprake van als er geen controles zijn of als dat zo wordt ervaren - weinig zin. Pakkans * boete, daar draait het om. Boete is daar ook 'n onderdeel van, net zoals de pakkans.

Een hoge pakkans in combinatie met 'n euro boete schrikt ook niet heel erg af.

RoyalFlush
Berichten: 102

#48 , 18 jan 2016 00:29

Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht. Misschien omdat verstrooidheid en vermoeidheid niet gemakkelijk te meten zijn met een ademtoestel...

Gebeurt er een ongeluk, dan vraagt men snel: 'had ie gedronken?' Alsof iemand enkel schuld kan hebben aan een ongeval door te veel te drinken.

Een auto is een metalen projectiel met de kracht van tientallen paarden bestuurd door een mens die 100 andere dingen aan z'n hoofd heeft. Zet dat dan in een piepklein land met compleet verzadigde wegen(*), afbrokkelend asfalt, VVR op de meest onlogische plaatsen en wegbewijzering die zelf dacht 'zoek het zelf maar uit' en dan hoef je nog maar 1 ingrediënt toe te voegen om ongelukken te krijgen.

Dat kan vanalles zijn: kibbelende kinderen op de achterbank, een winterprik, ernstige vermoeidheid, een reclamebord met een wel heel aanlokkelijke deerne/stud... en ja, alcohol.

Het probleem voor de meesten is niet alcohol. Dat is enerzijds de infrastructuur in België (**) maar ook hoe laks we wel niet omspringen met de enorme verantwoordelijkheid die het besturen van een motorvoertuig is.




(*) een gebrek aan een degelijk OV buiten de centrumsteden en bedrijfswagens - want problematisch hoge arbeidslasten kan men best oplossen door tig fiscale voordelen in te voeren die nog eens pakken aan administratie kosten...

(**) kijk, als je 3 stromen auto's op de autostrade laat samenvoegen, die dan 500m verder splitsen in 3 richtingen, dan moeten bestuurders als een gek door elkaar weven om hun bestemming te kunnen bereiken.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#49 , 18 jan 2016 08:30

De creativiteit waarmee de risico's van alcoholgebruik en tabak steeds weer op 'andere' problemen worden verhaald blijft me telkens weer verbazen.

TheJudge007
Berichten: 366

#50 , 18 jan 2016 13:42

Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht.
Uiteraard, maar het word ons opgedrongen door politici, en het is bovendien nog mooi politiek correct denken.

Er zijn nog andere zaken die sedert 1975 disproportioneel veel aandacht krijgen in het verkeer, nl. de snelheidslimieten.

De domme massa slikt het als zoete broodjes en ondertussen word de staatskas weer dik gespijst. Dat het drogredenen zijn om hoger boetes te vererrechtvaardigen wil niemand weten, laat staan erover discussieren.

LeenW
Berichten: 12840

#51 , 18 jan 2016 13:49

Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht.
Uiteraard, maar het word ons opgedrongen door politici, en het is bovendien nog mooi politiek correct denken.

Er zijn nog andere zaken die sedert 1975 disproportioneel veel aandacht krijgen in het verkeer, nl. de snelheidslimieten.

De domme massa slikt het als zoete broodjes en ondertussen word de staatskas weer dik gespijst. Dat het drogredenen zijn om hoger boetes te vererrechtvaardigen wil niemand weten, laat staan erover discussieren.
Verkeersdoden zijn dus niet relevant voor u, zolang u maar niet teveel moet betalen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#52 , 18 jan 2016 18:16

Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht.
Het heeft ook disproportioneel veel gevolgen ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#53 , 18 jan 2016 18:29

Er zijn nog andere zaken die sedert 1975 disproportioneel veel aandacht krijgen in het verkeer, nl. de snelheidslimieten.
Verkeersdoden zijn dus niet relevant voor u, zolang u maar niet teveel moet betalen?
Er is helaas geen enkel verband tussen het aantal of de daling van het aantal verkeersdoden, en het aantal flitspalen of vastgestelde snelheidsovertredingen.

Het aantal PVs voor snelheid is de laatste 10 jaren geëxplodeerd - digitale camera's - maar dat heeft duidelijk amper of geen effect gehad op de ongevalstatistieken.

Als je gaat kijken naar het aantal flitspalen in de EU en de verkeersslachtoffers, zie je eerder zelfs een omgekeerde relatie.
Landen met veel flitspalen zijn vaak net onveiliger.
Je kan dan stellen dat die landen meer flitspalen zetten omdat ze onveiliger zijn.
Da's echter iets te kort door de bocht.
Portugal was erg onveilig, maar heeft België intussen ingehaald én voorbijgestoken inzake verkeersveiligheid.
Met àmper flitspalen.
Je kan / moet het dus ook anders bekijken, en stellen dat een overheid er zich met veel flitspalen net te gemakkelijk van af maakt, en de rest van het verkeersbeleid "vergeet" - dat is de situatie waarin België zit.

RoyalFlush
Berichten: 102

#54 , 18 jan 2016 23:41

Alcoholgebruik krijgt volgens mij disproportioneel veel aandacht.
Het heeft ook disproportioneel veel gevolgen ...
M.i. maakt het weinig uit of men een ongeval heeft omdat men in slaap valt achter het stuur, dronken is, of afgeleid wordt door [kinderen, gsm, bedieningspaneel, reclameborden, vul in]. De gevolgen zijn dezelfde (i.e. groot metalen voorwerp knalt tegen x kph tegen persoon/object). Alle oorzaken van ongevallen moeten aangepakt worden, niet enkel diegene die achteraf gemakkelijk te meten zijn.

Je kan stellen: 'ok, maar intoxicatie duurt minstens enkele uren - iemands aandachtigheid kan daarentegen onmiddellijk terug bijgesteld worden'. Dat is waar. Sommige mensen beslissen dat ze met 4 pintjes op nog kunnen rijden, anderen beslissen dat ze perfect kunnen rijden en sms'en tegelijk – beide zijn attitudes die leiden tot ongevallen en beide moeten even hard aangepakt worden.

Ik wil hierbij ook aangeven dat mijn vrienden-/familiekring erg anti-drinken+rijden is, dus zie ik het vanzelf als een minder invloedrijke factor dan het misschien in werkelijkheid is. I.e. ik heb een beetje het beeld dat je echt een randgeval moet zijn om dronken de auto in te kruipen.

Ik blijf desondanks bij mijn standpunt - verkeersdoden is een wicked problem dat zich niet laat reduceren tot 'strengere alcoholregels = minder verkeersdoden'.

TheJudge007
Berichten: 366

#55 , 19 jan 2016 01:02

Er is helaas geen enkel verband tussen het aantal of de daling van het aantal verkeersdoden, en het aantal flitspalen of vastgestelde snelheidsovertredingen.

Het aantal PVs voor snelheid is de laatste 10 jaren geëxplodeerd - digitale camera's - maar dat heeft duidelijk amper of geen effect gehad op de ongevalstatistieken.

Als je gaat kijken naar het aantal flitspalen in de EU en de verkeersslachtoffers, zie je eerder zelfs een omgekeerde relatie.
Landen met veel flitspalen zijn vaak net onveiliger.
Je kan dan stellen dat die landen meer flitspalen zetten omdat ze onveiliger zijn.
Da's echter iets te kort door de bocht.
Portugal was erg onveilig, maar heeft België intussen ingehaald én voorbijgestoken inzake verkeersveiligheid.
Met àmper flitspalen.
Je kan / moet het dus ook anders bekijken, en stellen dat een overheid er zich met veel flitspalen net te gemakkelijk van af maakt, en de rest van het verkeersbeleid "vergeet" - dat is de situatie waarin België zit.
Ik ben het vrijwel volledig eens met je kijk op de situatie.
Men wil ons doen geloven dat het een politieker kan schelen dat er meer of minder doden op de weg zijn. Dat kan hun geen barst schelen. De modale burger trapt daar in, ik niet. Al die onderzoeken die gedaan worden daar worden enkel deze uitgehaald die stroken met wat de politiekers ons willen wijsmaken.
Als er morgen om maar iets te zeggen, de maximum snelheid op de autowegen naar 100 km/h stijgt het aantal doden. Maar om terug naar de nultolerantie alcohol te gaan: dat is in de praktijk niet haalbaar, en wil men het er koste wat koste toch doordrukkeen. is dat enkel om de kassa te spijzen door de boetes.
De overheid en beleidsvoerders willen een maximum aan emphatie uitstralen door zich zgz. te bekommeren over de veiligheid op onze wegen. Zielig dat daar nog mensen in geloven.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#56 , 19 jan 2016 09:42

Er zijn nog andere zaken die sedert 1975 disproportioneel veel aandacht krijgen in het verkeer, nl. de snelheidslimieten.
Verkeersdoden zijn dus niet relevant voor u, zolang u maar niet teveel moet betalen?
Er is helaas geen enkel verband tussen het aantal of de daling van het aantal verkeersdoden, en het aantal flitspalen of vastgestelde snelheidsovertredingen.

Het aantal PVs voor snelheid is de laatste 10 jaren geëxplodeerd - digitale camera's - maar dat heeft duidelijk amper of geen effect gehad op de ongevalstatistieken.
ik durf niet zeggen dat er een rechtstreeks causaal verband is, wegens gebrek aan onderzoeken. Maar het omgekeerde stellen, daar lijk je me minstens goeie argumenten voor nodig te hebben, gezien dit:

Code: Selecteer alles

Jaar 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Aantal doden 30 dagen 1.449 1.356 1.364 1.500 1.397 1.470 1.486 1.355 Aantal zwaargewonden 12.717 11.221 11.432 10.909 10.421 9.846 8.948 8.223 Aantal lichtgewonden 57.588 55.682 58.109 59.850 60.724 58.114 56.345 56.721 Jaar 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Aantal doden 30 dagen 1.089 1.073 1.071 944 943 841 862 770 724 727 Aantal zwaargewonden 7.272 6.999 6.997 6.782 6.647 5.982 6.167 5.277 4.947 4.502 Aantal lichtgewonden 58.114 58.274 58.847 57.654 56.073 54.381 56.693 52.486 49.020 48.746

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#57 , 23 jan 2016 21:18

Het ontbreekt nog steeds aan een studie die met statistische zekerheid, de link legt tussen flitspalen en daling verkeersdoden .
Men ziet wel dalingen op die plaatsen - maar ook stijgingen in aantal ongevallen in de nabijheid ! - maar die zijn statistisch niet voldoende om het effect van een flitspaal aan te tonen.
Doorgaans is er ook zoveel tegelijk gewijzigd, aan wegen en auto's, dat men een verandering nergens nog met enige zekerheid aan kan toewijzen.

vb: in de beruchte Indaver-bocht op de Antwerpse R1 gebeuren amper nog ongevallen. Voordien dagelijks, soms meerdere per dag.
"Door de flitspaal" juicht het Vlaams Gewest
Alleen is die daling daar begonnen toen het wegdek vernieuwd is - dat was veel te glad bij regen.
De paal is pas later gekomen. En werkte nog later ...


Een hoop van de aangevoerde dalingen, zijn overigens ook (aanzienlijk) minder groot dan in het buitenland - zelfs waar er (veel) minder flitspalen staan.


Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#59 , 24 jan 2016 19:21

De onderzoeksperiode loopt van 2000 tot 2008.

Vlaanderen
2000 : 817
2008 : 495

Een globale daling met 40%
Hoeveel was de daling aan die flitspalen ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#60 , 24 jan 2016 21:13

over de daling aan de flitspalen geeft dat artikel geen cijfers. Over de daling DOOR de flitspalen, dus uitgezuiverd van andere effecten, wel.

Volledig onderzoek: http://www.steunpuntverkeersveiligheid. ... 12-001.pdf

Terug naar “Praat café”