nultolerantie

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: nultolerantie

#31 , 17 dec 2015 23:25

Moet inazuma gelijk geven, nul-tolerantie gaat zeker niets oplossen, meer en gerichte controles zal resultaten geven.
Politie rechters van Aalst en Dendermonde zijn die mening toegedaan. Ik drink geen alcohol maar heb jarenlang gans Europa doorkruist en ben 69 jaar, heb nog maar 1 keer moeten blazen en dat is al 12 jaar geleden.
Deze die een ongeval veroorzaken met max 2 pintjes, zouden het met 0 pintjes ook tegen gekomen zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#32 , 18 dec 2015 09:22

Het beeld moet eruit dat drinken als je met de auto bent, ok is.
Het beeld moet er uit dat 1 of 2 normale alcoholische consumpties op een avond een probleem zou zijn.
De klassieke studie van Borkenstein et al. (1974) toonde voor het eerst dat er een directe
samenhang is tussen de bloedalcoholconcentratie en de kans op een ongeval. Men
weet inmiddels dat de kans op een ongeval door de consumptie van alcohol meer dan
100 keer zo hoog kan worden als bij een nuchtere bestuurder (Compton, 2002; Peck et
al., 2009). Dit geldt in nog sterkere mate voor dodelijke ongevallen. In bovenstaande
grafiek zien we hoe het risico voor bestuurders om in een ongeval om te komen al
vanaf een lage bloed-alcoholconcentratie begint te stijgen. De grafiek, afkomstig
uit een Nieuw-Zeelands onderzoek (Keall et al., 2004) geeft het relatieve risico weer
(hoeveel hoger het risico is om te overlijden bij een bestuurder met een bepaalde BAC
in vergelijking met een nuchtere bestuurder, waarvoor het risico gelijk gesteld is aan
1). De studie was gericht op het effect van lage promillages en we zien dan ook dat
de kans om dodelijk te verongelukken al onder de huidige wettelijke limiet duidelijk
begint te stijgen. Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is.
Deze curve is geschat voor de algemene
bevolking. We komen er in sectie 3.3 op terug dat voor bepaalde subgroepen of onder
bepaalde omstandigheden de curve nog steiler kan verlopen.

http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... vracht.pdf pagina 8.

Jackrussell
Berichten: 701

#33 , 18 dec 2015 11:39

Moet inazuma gelijk geven, nul-tolerantie gaat zeker niets oplossen, meer en gerichte controles zal resultaten geven.
Politie rechters van Aalst en Dendermonde zijn die mening toegedaan. Ik drink geen alcohol maar heb jarenlang gans Europa doorkruist en ben 69 jaar, heb nog maar 1 keer moeten blazen en dat is al 12 jaar geleden.
Deze die een ongeval veroorzaken met max 2 pintjes, zouden het met 0 pintjes ook tegen gekomen zijn.
Dat zijn aannames van uw kant, maar daarmee nog geen waarheden. Als we deze post even ontleden zien we een aanname, een autoriteitsargument, een anekdotisch argument en wederom een aanname.

Reclame

A.Hoebeeck
Berichten: 54

#34 , 15 jan 2016 14:18

Ik stel voor dat we dronken mensen in het water smijten met een zak stenen. Als ze blijven drijven dan zijn ze dronken en moeten ze in den bak.
. Geef mensen een deftig alternatief om na middernacht thuis te geraken en er zal veel minder dronken gereden worden.
U gaat toch geen bussen laten rijden voor twee personen, nu zit er na 20:00 uur reeds niemand meer op de bussen, buurman rijd met een lijnbus en als hij moet werken tot 23:00 uur zit er op zijn laatste 2 ritten niemand op, en dit is zo in gans Vlaanderen.

Neen de oplossing is zoals vroeger de dancings om 01:00 uur doen sluiten en ze vroeger doen weg geen in plaats van na 1:00 uur pas beginnen te stappen.
Dat is in mijn ogen een vicieuze cirkel. Er zitten amper/geen mensen op de laatste bus. Is dan maar het gevolg dan we de laatste bus afschaffen? Indien ja, dan gaat het probleem zich gewoon verschuiven naar de voorlaatste bus. Dan kunnen we die ook afschaffen tot we enkel nog bussen hebben die op het spitsuur rijden.

Neen, ik ben persoonlijk voorstander om drukke lijnen dag en nacht te gaan voorzien van een dienstregeling. Zeker als je in strijd wilt gaan tegen meer verkeer op de baan, dronken rijden, achteruitgaand nachtleven enz. In begin gaat dat misschien zijn vruchten niet afwerpen maar als dat ingeburgerd is gaat dat nog maar moeilijk verdwijnen.
Het beeld moet eruit dat drinken als je met de auto bent, ok is.
Het beeld moet er uit dat 1 of 2 normale alcoholische consumpties op een avond een probleem zou zijn.
De klassieke studie van Borkenstein et al. (1974) toonde voor het eerst dat er een directe
samenhang is tussen de bloedalcoholconcentratie en de kans op een ongeval. Men
weet inmiddels dat de kans op een ongeval door de consumptie van alcohol meer dan
100 keer zo hoog kan worden als bij een nuchtere bestuurder (Compton, 2002; Peck et
al., 2009). Dit geldt in nog sterkere mate voor dodelijke ongevallen. In bovenstaande
grafiek zien we hoe het risico voor bestuurders om in een ongeval om te komen al
vanaf een lage bloed-alcoholconcentratie begint te stijgen. De grafiek, afkomstig
uit een Nieuw-Zeelands onderzoek (Keall et al., 2004) geeft het relatieve risico weer
(hoeveel hoger het risico is om te overlijden bij een bestuurder met een bepaalde BAC
in vergelijking met een nuchtere bestuurder, waarvoor het risico gelijk gesteld is aan
1). De studie was gericht op het effect van lage promillages en we zien dan ook dat
de kans om dodelijk te verongelukken al onder de huidige wettelijke limiet duidelijk
begint te stijgen. Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is.
Deze curve is geschat voor de algemene
bevolking. We komen er in sectie 3.3 op terug dat voor bepaalde subgroepen of onder
bepaalde omstandigheden de curve nog steiler kan verlopen.

http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... vracht.pdf pagina 8.
Ik denk dat een test uit 1974 die de relatie tussen alcoholintoxicatie en dodelijke ongevallen niet meer up to date is aan deze tijd omwille van de technische verbeteringen in de wagenindustrie.

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#35 , 15 jan 2016 15:29

Ik denk dat een test uit 1974 die de relatie tussen alcoholintoxicatie en dodelijke ongevallen niet meer up to date is aan deze tijd omwille van de technische verbeteringen in de wagenindustrie.
De enige technische verbetering die specifiek gericht is op alcoholintoxicatie is het alcoholslot, en ik heb nog niet veel wagens gezien die daarmee zijn uitgerust.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#36 , 15 jan 2016 18:59

Ik was vroeger altijd tegen hoge verkeersboetes, maar voor mij heeft het wel gewerkt. Je kunt 100 keer te horen krijgen dat je niet te hard moet rijden, als je 'n keer 1.000 euro kunt betalen als jonge snaak, komt dat harder aan.
Anekdotisch ...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#37 , 15 jan 2016 20:09

De klassieke studie van Borkenstein et al. (1974) toonde voor het eerst dat er een directe
samenhang is tussen de bloedalcoholconcentratie en de kans op een ongeval. Men
weet inmiddels dat de kans op een ongeval door de consumptie van alcohol meer dan
100 keer zo hoog kan worden als bij een nuchtere bestuurder (Compton, 2002; Peck et
al., 2009). Dit geldt in nog sterkere mate voor dodelijke ongevallen. In bovenstaande
grafiek zien we hoe het risico voor bestuurders om in een ongeval om te komen al
vanaf een lage bloed-alcoholconcentratie begint te stijgen. De grafiek, afkomstig
uit een Nieuw-Zeelands onderzoek (Keall et al., 2004) geeft het relatieve risico weer
(hoeveel hoger het risico is om te overlijden bij een bestuurder met een bepaalde BAC
in vergelijking met een nuchtere bestuurder, waarvoor het risico gelijk gesteld is aan
1). De studie was gericht op het effect van lage promillages en we zien dan ook dat
de kans om dodelijk te verongelukken al onder de huidige wettelijke limiet duidelijk
begint te stijgen. Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is.
Deze curve is geschat voor de algemene
bevolking. We komen er in sectie 3.3 op terug dat voor bepaalde subgroepen of onder
bepaalde omstandigheden de curve nog steiler kan verlopen.

http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... vracht.pdf pagina 8.
Ik denk dat een test uit 1974 die de relatie tussen alcoholintoxicatie en dodelijke ongevallen niet meer up to date is aan deze tijd omwille van de technische verbeteringen in de wagenindustrie.
het vette waarnaar je verwijst is gebaseerd op onderzoek uit 2004. Wat zijn de technologische evoluties die sinds dan specifiek het risico bij alcoholgebruik deden dalen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#38 , 15 jan 2016 20:43

Het beeld moet er uit dat 1 of 2 normale alcoholische consumpties op een avond een probleem zou zijn.
De klassieke studie van Borkenstein et al. (1974) toonde voor het eerst dat er een directe
samenhang is tussen de bloedalcoholconcentratie en de kans op een ongeval. Men
weet inmiddels dat de kans op een ongeval door de consumptie van alcohol meer dan
100 keer zo hoog kan worden als bij een nuchtere bestuurder (Compton, 2002; Peck et
al., 2009).

Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is.

Is iemand vergeten BAC x 10 te doen ?

Tot 0,3 promille komt de grafiek nauwelijks van de 1 weg (Compton / Moskowitz)

Afbeelding

Grafiekje met data Borkenstein geeft optimale BAC bij 0,03 g/dL - 0,3 promille - met een dàling van het risico ... :mrgreen:

Verdubbeling risico : bij 0,7 promille (Compton, Moskowitz ) en 0,8 à 0,9 promille (Borkenstein)




Als je dan gaat kijken naar ongevalrisico bij jongeren, spreek je over een factor x3 tot x5 gecorreleerd aan jeugdige leeftijd.
Wat je pas tegen de 1 promille terugvindt ifv alcohol

Gaan we dan ook jonge bestuurders (<30j) verbieden in gemotoriseerde voertuigen ?
Die blijken immers véél en véél gevaarlijker te zijn dan 0,2 of 0,5 promille ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#39 , 15 jan 2016 21:02

En als je de inleiding bij SWOV gaat lezen, kan je opmaken dat de perceptie van de mogelijkheid tot controle , eigenlijk de grootste afschrikkende factor is ...

The notable decrease in alcohol use in 1974 was caused by drivers estimating the probability of being detected as being extremely high during the first period following the introduction of the alcohol limit; the so-called subjective probability of apprehension was very high. After a while, when it became clear that the probability of detection was not nearly as high as they had estimated, the number of offenders rapidly increased again.

https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/ ... hol_UK.pdf

Merk op dat die NL fact-sheet WEEKEND nachten aanhaalt in figure 1 :!:

Met cijfers voor 2010 ( rond de 2,4% overtreders) waar men hier 5 jaar later enkel kan van dromen, en die men hier ternauwernood haalt met bijtelling van de sterk verdunnende controles overdag
(2,5% bij BOB campagne eind 2015, met aanzienlijk minder nachtelijke en minder weekend controles door de terreurdreiging - werd afgedaan als succes tov vorig jaar 2,7% )


Figure 2 lijkt indrukwekkend, met 40% hoger risico bij 0,5 dan bij 0,2 ...
Alleen zijn die risico's daar absoluut nog laag, en al lijkt 40% heel veel, maar het geeft bij 0,5 promille een stijging van ergens rond de 1 naar 1,4

Bij 1 promille ga je echter van 1 naar 5, x5 of 400% hoger, maar dat is wel 10x de stijging die je van "0" naar 0,5 hebt
Bij 1,5 promille, is het risico een factor 15 groter tov 0,5 ...


Als je bij absolute kleine waarden over % gaat spreken, lijkt de kleinste verhoging gigantisch , maar in absolute aantallen stelt het totaal niets voor.
Naarmate de aantallen groter worden, lijken verhogingen steeds minder indrukwekkend te worden, maar het is op de hoge absolute aantallen dat je echte verbeteringen scoort, niet op de fringe-gevallen onderaan de tabel bij 0-0,2 of 0-0,5 promille ...




Doen alsof men gaat controleren zoals dit weekend, helpt dus even, héél even.

Duidelijk wat er te doen is : véél méér controleren, de subjectieve én effectieve pakkans opdrijven, en vooral geen tijd liggen verspillen aan bestuurders tussen 0,2 en 0,5 - laat staan tussen 0 en 0,2 :!:

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 15 jan 2016 22:15

Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is.

Is iemand vergeten BAC x 10 te doen ?

Tot 0,3 promille komt de grafiek nauwelijks van de 1 weg (Compton / Moskowitz)

Afbeelding
nee. Niemand is dat vergeten. Het stukje dat je quotte, gaat over de kans op een dodelijk ongeval, niet de kans op alle ongevallen.

Gaan we dan ook jonge bestuurders (<30j) verbieden in gemotoriseerde voertuigen ?
Die blijken immers véél en véél gevaarlijker te zijn dan 0,2 of 0,5 promille ...
dat is de afweging tussen de economische noodzaak aan mobiliteit en de ongevallenkansen. Zelfde probleem heb je met de 80-plussers.

Franciscus
Berichten: 38603

#41 , 16 jan 2016 00:05

Bij mijn weten wordt er veel meer gecontroleerd en beter onderbouwd nl op en rond de zwarte punten wat ongevallen betreft.
Bij de Wodca acties zal hier elke bestuurder gecontroleerd worden ... blazen in de voorselectie zorgt er al voor dat alleen effectieven naar een ademtest worden geleid en verdere ademanalyse.

In onze gemeente zijn er quasi elke week wel ergens een alcoholcontrole.

Nu er ook effectieve drugtesten bestaan neemt het aantal positieven hierin ook toe.

Jackrussell
Berichten: 701

#42 , 16 jan 2016 14:21

Ik was vroeger altijd tegen hoge verkeersboetes, maar voor mij heeft het wel gewerkt. Je kunt 100 keer te horen krijgen dat je niet te hard moet rijden, als je 'n keer 1.000 euro kunt betalen als jonge snaak, komt dat harder aan.
Anekdotisch ...
Dat klopt. Ik ben er echter wel van overtuigd dat 'n boete meer afschrikt dan 'n campagne met posters of preken.

Vandebos
Berichten: 16087

#43 , 16 jan 2016 16:45

Persoonlijk vind ik dat men de boetes op rijden onder invloed niet streng genoeg kan maken. Maar aangezien ik vermoedelijk beïnvloed wordt door het aantal jaarlijkse ongelukken en doden die dergelijke lui telkens opnieuw veroorzaken op de steenweg waar ik woon vrees ik dat mijn objectiviteit in deze discussie niet gegarandeerd is.
Je buurvrouw en haar oudste dochter om 02:00 's nachts op je stoep afdekken met een laken juist van je bed gerukt terwijl de dronken chauffeur zijn motorkap en voorruit staat te inspecteren doet dat nu eenmaal met een mens...

Als men die zatlap eerder ernstig had aangepakt was dit drama, en vele anderen, vermoedelijk vermeden geworden.

Dus ja absolute voorstander van nultolerantie en draconische straffen voor overtreders.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#44 , 16 jan 2016 17:03

^^ +1.

Beginnen met meer controles, effectieve gevangenisstraf voor wie rijdt zonder rijbewijs of in staat van wettelijke recidive is voor rijden onder invloed, een stevige boete en inbeslagname en verbeurdverklaring in re van het voertuig (vooropgesteld dat een manier gevonden wordt die het Grondwettelijk Hof tevreden kan stellen).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#45 , 16 jan 2016 19:29

Bij mijn weten wordt er veel meer gecontroleerd en beter onderbouwd nl op en rond de zwarte punten wat ongevallen betreft.
Er is veel bandwerk overdag bijgekomen.
Niet dat er dan helemaal geen probleem is, maar dat is het acuutste 's nachts en in de weekends.

Zelfs bij ongevallen wordt niet elke bestuurder gecontroleerd op alcohol, hoewel dat een uitgelezen kans is.
Voor ongevallen met blikschade - en zelfs met lichtgewonden - komt de politie almaar vaker niet eens meer ...

Terug naar “Praat café”