Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

#16 , 19 okt 2015 12:54

Slecht idee.
Wat doe je dan als er een controlearts komt?
Als ze thuis geschreven wordt met de melding dat ze de woning kan verlaten, zie ik geen probleem. Ofwel is ze thuis als de controlearts langskomt, ofwel zitten we in het ziekenhuis en vind ze het briefje wel in de bus als we terug zijn, waarna ze gewoon kan langsgaan bij de controle-arts en diezelfde migraine-aanval veinzen als bij de huisarts. Mama heeft soms echt last van migraine, dus weet perfect wat te zeggen en hoe zich te gedragen, om dit geloofwaardig te laten overkomen :twisted: .
Het antwoord op je vraag is en blijft dat je daar een deel van het jaarlijks wettelijk verlof aan "opoffert", ofwel (eventueel tegen betaling) een derde inschakelt die je dan eerst volledig op de hoogte brengt.
Onmogelijk. Het onderzoek vereist echt de aanwezigheid van een ouder. Wordt zo gespecifieerd op de afsprakennota, door de behandelende arts. Als zelfs een grootouder niet volstaat, gaat een vreemde zeker niet volstaan.
Ik begrijp het probleem ten volle. Vroeger ook meegemaakt toen de kinderen jong waren.
En jaren daarna, oneindig veel heftiger, toen mijn beide ouders en schoonouders zowat gelijktijdig allemaal ziek werden en dat jarenlang bleven.
Tja, jammer genoeg is er dus geen oplossing voor dit probleem. Zoals ik zei: je hebt twee mogelijkheden: 1. Werkloos worden (en dus wegen op de sociale zekerheid) of 2. Ziekte veinzen en ook zo de sociale zekerheid oplichten. Beiden zijn slecht voor de maatschappij. De eerste optie is legaal, maar weegt veel zwaarder op de sociale zekerheid dan de tweede optie.

Wat met gewoon verlof zonder wedde? Is een werkgever verplicht om in zo'n geval een dag verlof zonder wedde toe te kennen? Indien niet, en je hebt geen verlofdagen meer over en moet met je kind mee naar het ziekenhuis, en je blijft daardoor ongewettigd afwezig van je werk. Hoe groot is de kans dan dat je werkgever je daarvoor kan ontslaan om dringende reden? Hoeveel kans maak je in zo'n geval voor de arbeidsrechtbank, moest je dit aanvechten om er gewoon ontslag van te maken (rekening houdend dat je alle bewijzen hebt dat je die dagen met je zieke kind in het ziekenhuis was)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#17 , 19 okt 2015 13:03

Niet te vergelijken, hé. Als mijn vader naar het ziekenhuis moet, gaat hij ofwel zelf, of mijn moeder brengt hem, en ik ga na het werk wel een bezoekje brengen. Compleet andere situatie...
in uw geval ja

stel dat uw vader alleenstaande was en enkel u had om hem weg te brengen. zelfde situatie. ook dan dient u verlof te nemen en krijgt u geen sociaal verlof.

Niemand zegt ook dat u EN uw vrouw samen met de kleine naar het ziekenhuis moeten he.

gezien u makkelijk sociaal verlof kan aanvragen lijkt me dat toch een goede oplossing zonder aan het verlof van uw vrouw te zitten.

Of misschien kan uw vader dat wel doen of uw moeder
Laatst gewijzigd door Meeboo op 19 okt 2015 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 19 okt 2015 13:09

Niet te vergelijken, hé. Als mijn vader naar het ziekenhuis moet, gaat hij ofwel zelf, of mijn moeder brengt hem, en ik ga na het werk wel een bezoekje brengen. Compleet andere situatie...
Blijkbaar zijn uw ouders nog niet (hoog)bejaard......
Mijn echtgenote heeft om deze reden haar beroepswerkzaamheden moeten stopzetten. Zorg voor vier (hoog)bejaarden. Elke week moest er
gedurende vele jaren wel minstens één van hen voor ambulante of andere zorgen naar het ziekenhuis.

Bereidt u dus voor: na het zorgen voor de kinderen komt er mogelijks nog een tweede "verantwoordelijkheidsgolf"....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 19 okt 2015 13:21

in uw geval ja

stel dat uw vader alleenstaande was en enkel u had om hem weg te brengen. zelfde situatie. ook dan dient u verlof te nemen en krijgt u geen sociaal verlof.
Nog steeds niet te vergelijken. Een kind van 4 kan niet op eigen kracht tot in het ziekenhuis geraken. Een volwassene wel (desnoods met taxi of openbaar vervoer). Een kind van 4 kan ook niet naar behoren antwoorden op de vragen van een dokter, een volwassene wel. Als je het over demente bejaarden hebt, heb je misschien een punt, maar deze verblijven in 99% van de gevallen in een rusthuis / verzorgingstehuis.
Niemand zegt ook dat u EN uw vrouw samen met de kleine naar het ziekenhuis moeten he.
Neen, maar stel dat ook mijn werkgever zich strikt aan de wet houdt, dan zitten we nog steeds met een probleem. We zouden er misschien net komen door telkens elk apart te gaan en al ons wettelijk verlof ervoor te gebruiken...
gezien u makkelijk sociaal verlof kan aanvragen lijkt me dat toch een goede oplossing zonder aan het verlof van uw vrouw te zitten.
Ik heb inderdaad het geluk dat mijn werkgever toegefelijk is, maar daar heb ik niets aan als ik bijvoorbeeld van werk zou veranderen. Als ik dan bij een minder begripvolle wergever terecht komt, is er geen oplossing meer om het nodige voor je kind te doen, zonder ofwel je werkgever, ofwel de sociale zekerheid te belazeren...
Of misschien kan uw vader dat wel doen of uw moeder
Nope, dit kan niet. Zoals hierboven gezegd: er wordt verwacht dat op zijn minst één van de ouders meekomt. Als er bijvoorbeeld specifieke vragen gesteld worden over het slaappatroon van uw kind, kan een grootouder hier echt niet op antwoorden, denk ik (tenzij je op voorhand exact zou weten wat de dokter gaat vragen, waar dit weet je niet).

Tja, ik kan enkel concluderen dat iemand die werkt "sociaal" niet echt een oplossing heeft in ons geval. Oproep aan de vakbonden: concentreer jullie op dit soort problematiek, in plaats van te focussen op een indexsprong of een hogere pensioenleeftijd. Ik heb immers geen enkel probleem met de laatste twee, aangezien deze onvermijdelijk zijn en geen wezenlijke inbreuk plegen op de levenskwaliteit van mensen (koopkracht gaat wat naar beneden? So what, dan doe je één short-ski in plaats van twee). Maar dat een ouder geen mogelijkheid heeft om werk te combineren met een ernstig ziek kind, dat heeft weldegelijk impact op de levenskwaliteit van een gezin...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 19 okt 2015 13:29

Niet te vergelijken, hé. Als mijn vader naar het ziekenhuis moet, gaat hij ofwel zelf, of mijn moeder brengt hem, en ik ga na het werk wel een bezoekje brengen. Compleet andere situatie...
Blijkbaar zijn uw ouders nog niet (hoog)bejaard......
Mijn echtgenote heeft om deze reden haar beroepswerkzaamheden moeten stopzetten. Zorg voor vier (hoog)bejaarden. Elke week moest er
gedurende vele jaren wel minstens één van hen voor ambulante of andere zorgen naar het ziekenhuis.
Bereidt u dus voor: na het zorgen voor de kinderen komt er mogelijks nog een tweede "verantwoordelijkheidsgolf"....
Zo zie je maar dat er tot nu toe echt héél onverstandig met ons "sociaal vangnet" omgegaan is: iemand die perfect kan en wil werken, moet op kosten van de maatschappij gaan leven, enkel en alleen omdat werk en zorg niet gecombineerd kan worden op dit moment. Nog veel werk aan de winkel, zou ik zo zeggen... We hebben gelukkig gebruik kunnen maken van "verlof voor medische bijstand", maar lang kun je dit ook niet volhouden als je een huis moet afbetalen en een gezin moet onderhouden... Ik kan me dus perfect voorstellen dat iemand in zo'n situatie in armoede belandt... Wat is nu belangrijker? Dat mensen in dergelijke situatie wel het hoofd boven water kunnen houden door een sociale zekerheid die betaalbaar blijft, of het afschaffen van de indexsprong die nodig is om de sociale zekerheid betaalbaar te houden, zodat iedereen 3 blikjes coca cola meer kan kopen in de maand? :roll: Misschienw wat cru gezegd, maar het plaatst de zaken wel in het juiste perspectief.

Maar bon, we wijken af. De vraag was: kan je een bepaald type verlof krijgen om geplande medisch noodzakelijke opnames in het ziekenhuis van je kind bij te wonen? En het antwoord is dus: neen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#21 , 19 okt 2015 13:39

Mijn vrouw is geen profiteur en is dan ook niet op kosten van de maatschappij gaan leven.
Ze heeft haar werk destijds op correcte wijze opgezegd en dus nooit werklozen- of andere steun gevraagd.

Moeten er nu echt overal sociale hangmatten worden opgehangen?
Die moeten dienen om hoge nood op te vangen, niet om één of meerdere jaarlijkse verloven incl. reis te
waarborgen. Er bestaat nog altijd zoals als zelfresponsabilisering (ik kan me misschien hierin vergissen...).

Trouwens zorgen voor kinderen en ouderen is ook nuttig en eervol werk en is bijgevolg macro-economisch gezien
geen verlies voor de maatschappij ook al vindt je de waarde ervan niet steeds terug in het bruto binnenlands produkt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Meeboo
Berichten: 1488

#22 , 19 okt 2015 13:49

of onbetaald verlof pakken... dan moet je niet aan je vakantiedagen komen ;-)

maar dat ligt nog gevoeliger zeker

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 19 okt 2015 14:38

Mijn vrouw is geen profiteur en is dan ook niet op kosten van de maatschappij gaan leven.
Ze heeft haar werk destijds op correcte wijze opgezegd en dus nooit werklozen- of andere steun gevraagd.
Ik zou dit niet als profiteren beschouwen, hoor. Indien mijn wederhelft om deze reden ontslag zou moeten nemen, zie ik niet in waarom de schorsingsperiode geen werkloosheidsuitkering zou aanvragen? Ze heeft immers jaren en jaren meebetaald voor de sociale voorzieningen, dus waarom zou ze er dan geen gebruik mogen van maken?
Moeten er nu echt overal sociale hangmatten worden opgehangen?
Een hangmat is het voor diegenen die jaren en jaren werkloos zijn en héle dagen niets doen. Een vangnet is het voor iemand die om externe redenen werkloos wordt, en maar al te graag terug zou willen gaan werken als dit praktisch mogelijk zou zijn.
Die moeten dienen om hoge nood op te vangen, niet om één of meerdere jaarlijkse verloven incl. reis te
waarborgen. Er bestaat nog altijd zoals als zelfresponsabilisering (ik kan me misschien hierin vergissen...).
Volledig akkoord, allen zou er voor ons geen enkele verlofperiode meer inzitten, laat staan een reis. Hier en daar eens een verlengd weekend, en dat zou het zijn...
Trouwens zorgen voor kinderen en ouderen is ook nuttig en eervol werk en is bijgevolg macro-economisch gezien
geen verlies voor de maatschappij ook al vindt je de waarde ervan niet steeds terug in het bruto binnenlands produkt.
Akkoord, maar stel dat er een héél simpele wetswijziging zou komen die zegt dat ouders in onze situatie ook voor een gepland, noodzakelijk medische onderzoek van een kind een dag onbetaald sociaal verlof zou kunnen genomen worden, zou er EN voor het kind gezorgd worden, EN zouden beide ouders hun job kunnen uitoefenen. Kost verder helemaal niets aan de staat of de werkgever. Dus zoals ik al zei: nog veel werk aan de winkel!
of onbetaald verlof pakken... dan moet je niet aan je vakantiedagen komen ;-)

maar dat ligt nog gevoeliger zeker
Zoals ik al zie: sociaal verlof is ook onbetaald. Moest de werkgever van de mama onbetaald verlof toestaan, zou dit een oplossing zijn, maar dit gaat ook niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#24 , 19 okt 2015 14:43

in uw geval is de oplossing dan simpel he... u gaat alleen en neemt sociaal verlof.

dan kan u nog samen op verlof.

Of van werk veranderen. Als uw vrouw zo een stugge werkgever heeft...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#25 , 19 okt 2015 15:04

Kind moet sowieso in het ziekenhuis geraken. Je zou kunnen zeggen: kies een ziekenhuis dichter bij huis, maar er is geen ziekenhuis dichter bij huis die de behandeling / opvolging biedt die nodig is. Een kind van 4 ga je niet op de bus zetten voor een rit van een paar uur (mag trouwens ook niet, dacht ik). Een taxi, dan, misschien?
daarvoor bestaat ziekenvervoer.
Geen optie. Kind moet aanwezig zijn op de consultatie, net als de ouders (of op zijn minst één van de ouders). Grootouders zijn geen optie aangezien er vragen gesteld worden over het kind waar enkel de ouders kunnen op antwoorden.
als de dokter dit wenst, zal hij ofwel zijn dienstverlening moeten organiseren dat werkende mensen daar naartoe kunnen, ofwel zal je zelf verlof moeten nemen. Zorgkrediet voor medische bijstand (kan 1 week of 2 weken) kan bij een opname natuurlijk ook.
U haalt een ander goed punt aan: op zich moet men een deelm van het wettelijk verlof kunnen opnemen in een aansluitende periode (2 weken?). Dit is ook al niet mogelijk als je die dagen telkens individueel opsplitst.
dat is ook geen recht. het is "bij voorkeur". Als jij die voorkeur wil, moet je je verlof daarop aanpassen.
Vakbond heeft misschien al veel klaarsgespeeld voor de "werkende mens", maar ik moet vaststellen dat ze op mijn situatie toch niet echt een antwoord heeft... Om eerlijk te zijn: een indexsprong is het laatste van mijn zorgen als ik niet met mijn kind naar het ziekenhuis mag voor broodnodige onderzoeken. (Ik spreek nu uit naam van de mama, want gelukkig heb ikzelf een menselijke werkgever, wat ook niet echt een verdienste van een vakbond is).
er bestaat tijdskrediet om medische redenen. Via de vakbond bekomen ;). Daarmee kan je pér ouder voor 1 ziek kind 5 jaar voltijds of deeltijds thuisblijven, een absoluut recht overigens. Ruim voldoende om je moeilijke thuissituatie te regelen, lijkt me.
Of ons zoontje de nodige medische opvolging ontzeggen, wat hem op termijn fataal zou kunnen worden.
niet overdrijven. Dat slechts 1 van jullie 2 aanwezig kan zijn op een consult, hoeft op zich geen enkel probleem te zijn. Er zijn de volgende mogelijkheden:
- verlof om medische redenen van 1 of 2 weken (bij ziekenhuisopname)
- tijdskrediet om medische redenen (3 jaar, in geval van kleine kinderen zelfs 4 jaar)
- zorgkrediet (2 jaar)
- gewoon verlof (voor een nromale consultatie die geen (al dan niet dringende) opname vereist)
- verlof om dwingende redenen (indien een noodgeval en alles hierboven ook niet mogelijk is, is dit nog een optie.

Je kan in Belgiê onmogelijk zeggen dat er geen mogelijkheid is om goed te zorgen voor een kind en financieel nog redelijk overeind te blijven als je beide voltijds werkt, tnezij bij niet-gedekte ziektes.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#26 , 19 okt 2015 15:06

uw kind is die enkele dagen verlof die je moet opofferen toch waard zeker..
Het jaarlijks verlof volstaat niet, hoor... We spreken over meer dan 20 dagen per jaar...
"Ons zoontje heeft een ernstige medische aandoening waardoor hij een aantal keer per jaar (om de paar maanden) een (halve) dag opgenomen wordt om een scan te ondergaan, en een paar dagen later moeten we dan de resultaten gaan bespreken en wordt hij ook nog eens grondig onderzocht. We zijn hier telkens toch ruim een halve dag tot één dag aan kwijt, als we de reis naar het ziekenhuis meerekenen (toch wel anderhalf uur rijden, enkel)."

toch wel wat inflatie... ofwel verkeerd uitgedrukt.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 19 okt 2015 15:15

Onmogelijk. Het onderzoek vereist echt de aanwezigheid van een ouder. Wordt zo gespecifieerd op de afsprakennota, door de behandelende arts. Als zelfs een grootouder niet volstaat, gaat een vreemde zeker niet volstaan.
ongewenst mss, maar onmogelijk? geloof ik niet.
Tja, jammer genoeg is er dus geen oplossing voor dit probleem. Zoals ik zei: je hebt twee mogelijkheden: 1. Werkloos worden (en dus wegen op de sociale zekerheid) of 2. Ziekte veinzen en ook zo de sociale zekerheid oplichten. Beiden zijn slecht voor de maatschappij. De eerste optie is legaal, maar weegt veel zwaarder op de sociale zekerheid dan de tweede optie.
[/quote]er zijn dus nog alternatieven, zie hierboven.
Wat met gewoon verlof zonder wedde? Is een werkgever verplicht om in zo'n geval een dag verlof zonder wedde toe te kennen? Indien niet, en je hebt geen verlofdagen meer over en moet met je kind mee naar het ziekenhuis, en je blijft daardoor ongewettigd afwezig van je werk. Hoe groot is de kans dan dat je werkgever je daarvoor kan ontslaan om dringende reden?
KAN: 100%. Zal: klein.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 19 okt 2015 15:21

daarvoor bestaat ziekenvervoer.
U mag mij een dienst ziekenvervoer laten weten die bereid is een kind van 4 zonder begeleiding mee te nemen op een rit van meer dan een uur. Als u er een vind, mag u ook hun tarieven eens bekijken en u afvragen wie dit gaat betalen... :roll: Beetje nutteloze opermking, aangezien u zelf goed genoeg beseft dat geen enkele ouder dit nog maar zou overwegen.
er bestaat tijdskrediet om medische redenen. Via de vakbond bekomen ;). Daarmee kan je pér ouder voor 1 ziek kind 5 jaar voltijds of deeltijds thuisblijven, een absoluut recht overigens. Ruim voldoende om je moeilijke thuissituatie te regelen, lijkt me.
Bedankt vakbond. :roll: We hebben hier één maand inderdaad gebruik van gemaakt, maar waren blij als we beiden terug konden gaan werken, want wat je krijgt zo goed als niets als je die maand thuis blijft.
niet overdrijven.
Wees maar zeker dat ik niet overdrijf, mijn beste. Gelieve u van dit soort commentaar te onthouden als je de situatie niet kent.
Dat slechts 1 van jullie 2 aanwezig kan zijn op een consult, hoeft op zich geen enkel probleem te zijn. Er zijn de volgende mogelijkheden:
- verlof om medische redenen van 1 of 2 weken (bij ziekenhuisopname)
- tijdskrediet om medische redenen (3 jaar, in geval van kleine kinderen zelfs 4 jaar)
- zorgkrediet (2 jaar)
Allemaal niet van toepassing omdat het telkens maar om één dag gaat. Een maand zonder inkomen zitten omdat je een paar dagen in die maand naar het ziekenhuis moet? Realistisch blijven!
gewoon verlof (voor een nromale consultatie die geen (al dan niet dringende) opname vereist)
Yep, tot als het verlof op is...
verlof om dwingende redenen (indien een noodgeval en alles hierboven ook niet mogelijk is, is dit nog een optie.
Neen, dit is geen optie, aangezien een onderzoek niet als "noodgeval" gezien zal worden (heb je zelf gezegd hierboven).
Je kan in Belgiê onmogelijk zeggen dat er geen mogelijkheid is om goed te zorgen voor een kind en financieel nog redelijk overeind te blijven als je beide voltijds werkt, tnezij bij niet-gedekte ziektes.
Ik kan enkel zeggen dat wij financieel goed overeind blijven omdat ik een zeer goed betaalde job en een hospitalisatieverzekering (ook voor de kinderen) heb. Indien dit niet het geval was, zouden we het mogelijks financieel niet halen. Bedankt vakbond? :evil:
toch wel wat inflatie... ofwel verkeerd uitgedrukt.
Inderaad, "om de paar maanden" moet "om de paar weken zijn." De halve dag tot een dag moet je dus telkens op een volle dag rekenen. Zoals in elk ziekenhuis is dit niet op voorhand in te schatten. Soms zijn we van 7u 's morgens weg en zijn we om 13u30 u 's midags terug thuis (te laat om dan nog te beginnen aan een middag werken), soms zijn we van pas om 17u00 terug thuis. Halve dagen opnemen is dus geen optie (niet op voorhand in te schatten).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#29 , 19 okt 2015 16:52

U mag mij een dienst ziekenvervoer laten weten die bereid is een kind van 4 zonder begeleiding mee te nemen op een rit van meer dan een uur. Als u er een vind, mag u ook hun tarieven eens bekijken en u afvragen wie dit gaat betalen... :roll: Beetje nutteloze opermking, aangezien u zelf goed genoeg beseft dat geen enkele ouder dit nog maar zou overwegen.
mijn collega is voorzitter van een dergelijke VZW. vanaf 2,5 euro per rit, ook voor kinderen, afhankelijk van welke noodzaak (maar kan bvb al bij oncologie). Dat u dat niet overweegt, begrijp ik, maar de mogelijkheid bestaat.
Bedankt vakbond. :roll: We hebben hier één maand inderdaad gebruik van gemaakt, maar waren blij als we beiden terug konden gaan werken, want wat je krijgt zo goed als niets als je die maand thuis blijft.
zo goed als niets is tot 900 euro per maand. Als de andere voltijds werkt, lijkt me dat in vele gevallen financieel haalbaar.

Bovendien vereist je situatie niet dat je voltijds thuisblijft. Je kan ook perfect 4/5e gaan werken met een premie. Het loonverlies in zo'n zaak is dan laag.
niet overdrijven.
Wees maar zeker dat ik niet overdrijf, mijn beste. Gelieve u van dit soort commentaar te onthouden als je de situatie niet kent.
met je "niet overdrijven", bedoel ik dat het afwezig zijn van 1 ouder niet betekent dat direct de medische opvolging wegvalt.
Dat slechts 1 van jullie 2 aanwezig kan zijn op een consult, hoeft op zich geen enkel probleem te zijn. Er zijn de volgende mogelijkheden:
- verlof om medische redenen van 1 of 2 weken (bij ziekenhuisopname)
- tijdskrediet om medische redenen (3 jaar, in geval van kleine kinderen zelfs 4 jaar)
- zorgkrediet (2 jaar)
Allemaal niet van toepassing omdat het telkens maar om één dag gaat. Een maand zonder inkomen zitten omdat je een paar dagen in die maand naar het ziekenhuis moet? Realistisch blijven!
opnieuw: 4/5e (1/5e tk) bestaat ook.
Inderaad, "om de paar maanden" moet "om de paar weken zijn." De halve dag tot een dag moet je dus telkens op een volle dag rekenen. Zoals in elk ziekenhuis is dit niet op voorhand in te schatten. Soms zijn we van 7u 's morgens weg en zijn we om 13u30 u 's midags terug thuis (te laat om dan nog te beginnen aan een middag werken), soms zijn we van pas om 17u00 terug thuis. Halve dagen opnemen is dus geen optie (niet op voorhand in te schatten).
Dus om de paar weken 1 dag nodig? Zelfs dat is nog perfect doenbaar in de huidige regeling mét 2 ouders (1 ouder is redelijk moeilijk, dat geef ik toe). Vreemd dat je je zo misschreef...

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 okt 2015 08:55

Om de paar weken minimum twee dagen nodig. Sowieso één dag NMR, en een paar dagen later mimimum één dag bijkomende onderzoeken + bespreken resultaten scan. Je komt dus makkelijk aan 50 a 60 dagen per jaar... Dus zelfs al spenderen we daar al ons verlof aan en gaat er maar één ouder mee iedere keer, komen we nog 10 a 20 dagen te kort... Anyway, mijn vraag is ondertussen al lang beantwoord. Ik heb niet veel zin om hier nog veel over te palaveren. We trekken "onze plan" wel. Doen we al zo lang...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”