Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

Re: Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

#31 , 20 okt 2015 10:43

Ik blijf het vreemd vinden dat je eerst herhaaldelijk zegt dat het enkele keren per maand is en dat als je vrouw geen sociaal verlof mag nemen, BIJNA al haar jaarlijks verlof zou moeten spenderen. Dat betekent dus 20 dagen max, mét sociaal verlof minder.

Nu is het plots al 50 a 60 dagen per jaar. En dat is voor je werkgever geen probleem?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#32 , 20 okt 2015 11:27

Ik blijf het vreemd vinden dat je eerst herhaaldelijk zegt dat het enkele keren per maand is en dat als je vrouw geen sociaal verlof mag nemen, BIJNA al haar jaarlijks verlof zou moeten spenderen.
Beste, ik stel het extreem. Dus in het geval dat:

1. Mijn wederhelft een full-time 9 to 5 job zou hebben in de week. Dit is niet het geval. Ze heeft recupdagen en ADV dagen die in de week vallen en waar we dus gebruik van maken voor veel van deze onderzoeken.
2. Ikzelf ook enkel wettelijk verlof zou hebben, maar ook ik heb nog extra ADV dagen, ancienniteitsverlof en een aantal extra dagen, eigen aan de sector / het bedrijf.

Maar dit is de situatie waarin we nu zitten. Als we beiden in een 9 to 5 job zonder ADV-dagen zouden terecht komen, hebben we een probleem.
Nu is het plots al 50 a 60 dagen per jaar. En dat is voor je werkgever geen probleem?
De woordjes "nu" en "plots al" mag je scrappen in je zin. Dit is voor mijn werkgever inderdaad geen probleem, aangezien ik voor veel van die dagen verlof neem. Reken je even mee: neem 50 dagen - 12 dagen ADV - 2 dagen ancienniteitsverlof - 5 dagen eigen aan de werkgever - een aantal NMR-scans waar enkel mama mee gaat, - een aantal dagen wettelijk verlof die ik er aan spendeer - 10 dagen sociaal verlof (maximum per jaar) = ...

Verder zie ik niet in waarom uw vragen relevant zijn voor de initiële probleemstelling. Het ging niet over mezelf, maar over de mama, die ook graag wat meer zou mee willen gaan, maar hier dus geen sociaal verlof voor kan krijgen op haar werk... Antwoord hierop is reeds gegeven. Uw verdere vragen vind ik persoonlijk niet gepast, aangezien ze geen toegevoegde waarde hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#33 , 20 okt 2015 11:44

de werkgevers zullen lachen als alle mensen die "graag wat meer mee zouden willen gaan" gaan thuisblijven van het werk.

en dan klagen als er ontslagen vallen.

regels zijn duidelijk en spijtig genoeg in uw nadeel. u mag al blij zijn dat uw werkgever zo inschikkelijk is.

zoals eerder aangehaald bestaat er medisch tijdskrediet.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#34 , 20 okt 2015 11:47

Er zou voor mijn part eens duchtig gesnoeid moeten worden in al die maatregeltjes en tegemoetkomingen allerhande.
Blijkbaar is het toch nooit genoeg.
Weg ermee. Sterk worden zoals wij hebben moeten doen.
Zoals het Romeinse Rijk tenonder is gegaan aan verweking staat ons sociale zekerheidssysteem hetzelfde te verwachten.
Beperk de tussenkomsten tot noodgevallen en trek de bedragen daarvoor fors omhoog. Eerst dan worden de echte sukkelaars geholpen.
De anderen zij sterk en slim genoeg om hun plan te trekken of zouden dat moeten leren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#35 , 20 okt 2015 12:47

de werkgevers zullen lachen als alle mensen die "graag wat meer mee zouden willen gaan" gaan thuisblijven van het werk.
Een werkgever heeft er alle belang bij dat zijn werknemer gelukkig is. Mijn werkgever is zo menselijk om sociaal verlof toe te kennen en beseft dat hij mijn leven zo een stuk makkelijker maakt, wat resulteert in een grotere loyauteit naar de werkgever toe. Stel dat hij dit niet toestaat en op de regeltjes staat, dan kan hij wel verwachten dat ik ook volgens de regeltjes ga werken, en die late vergaderingen en het werk dat soms "buiten de uren" moet gebeuren, ook betaald ga willen zien (wat nu niet het geval is).
Wat denk je dat de reactie gaat zijn als mijn wederhelft nu gevraagd wordt of ze eens kan inspringen voor een zieke collega, net een dag nadat ze verlof heeft moeten nemen om ons zoontje naar het ziekenhuis te brengen? Yep, ze gaat er weinig zin in hebben, wees maar zeker.
en dan klagen als er ontslagen vallen.
En dan maar klagen dat werknemers niet gemotiveerd zijn of een burn-out hebben...
regels zijn duidelijk en spijtig genoeg in uw nadeel. u mag al blij zijn dat uw werkgever zo inschikkelijk is.
Ik zou blij zijn als ik de inschikkelijkheid van mijn werkgever helemaal niet nodig had. Ik heb nooit, maar dan ook nooit gevraagd naar de situatie waarin we zitten. Sommigen lijken dit al eens te vergeten, hier, blijkbaar.
zoals eerder aangehaald bestaat er medisch tijdskrediet.
Zoals eerder aangehaald is dit geen optie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#36 , 20 okt 2015 13:03

zoals eerder aangehaald bestaat er medisch tijdskrediet.
Zoals eerder aangehaald is dit geen optie.
je hebt enkel geargumenteerd waarom voltijds medisch tijdskrediet onmogelijk zou zijn.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#37 , 20 okt 2015 13:24

je hebt enkel geargumenteerd waarom voltijds medisch tijdskrediet onmogelijk zou zijn.
Voor zover ik weet kan je tijdskrediet om medische bijstand niet op nemen in "2 dagen om de paar weken, waarbij het iedere keer twee andere dagen in de week zouden kunnen zijn". Als je dan al kiest voor voltijds tijdskrediet, heb je een oplossing voor een jaar. Ik wou dat ik kon zeggen dat dit meer dan genoeg is, maar dit zal het waarschijnlijk niet zijn. Zet hier maar een slotje op. Veel nuttige info is er de laatste 10 posts niet echt gekomen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#38 , 20 okt 2015 13:34

Er zou voor mijn part eens duchtig gesnoeid moeten worden in al die maatregeltjes en tegemoetkomingen allerhande.
Blijkbaar is het toch nooit genoeg.
Weg ermee. Sterk worden zoals wij hebben moeten doen.
Zoals het Romeinse Rijk tenonder is gegaan aan verweking staat ons sociale zekerheidssysteem hetzelfde te verwachten.
Beperk de tussenkomsten tot noodgevallen en trek de bedragen daarvoor fors omhoog. Eerst dan worden de echte sukkelaars geholpen.
De anderen zij sterk en slim genoeg om hun plan te trekken of zouden dat moeten leren.
En de toegevoegde waarde van dit bericht is??? :roll: :roll: :roll: ('k Heb het gemeld, maar de moderator van dit forum vond het wel een toegevoegde waarde hebben, blijkbaar :roll: :roll: :roll: ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#39 , 20 okt 2015 14:03

Voor zover ik weet kan je tijdskrediet om medische bijstand niet op nemen in "2 dagen om de paar weken, waarbij het iedere keer twee andere dagen in de week zouden kunnen zijn".
Tuurlijk wel. Een collega neemt 2 weken tijdskrediet per 10 weken.

Wat jij hier doorheen de topic probeert te poneren is dat er een systeem zou moeten bestaan voor jouw geval: dat iemand die een kind begeleidt met een zware ziekte het recht zou moeten krijgen om gelijk wanneer het hem uitkomt een soort verlof te nemen (niet betaald) ofwel gedurende een lange periode (maar dan zwaar betaald).

Het laatste, matig betaald, bestaat (tijdskrediet om medische redenen) . Bestaat voor 2+3 jaar (in jouw geval zelfs 2+4 jaar) per ouder. Bruto van 650 tot 970 euro per maand.
Het eerste bestaat niet, omdat het eerste opeisbaar is. Dat leek vakbonden nu eenmaal een betere optie. Mss in jouw geval niet, maar je kan niet het beste van 2 werelden hebben, uiteindelijk moet de werkgever zijn bedrijf ook nog kunnen runnen en wat op voorhand kunnen plannen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#40 , 20 okt 2015 14:34

Er zou voor mijn part eens duchtig gesnoeid moeten worden in al die maatregeltjes en tegemoetkomingen allerhande.
Blijkbaar is het toch nooit genoeg.
Weg ermee. Sterk worden zoals wij hebben moeten doen.
Zoals het Romeinse Rijk tenonder is gegaan aan verweking staat ons sociale zekerheidssysteem hetzelfde te verwachten.
Beperk de tussenkomsten tot noodgevallen en trek de bedragen daarvoor fors omhoog. Eerst dan worden de echte sukkelaars geholpen.
De anderen zij sterk en slim genoeg om hun plan te trekken of zouden dat moeten leren.
En de toegevoegde waarde van dit bericht is??? :roll: :roll: :roll: ('k Heb het gemeld, maar de moderator van dit forum vond het wel een toegevoegde waarde hebben, blijkbaar :roll: :roll: :roll: ).
Het is kritiek op het systeem zoals momenteel wettelijk bepaald. Mss niet in de meest vleiende woorden geschreven, maar zeker geen ongepast kwetsende taal tegenover jou.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#41 , 20 okt 2015 14:44

Er zou voor mijn part eens duchtig gesnoeid moeten worden in al die maatregeltjes en tegemoetkomingen allerhande.
Blijkbaar is het toch nooit genoeg.
Weg ermee. Sterk worden zoals wij hebben moeten doen.
Zoals het Romeinse Rijk tenonder is gegaan aan verweking staat ons sociale zekerheidssysteem hetzelfde te verwachten.
Beperk de tussenkomsten tot noodgevallen en trek de bedragen daarvoor fors omhoog. Eerst dan worden de echte sukkelaars geholpen.
De anderen zij sterk en slim genoeg om hun plan te trekken of zouden dat moeten leren.
En de toegevoegde waarde van dit bericht is??? :roll: :roll: :roll: ('k Heb het gemeld, maar de moderator van dit forum vond het wel een toegevoegde waarde hebben, blijkbaar :roll: :roll: :roll: ).
Het is kritiek op het systeem zoals momenteel wettelijk bepaald. Mss niet in de meest vleiende woorden geschreven, maar zeker geen ongepast kwetsende taal tegenover jou.
Zie ondermeer universitaire publicaties zoals bv. die van het Centrum Herman Deleeck aan de Universiteit Antwerpen.

Als helft van een koppel tweeverdieners waarvan volgens eigen mededeling hijzelf goed verdient kan TS zich misschien eens initiëren in het Matttheuseffect in de sociale sector:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matte%C3%BCseffect
Laatst gewijzigd door roharro op 20 okt 2015 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#42 , 20 okt 2015 14:50

Voor zover ik weet kan je tijdskrediet om medische bijstand niet op nemen in "2 dagen om de paar weken, waarbij het iedere keer twee andere dagen in de week zouden kunnen zijn".
Tuurlijk wel. Een collega neemt 2 weken tijdskrediet per 10 weken.
2 DAGEN, niet 2 weken...
Wat jij hier doorheen de topic probeert te poneren is dat er een systeem zou moeten bestaan voor jouw geval: dat iemand die een kind begeleidt met een zware ziekte het recht zou moeten krijgen om gelijk wanneer het hem uitkomt een soort verlof te nemen (niet betaald) ofwel gedurende een lange periode (maar dan zwaar betaald).
Wat ik poneer is dat onbetaald sociaal verlof (al is het maar 10 dagen per jaar) ook zou moeten kunnen ingeroepen worden voor een medisch onderzoek waarover sprake. Punt andere lijn. Leg me geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb, JPV! :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#43 , 20 okt 2015 14:52

Zie ondermeer universitaire publicaties zoals bv. die van het Centrum Herman Deleeck aan de Universiteit Antwerpen.

Als helft van een koppel tweeverdieners waarvan volgens eigen mededeling hijzelf goed verdient kan TS zich misschien eens initiëren in het Matttheuseffect in de sociale sector:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Matte%C3%BCseffect
JPV, graag een slotje, want dingen zoals bovenstaande, daar heb ik helemaal geen boodschap aan en zijn geen antwoord op mijn initiële vraag. Dat antwoord werd reeds in één van de eerste posts gegeven. Als roharro verder over dit onderwerp wil doorbomen, mag hij wat mij betreft een draadje starten in het praatcafé.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#44 , 20 okt 2015 14:59

Mag voor mij ook gesloten worden.
Tegen het grote gelijk ga ik niet vechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

duma
Berichten: 2871

#45 , 20 okt 2015 15:07

Hoog tijd voor een slotje.

Terug naar “Praat café”