Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Sociaal verlof bij geplande dagopname ziekenhuis?

#1 , 19 okt 2015 10:02

Ons zoontje heeft een ernstige medische aandoening waardoor hij een aantal keer per jaar (om de paar maanden) een (halve) dag opgenomen wordt om een scan te ondergaan, en een paar dagen later moeten we dan de resultaten gaan bespreken en wordt hij ook nog eens grondig onderzocht. We zijn hier telkens toch ruim een halve dag tot één dag aan kwijt, als we de reis naar het ziekenhuis meerekenen (toch wel anderhalf uur rijden, enkel).

Om hier niet al ons verlof aan te moeten spenderen, nemen we voor deze onderzoeken soms ook sociaal verlof op. Mijn werkgever doet hier helemaal niet moeilijk over (ik laat op voorhand weten wanneer ik er niet zal zijn, en breng de dag nadien het attest voor sociaal verlof binnen dat we krijgen in het ziekenhuis). Maar de werkgever van de mama (afin, de personeelsdienst) liet haar weten dat ze geen sociaal verlof mag opnemen als zo'n onderzoek van je kind op voorhand ingepland is. Is dit zo? Als dit het geval is, zou dit betekenen dat de mama zowat al haar jaarlijks verlof zou moeten spenderen om met ons zoontje mee te kunnen gaan naar het ziekenhuis voor deze onderzoeken, en we dus niet meer op verlof zouden kunnen gaan.

Vraag is dus: als je kind moet opgenomen worden voor een regelmatig terugkerende scan (concreet: resten van een weggenomen tumor moeten zeer regelmatig gecontroleerd worden op hun evolutie: groeit het bij of niet?), mag je hier dan sociaal verlof voor opnemen of niet? (Ik weet dat dit sociaal verlof beperkt is tot 10 dagen per jaar).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 19 okt 2015 10:19

Is inderdaad zo dat sociaal verlof enkel mag opgenomen worden bij onvoorziene omstandigheden. De ene personeelsdient is daar wat soepeler in dan de andere.

ook meegemaakt uit ondervinding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 19 okt 2015 10:31

Het is inderdaad zo dat een vooraf aangekondigde opname van je zoon geen wettelijke reden is om verlof wegens dwingende redenen (het "sociaal verlof") te nemen. Er is namelijk geen dwingende reden.

Koninklijk besluit van 11 oktober 1991 tot vaststelling van de nadere regelen voor de uitoefening van het recht op een verlof om dwingende reden

Art. 2
§ 1
Onder dwingende reden moet worden verstaan elke niet te voorziene, los van het werk staande gebeurtenis die de dringende en noodzakelijke tussenkomst van de werknemer vereist en dit voor zover de uitvoering van de arbeidsovereenkomst deze tussenkomst onmogelijk maakt.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 okt 2015 11:00

Het is inderdaad zo dat een vooraf aangekondigde opname van je zoon geen wettelijke reden is om verlof wegens dwingende redenen (het "sociaal verlof") te nemen. Er is namelijk geen dwingende reden.
Daarentegen wordt wettelijk verlof wel verondersteld opgenomen te worden voor effectief verlof. Welk soort verlof moet je dan nemen om bovenstaande reden? Stel dat je toch je wettelijk verlof hiervoor gebruikt en dit is op, wat moet je dan doen bij een volgende opname?

Dan wordt je min of meer gedwongen om te beginnen "frauderen", als je je job niet kwijt wil? Zelf "ziek" worden vlak voor zo'n onderzoek? Of op voorhand niets laten weten aan je werkgever en op de dag zelf bellen dat je kind plots moet opgenomen worden? (Attest van het ziekenhuis vermeld immer niet veel meer dan "Kind met naam X werd op datum Y opgenomen in ziekenhuis Z voor een reeks onderzoeken waar ook ouder A moest bij aanwezig zijn." Of is je werkgever in zo'n geval verplicht om je onbetaald verlof te geven?
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 19 okt 2015 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 okt 2015 11:08

huh? wettelijk verlof voor effectief verlof? wat is "effectief verlof"? Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Wettelijk verlof is een van de mogelijke vormen van verlof.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 okt 2015 11:17

huh? wettelijk verlof voor effectief verlof? wat is "effectief verlof"? Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Wettelijk verlof is een van de mogelijke vormen van verlof.
Ik heb op dit forum reeds een aantal keren gelezen dat verlof moet opgenomen worden voor de reden waarvoor het verlof bedoeld is: vaderschapsverlof moet opgenomen worden om mee voor de baby te zorgen, ouderschapsverlof om combinatie werk-gezin-kinderen te verbteren, ziekteverlof om uit te zieken, en zo ook jaarlijks verlof om een periode te ontspannen. Dus dat jaarlijks / wettelijk verlof niet dient opgenomen te worden om je kind dat een dag in het ziekenhuis moet verblijven, bij te staan.

Meer bepaald stuipuleert het kb 28/6/1971 art. 2
Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

Als je dus je vakantiedagen zelf "opoffert" om met je kind naar het ziekenhuis te gaan (omdat je geen andere keuze hebt), zie je eigenlijk af van de vakantie waarop je recht hebt. Dit is niet wettelijk...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 19 okt 2015 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 19 okt 2015 11:22

Er is (gelukkig) nog geen wettelijke beperking van de activiteiten die je mag uitoefenen tijdens je gewone verlof!!
Dat mag je opnemen voor eender welk doel.
Je bent niet verplicht om op reis te gaan tijdens het wettelijk verlof en je mag tijdens dat verlof zelfs schilderen en behangen of je tuin heraanleggen.
Daar bestaat immers geen specifiek schilder- en behangverlof voor.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2015 11:24

Er is (gelukkig) nog geen wettelijke beperking van de activiteiten die je mag uitoefenen tijdens je gewone verlof!!
Dat mag je opnemen voor eender welk doel.
Je bent niet verplicht om op reis te gaan tijdens het wettelijk en je mag tijdens dat verlof zelfs schilderen en behangen of je tuin heraanleggen.
Daar bestaat immers geen specifiek schilder- en behangverlof voor.
Zie mijn post hierboven: je mag inderdaad met je "verlof" doen wat je wil, maar je mag er niet vanaf zien. Alle activiteiten die je hierboven beschrijft, daar kies je volledig zelf voor en kan je beschouwen als "ontspannend".
Met een kind in het ziekenhuis verblijven, daar kies je echt niet zelf voor, en ik verre van ontspannend. Als je daar dus je vakantiedagen voor opneemt, kan je dit niet meer als vakantiedagen beschouwen en zie je dus af van je vakantie. Je ziet dus af van een periode die je als werknemer tijdens het jaar toebedeeld krijgt om te ontspannen (op reis, thuis, door klusjes thuis te doen, met je hobby bezig te zijn, te helpen bij volwassen kinderen thuis, whatever). Dit is niet wettelijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 okt 2015 11:34

huh? wettelijk verlof voor effectief verlof? wat is "effectief verlof"? Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

Wettelijk verlof is een van de mogelijke vormen van verlof.
Ik heb op dit forum reeds een aantal keren gelezen dat verlof moet opgenomen worden voor de reden waarvoor het verlof bedoeld is: vaderschapsverlof moet opgenomen worden om mee voor de baby te zorgen, ouderschapsverlof om combinatie werk-gezin-kinderen te verbteren, ziekteverlof om uit te zieken, en zo ook jaarlijks verlof om een periode te ontspannen. Dus dat jaarlijks / wettelijk verlof niet dient opgenomen te worden om je kind dat een dag in het ziekenhuis moet verblijven, bij te staan.
Het europees hof heeft geoordeeld dat wettelijk verlof voor deze zaken gebruikt wordt: "Voorts staat vast dat het doel van het recht op jaarlijkse vakantie met behoud van loon erin bestaat, de werknemer in staat te stellen uit te rusten en over een periode van ontspanning en vrije tijd te beschikken. " (zie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 78&from=EN). Niemand verplicht je dat, maar het is een recht.

Niemand verplicht je echter ook om dit wettelijk verlof voor ziekte van je zoon te gebruiken. Immers, niemand verplicht je op aanwezig te zijn bij de opname van je zoon/dochter, hoe grof dit ook lijkt. Toen m'n zoon 1 week opgenomen werd op de pediatrie, waren daar 2 kamertjes voorzien voor kinderen van wie de mama/papa niet aanwezig kon zijn. Die kinderen kregen speciale aandacht, maar lagen natuurlijk het grootste stuk van de dag alleen. Voor consultaties waren er afspraken 's avonds mogelijk (wat me in de meeste gevallen, maar idd niet altijd, mogelijk lijkt te zijn). Indien de papa/mama niet op consultatie kan komen, werd een verslag naar de huisarts gestuurd waardoor de huisarts de uitleg kon doen.

Wettelijk gezien (arbeidsrechterlijk) mag je dus gerust 4 weken op reis gaan naar Hawai terwijl je zoon (gepland) in het ziekenhuis ligt...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 okt 2015 11:50

Bestaat er voor zulke dingen niet een verlof zonder wede ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 okt 2015 12:07

Het europees hof heeft geoordeeld dat wettelijk verlof voor deze zaken gebruikt wordt: "Voorts staat vast dat het doel van het recht op jaarlijkse vakantie met behoud van loon erin bestaat, de werknemer in staat te stellen uit te rusten en over een periode van ontspanning en vrije tijd te beschikken. " (zie: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 78&from=EN). Niemand verplicht je dat, maar het is een recht.
Voila, da's waar ik op doelde.
Niemand verplicht je echter ook om dit wettelijk verlof voor ziekte van je zoon te gebruiken. Immers, niemand verplicht je op aanwezig te zijn bij de opname van je zoon/dochter, hoe grof dit ook lijkt. Toen m'n zoon 1 week opgenomen werd op de pediatrie, waren daar 2 kamertjes voorzien voor kinderen van wie de mama/papa niet aanwezig kon zijn. Die kinderen kregen speciale aandacht, maar lagen natuurlijk het grootste stuk van de dag alleen. Voor consultaties waren er afspraken 's avonds mogelijk (wat me in de meeste gevallen, maar idd niet altijd, mogelijk lijkt te zijn).
Kind moet sowieso in het ziekenhuis geraken. Je zou kunnen zeggen: kies een ziekenhuis dichter bij huis, maar er is geen ziekenhuis dichter bij huis die de behandeling / opvolging biedt die nodig is. Een kind van 4 ga je niet op de bus zetten voor een rit van een paar uur (mag trouwens ook niet, dacht ik). Een taxi, dan, misschien?
Indien de papa/mama niet op consultatie kan komen, werd een verslag naar de huisarts gestuurd waardoor de huisarts de uitleg kon doen.
Geen optie. Kind moet aanwezig zijn op de consultatie, net als de ouders (of op zijn minst één van de ouders). Grootouders zijn geen optie aangezien er vragen gesteld worden over het kind waar enkel de ouders kunnen op antwoorden.
Wettelijk gezien (arbeidsrechterlijk) mag je dus gerust 4 weken op reis gaan naar Hawai terwijl je zoon (gepland) in het ziekenhuis ligt...
U haalt een ander goed punt aan: op zich moet men een deelm van het wettelijk verlof kunnen opnemen in een aansluitende periode (2 weken?). Dit is ook al niet mogelijk als je die dagen telkens individueel opsplitst.

Vakbond heeft misschien al veel klaarsgespeeld voor de "werkende mens", maar ik moet vaststellen dat ze op mijn situatie toch niet echt een antwoord heeft... Om eerlijk te zijn: een indexsprong is het laatste van mijn zorgen als ik niet met mijn kind naar het ziekenhuis mag voor broodnodige onderzoeken. (Ik spreek nu uit naam van de mama, want gelukkig heb ikzelf een menselijke werkgever, wat ook niet echt een verdienste van een vakbond is).

Tja, als ik het goed begrijp kan mama dus best een weekje "ziek vallen" als er zo'n onderzoek zit aan te komen, en er verder niet te veel over zeggen op het werk... (Of af en toe ook eens een "ongeplande" opname malden van ons zoontje en zo sociaal verlof opnemen). Juridisch niet echt correct, maar ik zie hier geen juridisch correcte oplossing voor het probleem. Tenzij de mama ontslagen wordt... Een extra werkloze die onderhouden moet worden... Of ons zoontje de nodige medische opvolging ontzeggen, wat hem op termijn fataal zou kunnen worden. Dit zou min of meer op kindermishandeling neerkomen, wat juridish ook niet toegelaten is... Mmm, moeilijke zaak :roll: .
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 19 okt 2015 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 okt 2015 12:08

Bestaat er voor zulke dingen niet een verlof zonder wede ???
Sociaal verlof is ook onbezoldigd, dus zou weinig verschil maken. Misschien dat sociaal verlof gelijkgesteld wordt aan arbeidsdagen, naar berekening van vakantiegeld, pensioen, etc... toe, maar dat zou dan het enige verschil zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 19 okt 2015 12:30

Tja, als ik het goed begrijp kan mama dus best een weekje "ziek vallen" als er zo'n onderzoek zit aan te komen, en er verder niet te veel over zeggen op het werk...
Slecht idee.
Wat doe je dan als er een controlearts komt?

Het antwoord op je vraag is en blijft dat je daar een deel van het jaarlijks wettelijk verlof aan "opoffert", ofwel (eventueel tegen betaling) een derde
inschakelt die je dan eerst volledig op de hoogte brengt.
Ik begrijp het probleem ten volle. Vroeger ook meegemaakt toen de kinderen jong waren.
En jaren daarna, oneindig veel heftiger, toen mijn beide ouders en schoonouders zowat gelijktijdig allemaal ziek werden en dat jarenlang bleven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Meeboo
Berichten: 1488

#14 , 19 okt 2015 12:36

uw kind is die enkele dagen verlof die je moet opofferen toch waard zeker..

iemand zonder kinderen kan toch ook geen sociaal verlof krijgen als bvb vader of broer naar ziekenhuis moet gepland.

die moeten daar ook verlof voor nemen.

net hetzelfde

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 okt 2015 12:42

uw kind is die enkele dagen verlof die je moet opofferen toch waard zeker..
Het jaarlijks verlof volstaat niet, hoor... We spreken over meer dan 20 dagen per jaar...
iemand zonder kinderen kan toch ook geen sociaal verlof krijgen als bvb vader of broer naar ziekenhuis moet gepland
Niet te vergelijken, hé. Als mijn vader naar het ziekenhuis moet, gaat hij ofwel zelf, of mijn moeder brengt hem, en ik ga na het werk wel een bezoekje brengen. Compleet andere situatie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Praat café”