maak ik een kans ?

missy
Topic Starter
Berichten: 7

maak ik een kans ?

#1 , 26 okt 2007 18:14

om mn verhaal dat 2delig is niet al te lang te maken zal ik eerst met dit beginnen.

Daar ik door het bos de bomen niet meer zie, richt ik mijn vraag rechtstreeks .

Ik werkte in de horeca, dit echter zonder het beloofde contract in tweevoud (heb 1deel ondertekend, maar dat had de werkgever, en is uiteraard verdwenen). Ben hierin niet vertrouwd en handeldde vanuit gevoel van oprechtheid. Dom natuurlijk zo blijkt achteraf, want men zegt dat ik hoordde te weten dat ik eigelijk in het zwart werktte, mn loon werd trouwens ook dagelijks cash uitbetaald...Dus ik weet da dit er niet echt goed uitziet....

Ik werkte gemiddeld tussen de 50 en 70u per week (3mnd) toen kreeg ik een arbeidsongeval en was er behoorlijk zwaar aan toe verbleef gedurende een 8tal maanden in hospitaal/revalidatiecenter.

Daar mijn ex werkgever me echter zo blijkt later ingeschreven zou hebben als "reserve" met zogezegd 23u op 3 maanden, waren wel mn medische kosten vergoed, maar het loon bedroeg echter slechts 36 € per maand en dit als alleenstaande mama met 2 kinderen.

Ik heb dus een hele lijdensweg ondergaan met héél erg veel pijn, een 5tal operatie's en ben nog steeds herstellend van de laatste erg zware operatie (waarbij ik anders mn voet zou kwijtraken)
Ik zal ook blijvende letstels hebben, heb mn kinderen heel erg veel moeten missen,enz

Verder ben ik door dit hele voorval en de aansleep ervan ook mn recht op uitkering kwijt (omdat men voor de berekening hiervan terugkijkt naar het laatste loon, 36€)
Ook zal de consolidatie premie dus daardoor niet correct zijn.

De vakbond kan me hier niet in bijstaan omdat de verzekering niet in fout is maar de werkgever zelf.

Ik weet dat ik erg dom gehandeld heb, maar is er dan echt geen enkele vorm van rechtvaardigheid meer?

Is er hier een mogelijkheid, toch een procedure in te leiden, of lijkt dit een verloren zaak ?

Alvast bedankt

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 26 okt 2007 23:06

De vakbond kan me hier niet in bijstaan omdat de verzekering niet in fout is maar de werkgever zelf.
Ben je daar zeker van?

RR

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 28 okt 2007 10:05

“Art.12.Bij ontstentenis van een geschrift, is het getuigenbewijs toegelaten ongeacht de waarde van het geschil.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

“Art.15.Bij elke definitieve betaling wordt aan de werknemer een afrekening overhandigd...”(12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers).

‘Ik werkte gemiddeld tussen de 50 en 70u per week (3mnd)...Daar mijn ex werkgever me echter zo blijkt later ingeschreven zou hebben als "reserve" met zogezegd 23u op 3 maanden‘ houdt in dat dit minstens intellectuele valsheid in geschrifte zou zijn.

‘Strafbare intellectuele valsheid in een overeenkomst vereist een waarheidsvermomming,een bedrieglijk opzet of oogmerk om te schaden en een mogelijk nadeel ten gevolge van die valsheid,doch niet dat de waarheidsvermomming bedoeld is om de ondertekenaars zelf te misleiden.De omstandigheid dat een partij een overeenkomst medeondertekent belet niet dat de ene partij handelt met bedrieglijk opzet of oogmerk om te schaden in het nadeel van de andere partij‘[Cass. ARP971058N,9 november 1999(Bavin t. Marinoni),TRD& I 2000-04,40].

Leg klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten =http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=836 en maak de Procureur des Konings daarvan medegeadresseerde.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 28 okt 2007 14:44

hallo RR Thanx voor je reactie en het lezen van mn posting.
Ik ben er helaas zeker van, ben reeds op de juridische dienst van de vakbond gaan informeren...
Vraag me af waarom ik eigelijk al 15 jaar vakbond betaal; ma ja

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 28 okt 2007 14:59

Thanx j.demoor
hartelijk dank voor het lezen en reageren op mijn posting, en je info.
Ik heb zo al dagen voor ik dit postte zitten surfen en wetteksten gelezen, , tot ik er mogelijk nog meer in dreigde te verdrinken...heb zelfs naar enkele advokaten een mailtje gestuurd
Heb wel reactie gekregen, maar begin ondertussen hoe langer hoe meer het idee te krijgen, dat advokaten alle zaken, vinden kunnen....
Ben eerlijk gezegd moe en zie het niet zitten om een jarenlange procedure te moeten voeren, die handen vol geld kost en geen zekerheden geeft ! Doch wil ik het ook niet zo laten>...
op de vakbond meldde men me dat ik klacht moest indienen bij de arbeidsrechtbank, maar dat ik dan het best al wel een advokaat had, want dat er anders hoogstwaarschijnlijk geen gevolg aan zou worden gegeven?...
Ik zou met getuigen moeten naar voor komen, en gewoon klanten, zou niet voldoende zijn. Een collega gaat echter niet getuigen, omdat die er zelf nog werkt en 1 van hen zelfs volledig in t zwart...

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 28 okt 2007 15:04

klopt het dat als je een prodeo neemt, je veel minder kansen op slagen hebt ?

En kan je met je advokaat een overeenkomst maken,dat je een minimum voorschot betaald om eertse kosten te dekken en dat indien de zaak gewonnen word je hem 40% toekent? of is dit niet wettelijk ?

Alvast bedankt

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 29 okt 2007 13:41

Art. 39. § 1. De ziekenfondsen en de landsbonden KUNNEN met de instemming van de betrokken leden of de personen te hunnen laste, in rechte optreden ter verdediging van de belangen van deze personen ten opzichte van derden in het kader van de diensten (...) bedoeld in de artikelen 3, b)...

Art.3.De ziekenfondsen moeten minstens een dienst oprichten die als doel heeft :b) het financieel tussenkomen voor hun leden en de personen te hunnen laste, in de kosten voortspruitend uit de...behandeling van ziekte en invaliditeit.(6 aug. 1990, Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen.)

Je ziekenfonds zou je verder (moeten) kunnen helpen.

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 29 okt 2007 14:17

thanx Lex
voor het doorlezen en beantwoorden van mijn postings, maar helaas heb ik ook dit al enkele keren geprobeerd en tevergeefs, ze beweren niets te kunnen doen, omdat de verzekering het erkend heeft, dus valt het buiten hun macht. Had heel anders geweest en veel makelijker als het niet erkend of doorgegeven was dan kon de vakbond een zaak inspannen tegen de verzekering en dan zou het ziekenfonds me loon uitkeren. Maar aangezien de M.U.G. erbij kwam moest hij wel iets doorgeven om zich in te dekken hé. Nu kan naar eigen zeggen geen van hen iets doen , en sta ik er dus werkelijk alleen voor....

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#9 , 29 okt 2007 14:32

Ik sta er dus als alleenstaande mama alleen voor en dit met 36 € per maand.
Dit is België, en ik ben ook Belg dus, hier kan dit !!
Er is blijkbaar niemand die hier iets kan/ of wil doen...

Ik wil echt niet opgeven, maar moet toch ergens ook rechten hebben? Als je nergens gehoor krijgt en overal doorverwezen word...

Vandaar de hoogdringendheid ook, en de vraag of je met een advokaat de afspraak zou kunnen maken van bv 40% toe te kennen, omdat het hier wel degelijk over een behoorlijk bedrag gaat...
Als ik een rechtzetting krijg van de rechtbank is het toch al gauw tussen de 500 en 1200€ minimum en dit (nu) x 24 maanden.

Volgende week als het meezit enkele afspraken met advokaten, en de juridische dienst van de ocmw, dus nog maar effe volhouden en hopen dat er toch ergens een sprankeltje hoop zit...

Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om mn postings te lezen en thanx voor jullie reactie's

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 29 okt 2007 15:45

Ik sta er dus als alleenstaande mama alleen voor en dit met 36 € per maand.
Dit is België, en ik ben ook Belg dus, hier kan dit !!
Er is blijkbaar niemand die hier iets kan/ of wil doen...

Ik wil echt niet opgeven, maar moet toch ergens ook rechten hebben?
U weet toch dat er ZWARE straffen staan op ZWARTWERK...
Hoe kom je aan 36€ per maand aan uitkering?
'NIET regelmatige werknemers MET gezinslast' krijgen een daguitkering van 32,30 euro/dag. (cijfer op 01/08/2006)

http://www.socmut.be/NR/rdonlyres/D1C0E ... 8_2006.pdf (blz. 25)
Als je nergens gehoor krijgt en overal doorverwezen word...

Vandaar de hoogdringendheid ook, en de vraag of je met een advokaat de afspraak zou kunnen maken van bv 40% toe te kennen, omdat het hier wel degelijk over een behoorlijk bedrag gaat...
Een dergelijke overeenkomst is toegelaten 'op voorwaarde' dat er ook een ereloon is voorzien wanneer men de zaak verliest! (Rb. Luik, 14 feb. 2006 - art. 459 Ger. W.)
Als ik een rechtzetting krijg van de rechtbank is het toch al gauw tussen de 500 en 1200€ minimum en dit (nu) x 24 maanden.
HOE(??) wil je zwartwerk rechtzetten?

TER INFO...!!
...'Alleenstaande mama', ook inkomsten uit zwartwerk tellen mee om de onderhoudsbijdrage voor het kind te berekenen! De papa zou wel eens interesse kunnen krijgen in heel deze story, als je begrijpt wat ik bedoel!

missy
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 29 okt 2007 23:18

Hey Lex,

Nogmaals hartelijk bedankt voor je moeite en antwoord, ik waardeer dit erg.

Eerst even verduidelijken; mn ex werkgever heeft me ingeschreven, zogezegd als reserve, dus gaf door dat ik op 3 maanden 23uur bij hem presteerdde, vandaar dat de verzekering aan die 36 € per maand komt en dat ik ook niet kan gaan stempelen, omdat dit nu 2jaar is en die +/- 7.5u per maand dus natuurlijk niet voldoende is om uitkeringsgerechtigd te zijn. Vandaar ook dat ik zeg dat zelfs mn consolidatiepremie ook niet correct ga zijn...
en tevens mn uitdrukking dat het over een toch wel behoorlijk bedrag gaat.

Verder werktte ik volgens mij zeker niet in het zwart! Toen ik daar begon te werken, ben niet vertrouwd met horeca (kom uit vertegenwoordiging) en deed dit in eerste instantie om hen uit de nood te helpen. Een vriendin van me werktte daar, en er was iemand tussenuit gevallen en de baas zat in Brazilië dus ze hadden iemand te kort. Ik zou normmaal gezien een maand en half later op een andere firma in de vertegenwoordiging begonnen zijn...maar na veel heen en weer gepraat, en ik had idd wel de tijd, heb ik dus ingestemd.
Ik werktte er een maand toen mn toenmalige baas weerkeerde uit verlof.
Na enkele malen te vragen, kreeg ik aldaar terwijl ik aan het werk was, mn beloofde contract, maar zoals ik al zei met de belofte dat het dubbel voor mij zou volgen... nu ik weet dat dit alles heel erg dom is , en ja normaal ben ik best wel slimmer maar ja weet je, je moet je dit alles voorstellen in een drukte van het werk en tussen de klanten door...
Ik draaide ook dikwijls 2shiften na mekaar dus dan ben je ook al moe, enfin dom of niet ik geloofde toen dat dat contract wel ok zou komen, en een maand later kreeg ik dus "het" bewuste ongeval... En het éenzijdige contract is verdwenen...

Hij heeft me dan eerst ook nog enkele malen bedreigd omdat hij bang was dat ik hem voor de rechtbank zou dagen, maar ik had toen ander katjes te geselen, nl mijn gezondheid.
Ik lag toen nog in revalidatiecenter en heb hem zelfs voorstel tot rechtzetting gedaan met de belofte dat ik de rsz wel zou betalen omdat hij daar een drama rond maakte, maar het was helaas tevergeefs !

Hoe ik een rechtzetting zou verkrijgen: Wel naar men mij verteld (oa ook een advokaat) moet ik klacht indienen bij arbeidsinspectie en zou ik effectief moeten bewijzen dat ik daar zoveel uren werktte, en dat dit zou kunnen aan de hand van getuigenissen...
Of dit effectief klopt of een advokaat gewoon in alles een zaak ziet, durf ik nu nog niet te zeggen...
Hopelijk volgende week als ik er enkele zelf gesproken heb wel...

En dan je laatste puntje, de papa is op de hoogte van deze hele zaak en weet zelf heel erg goed dat ik slachtoffer ben. We hebben co ouderschap en de papa betaalt dus niets voor de kids of voor mij, en ik wil dit ook niet...

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite

Geeft me toch altijd nog een beetje moed, hoewel ik niet zeker ben of die er terecht is,en of ik niet tegen een bierkaai aan het vechten ben...
Je zou kunnen zeggen ik kan gaan werken(zou ik maar al te graag doen), maar ik ben nog steeds revaliderend van die laatste erg zware operatie, zat 2 maand geleden nog in een rolstoel, dus dat is werkelijk te snel, en kan ook nog niet met de wagen rijden...
Hoewel als ik geen oplossing vind er me helaas niks anders zal resten ...

Terug naar “Praat café”