Humo zoekt getuigensissen over de vaderschapstest

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Humo zoekt getuigensissen over de vaderschapstest

#1 , 12 okt 2007 11:58

Humo zoekt getuigensissen over de vaderschapstest:
"dit is een maatschappelijk fenomeen waar nog veel te weinig over geschreven is en ik hoop dan ook met enkele duidelijke cases in Humo het debat te kunnen openen."
ziehier de mail:
RR



Beste,





Voor een artikel in het weekblad Humo zoek ik getuigenissen rond het thema vaderschapstests.



In België worden er daarvan elk jaar een vierde meer afgenomen. Humo wil weten waarom. We willen dit maatschappelijk fenomeen belichten vanuit de mensen die er zelf mee te maken kregen.



Wou u als man ooit bewijzen dat een kind niet het uwe is?

Of als vrouw precies aantonen dat uw echtgenoot wel degelijk zijn biologische afstammeling opvoedt?

Misschien twijfelde u zelf over de ware identiteit van de vader?

Moest u ooit uw eigen afkomst laten vaststellen in verband met een erfkwestie?

Of had u een andere reden om tot een vaderschapstest over te gaan?



Dan kan u zich kandidaat stellen door te mailen naar l.vanloon@sanoma-magazines.be. Vermeld in enkele zinnen uw verhaal en maak duidelijk hoe u te bereiken bent voor een verkennend gesprek. Een eventueel interview wordt afgenomen op een tijdstip en een plaats die u bepaalt. Anonieme deelname is na overleg mogelijk.



Kent u iemand die ooit een vaderschapstest liet uitvoeren, of iemand die iemand zou kunnen kennen, dan stellen we het op prijs dat u die persoon op de hoogte brengt van dit bericht.





Dank voor uw aandacht en inspanning.

Met beleefde groeten,





Luc Van Loon

journalist Feeling, Milo, Humo

l.vanloon@sanoma-magazines.be

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#2 , 12 okt 2007 12:15

Wat ik persoonlijk graag in de wet zie veranderen is:


1) zoals in Nederland dat vaders de vrucht kunnen erkennen.

Op die manier zouden vaders recht op nuttige informatie over de gezondheid van de vrucht kunnen verkrijgen.

Dit vb. van belang zijn als de moeder medicatie neemt, verhoogd risico heeft op overmatig gebruik van roken, alcohol, drugs etc. of om de een of de andere gehospitaliseerd is vb. na een ongeval.


2) Verplichte DNA test bij elke bevalling zodat je niet na een jaar/jaren erachter komt dat het kind geen contact heeft met de biologische wortels langs vaders kant. Het kind (de pasgebore baby) heeft dus recht op het kennen van zijn vader, en de Staat dient daar actief op zoek naar te gaan om aan het kindererechtenverdrag te voldoen.

3) Valsheid in geschrifte (verklaring vader onbekend vervolgen wegens schriftvervalsing / misdrijf gepleegd in/op het kind door deze te pogen te ontvaderen)

De groep kinderen die geboren worden gelet de relatie tijdens de zwangerschap reeds de relatie is verbroken is niet eens zo klein en verwijs naar

Een studie van Edith Lodewijckx van het CGBS
http://www.f4j.be/doc/pdf/050701_Kinder ... Gewest.pdf

Verder heb ik zelf in een zitting waarbij de vader opwierp dat hij onzeker was over zijn biologisch vaderschap van het oudste van de vier kinderen wegens een buitenechtelijke relatie. Alle vier kinderen werden op DNA getest en wat bleek, slechts over 1 kind bestond er een bloedband. Op het verzoek om de hoofdverblijfplaats van zijn enig kind bij hem te leggen adviseerde Jeugdparketmagistraat dhr. Daeleman van Turnhout dat de kinderen best samen blijven. De vader zou dus onderhoudsgeld moeten blijven betalen voor de 4 kinderen terwijl deze bij de moeder en de biologische vader van de 3 kinderen wonen inclusief zijn eigen kind. Dit zal niet de eerste zijn die op die basis door het lint gaat en verwijs dat er onlangs nog een vader zijn baby dreigde te doden en hemzelf omdat moeder weigerde de vader te erkennen. Bij dit laatste heb ik ook problemen gekend omdat moeder dreigde het kind op haar naam te zetten maar uiteindelijk heeft ze beslist om toch mij als vader te erkennen. Vaak moeten dit soort vaders maanden, zoniet jaren een juridische strijd voeren vooraleer ze hun kind in hun armen kunnen houden (al dan niet onder curatele in een bezoekruimte)

RR

Reclame

Terug naar “Praat café”