Monsterboete voor Lekturama in Nederland.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

Monsterboete voor Lekturama in Nederland.

#1 , 16 jun 2015 10:52

Bron: De standaard.
Het Nederlandse bedrijf Lecturama krijgt een boete van 745.000 euro voor het aanrekenen van ongewenste pakjes aan Belgische en Nederlandse consumenten.

Lecturama is een Nederlandse aanbieder van hobby- en verzamelpakketten (zoals cursussen digitale fotografie of handleidingen om zelf juwelen te maken). Het bedrijf benaderde de voorbije jaren een groot aantal Belgische en Nederlandse consumenten via telemarketing, haar website en per post om producten te verkopen.

Consumenten die bij Lecturama een proefpakket voor een laag bedrag kochten, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt heeft Lecturama nu een boete van meer dan een miljoen euro opgelegd voor het aanrekenen van de ongewenste pakjes. Dat meldt de FOD Economie, die met de Nederlandse Autoriteit heeft samengewerkt in het dossier.

De Economische Inspectie in ons land ontving 592 klachten tegen Lecturama in de periode 2006-2015.

Niet betalen

De FOD Economie wijst de consumenten er op dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen.

’Als een voorstel niet 100 procent duidelijk is, stem er dan niet mee in. Als consumenten ongewenste pakjes krijgen, dan raden we hen aan om per brief, e-mail of fax aan het bedrijf te melden dat ze het pakje nooit bestelden. Het is dan aan het bedrijf om het tegendeel te bewijzen’, aldus Chantal De Pauw van de FOD Economie.

bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 16 jun 2015 11:53

Hoeveel moeten ze nu eigenlijk betalen : 750.000 €, 1.000.000€ of de som van de twee?

In elk geval zit het er in dat dit boekenbedrijf de boeken mag gaan neerleggen, of heb ik dat verkeerd voor?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 16 jun 2015 12:25

zie hier: http://www.nu.nl/ondernemen/4064930/acm ... boete.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 16 jun 2015 12:32

Hoeveel moeten ze nu eigenlijk betalen : 750.000 €, 1.000.000€ of de som van de twee?

In elk geval zit het er in dat dit boekenbedrijf de boeken mag gaan neerleggen, of heb ik dat verkeerd voor?
We weten toch allemaal hoe het gaat als het over dergelijke bedragen gaat?
Je kan altijd wel een ambtenaar vinden die een procedurefout wil maken.

Je denkt toch niet dat een rechtbank een vonnis zal uitspreken, die een onderneming sluit waardoor veel werknemers op straat gaan staan?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 jun 2015 12:38

hoeveel vonnissen heb je nodig om het tegendeel te geloven?

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2015 12:43

Hoeveel moeten ze nu eigenlijk betalen : 750.000 €, 1.000.000€ of de som van de twee?

In elk geval zit het er in dat dit boekenbedrijf de boeken mag gaan neerleggen, of heb ik dat verkeerd voor?
We weten toch allemaal hoe het gaat als het over dergelijke bedragen gaat?
Je kan altijd wel een ambtenaar vinden die een procedurefout wil maken.

Je denkt toch niet dat een rechtbank een vonnis zal uitspreken, die een onderneming sluit waardoor veel werknemers op straat gaan staan?
Werknemers staan al een tijdje op straat. Dit vonnis zal daar niks aan veranderen, en het is nog maar de vraag of er ook effectief iets van die boete betaald gaat worden.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 16 jun 2015 12:49

bedankt voor de extra info.

Bedrijf in vereffening kan dus ook nog altijd failliet gaan, de nadelige gevolgen op de werkgelegenheid en zo waren er sowieso al.

WP002
Berichten: 1479

#8 , 16 jun 2015 12:50

Ik hoop dat dit het definitieve einde van Lekturama is. Nu nog onze vrienden van de Zwitserse onderbroeken...

giserke
Berichten: 2434

#9 , 16 jun 2015 16:05

hoeveel vonnissen heb je nodig om het tegendeel te geloven?
Als je er evenveel kunt leveren dan het tegendeel, zal ik je geloven :)

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#10 , 16 jun 2015 19:14

Die 300.000 boete aan leidinggevenden zal byzonder pijn doen en misschien bij anderen even de hersencellen doen werken. Hier in belgië zijn er ook een aantal van dergelijke bedrijfjes actief in hobbymaterialen, munten en schoonmaakproducten.

Vandebos
Topic Starter
Berichten: 16087

#11 , 16 jun 2015 21:40

Voor diegenen die zich vragen stellen over de reden waarom dit artikel werd gepost: het sluit aan met de talloze klachten die er in het verleden en heden over dit bedrijf op dit en andere fora werden geplaatst naar aanleiding van de praktijken van deze en vergelijkbare maatschappijen. Bijgevolg vormt het aan de ene kant een afsluiting voor een aantal van deze threads en aan de andere toont het hoe, zelfs al is het aan de trage kant, er van overheidswege uiteindelijk wordt ingegrepen.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 17 jun 2015 09:22

Feitelijk is het zeer simpel: iets wat je niet gevraagd/ besteld hebt niet betalen punt.
Laat ze maar procederen,

BrechtS
Berichten: 463

#13 , 17 jun 2015 14:45

Vanochtend kreeg mijn broer een telefoontje vanuit Nederland, die beweerden met een internetenquete te hebben mee gedaan en daarbij had hij vrouwelijk ondergoed gekregen/gewonnen, maar moest hij plots verzendingskosten betalen. Toen mijn broer zei dat hij van niets wist, en ik eens goed riep 'als ze het niet kunnen bewijzen, negeer ze dan' zodat ze dat zeker hoorden, hebben ze zelf toegelegd. Zo simpel gaat dat dus met zo mensen,

Terug naar “Praat café”