oproep voor natuurliefhebbers

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

oproep voor natuurliefhebbers

#1 , 27 mei 2015 10:53

belangrijke oproep aan de natuurliefhebbers

door de late kou en de redelijke droogte nu, drogen de grachten nu in snel tempo uit, nog voor de salamandertjes en dikkopjes aan land kunnen gaan, gelieve in de grachten in uw buurt eens te kijken hier hebben we zo tientalle kleine salamandertjes gered die opeengestapeld zaten in het laatste restje water van een gracht
alsook een vijftigtal stekelbaarsjes.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 27 mei 2015 11:56

Om het allemaal een beetje op het juridisch vlak te houden : Mag dat zomaar, beschermde diersoorten vangen en verplaatsen?

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2015 12:28

Om het allemaal een beetje op het juridisch vlak te houden : Mag dat zomaar, beschermde diersoorten vangen en verplaatsen?
kan je een vraag aan toevoegen, mag je nalaten een dier in nood te helpen?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

BrechtS
Berichten: 463

#4 , 27 mei 2015 12:31

Om het allemaal een beetje op het juridisch vlak te houden : Mag dat zomaar, beschermde diersoorten vangen en verplaatsen?
kan je een vraag aan toevoegen, mag je nalaten een dier in nood te helpen?
Geen idee of er een wetgeving daarrond is, maar als ik me niet vergis is men verplicht om alles kleiner dan een hond (of was het een grote hond geen idee) omver te rijden als men een ongeluk zou veroorzaken door ervoor te stoppen. Dus ik denk niet dat onze wetgeving dan oog zal hebben voor het nalaten van helpen van dieren... Tenzij dierenmishandeling, maar dat is nog een gradatie verder.

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 27 mei 2015 12:45

Om het allemaal een beetje op het juridisch vlak te houden : Mag dat zomaar, beschermde diersoorten vangen en verplaatsen?
kan je een vraag aan toevoegen, mag je nalaten een dier in nood te helpen?
Ja, de wetgeving van schuldig verzuim spreekt specifiek over "een persoon".

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 27 mei 2015 13:33

Geen idee of er een wetgeving daarrond is, maar als ik me niet vergis is men verplicht om alles kleiner dan een hond (of was het een grote hond geen idee) omver te rijden als men een ongeluk zou veroorzaken door ervoor te stoppen.
Een hond omver rijden is een ongeluk...

Wettelijk gezien is een dier een voorwerp, en het aanrijden van een voorwerp dient men ten allen tijde te vermijden. Natuurlijk zijn er situaties waarbij een ongeluk onvermijdbaar is, en dan moet je de inschatting maken wat erger is.

BrechtS
Berichten: 463

#7 , 27 mei 2015 19:28

Geen idee of er een wetgeving daarrond is, maar als ik me niet vergis is men verplicht om alles kleiner dan een hond (of was het een grote hond geen idee) omver te rijden als men een ongeluk zou veroorzaken door ervoor te stoppen.
Een hond omver rijden is een ongeluk...

Wettelijk gezien is een dier een voorwerp, en het aanrijden van een voorwerp dient men ten allen tijde te vermijden. Natuurlijk zijn er situaties waarbij een ongeluk onvermijdbaar is, en dan moet je de inschatting maken wat erger is.
Wacht, ik zal het voor u dan anders formuleren: als men remt voor een dier waardoor er een auto tegen u rijdt, bent u in fout als het dier kleiner is dan een grote hond. Als ik me niet vergis, ik weet wel dat er zoiets als wet is maar twijfel aan of het een grote hond was als referentie. Is het echter een grote hond of een hert of dergelijke dan is men nog in zijn recht.

Aanrijden van een dier is inderdaad een ongeluk, dat weet ik, maar een autobestuurder achter u kan niet zien dat een bepaald die van kleine omvang voor u rijdt. Een hond of een hert zijn vaak duidelijk te merken van op voorhand ook voor achterliggers en ik denk dat het daarom is dat men pas in zijn recht is bij het veroorzaken van een auto-ongeval door het remmen voor een dier als dat dier aan een minimum afmeting voldoet.

Ik heb echter geen idee van wetteksten ofzo, en al helemaal niet waar ik dat moet opzoeken.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 27 mei 2015 20:51

Ook niet correct. Er is hier geen regel over de grootte van de hond. Als u remt voor een plots overstekende hond, klein of groot, en uw achterligger botst tegen u, zijn de aansprakelijken de eigenaar van de hond, die zijn hond zomaar laat los lopen (of laat ontsnappen, wat op hetzelfde neerkomt), en uw achterligger, die onvoldoende afstand heeft gehouden.

Als die hond na het ongeval doorloopt, is het natuurlijk moeilijk om te bewijzen dat dit u hiervoor remde (ook bij een grote hond), en kan u aansprakelijk gesteld worden wegens onaangepast rijgedrag. De oplossing die voor u de minste problemen geeft, en ook meteen de minst diervriendelijke, is de hond aan te rijden. Hij zal dan niet meer weglopen, eigenaar kan daardoor geïdentificeerd worden in de meeste gevallen, en u heeft bewijs dat u niet nodeloos remde. Risico is wel dat er geen eigenaar wordt gevonden, en dat u de schade die het gevolg is van het aanrijden van het dier zelf moet betalen (achterligger blijft aansprakelijk voor schade die hij heeft veroorzaakt).

Maar geloof mij, er zijn geen afmetingen van welke dieren u wel of niet mag aanrijden, hoewel de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat er wel oudere rechtspraak is die stelt dat het veroorzaken van een ongeval bij het ontwijken van een klein dier niet gerechtvaardigd is, iets dat de recentere rechtspraak niet meer volgt.

BrechtS
Berichten: 463

#9 , 27 mei 2015 21:03

Raar, het is nochtans iets dat stond in een cursus voor het theoretisch rijexamen, is intussen al enkele jaren geleden en heb die al lang niet meer. Het is allessinds wel eens gezegd geweest door de instructrice van rijbewijs op school.

Maar hier vond ik allessinds iets terug:
http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... php?t=1082" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is waarschijnlijk al veroudert intussen maar er staat toch vermeld van dat de rechtspraak een onderscheid maakt tussen grote en kleine dieren.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 27 mei 2015 21:13

Rechtbanken veranderen ook door de tijd. Vroeger (voor 1990) was het inderdaad de algemene tendens om de bestuurder die remde voor kleine dieren toch aansprakelijk te stellen, maar vanaf 1990 is dat geleidelijk beginnen veranderen, en legt men nu de verantwoordelijkheid bij de eigenaar.

artemis
Berichten: 3294

#11 , 27 mei 2015 21:22

Hoe zou je dan in een oogblik en een fractie van tijd het verschil tussen een kleine en een grote hond moeten kunnen determineren, als er al een grens zou bestaan? Waar precies zou de grens tussen een kleine en een grote hond liggen? Er zijn genoeg tussenmaten. Nee, daar geloof ik niet in.

Los daarvan heb ik wel sympathie voor de oproep van de reden. Maar geen salamandertjes hier in hartje stad. Ik tracht de natuur ook te helpen waar ik kan (ben lid van Natuurpunt) maar vraag me in dit geval wel af naar waar je die salamanders dan best kan verplaatsen, want ze uit hun habitat halen lijkt me niet zo een goed idee.
@de reden, wat doe jij dan met die salamanders? Waar breng je ze dan onder zodat hun voortbestaan en voortplanting niet geschaad wordt? Je kan altijd voor info bellen naar Natuurpunt.

BrechtS
Berichten: 463

#12 , 27 mei 2015 21:23

Niet elk dier heeft een eigenaar (ik denk dat merendeel van de katten en honden die zonder leiband op straat lopen zwerfdieren zijn, bijkomend egels en salamanders en kikkers hebben bijna nooit een eigenaar). Ik zal dan maar aannemen dat de lesgeefster van de ouderwetse stempel is. Ik heb bij haar nog de eerste 6 uur praktijkleider gehad en het heeft dan een andere rijschool 18 uren les gekost om hetgeen ze mij aanleerde te corrigeren. Ze legde ook altijd een extreme nadruk op ecologisch en defensief rijden.

BrechtS
Berichten: 463

#13 , 27 mei 2015 21:27

Hoe zou je dan in een oogblik en een fractie van tijd het verschil tussen een kleine en een grote hond moeten kunnen determineren, als er al een grens zou bestaan? Waar precies zou de grens tussen een kleine en een grote hond liggen? Er zijn genoeg tussenmaten. Nee, daar geloof ik niet in.

Los daarvan heb ik wel sympathie voor de oproep van de reden. Maar geen salamandertjes hier in hartje stad. Ik tracht de natuur ook te helpen waar ik kan (ben lid van Natuurpunt) maar vraag me in dit geval wel af naar waar je die salamanders dan best kan verplaatsen, want ze uit hun habitat halen lijkt me niet zo een goed idee.
@de reden, wat doe jij dan met die salamanders? Waar breng je ze dan onder zodat hun voortbestaan en voortplanting niet geschaad wordt? Je kan altijd voor info bellen naar Natuurpunt.
Er is zeker geen eenduidige grens, die heeft ze nooit gezegd. Er zullen dus zeker randgevallen zijn, maar zoals intussen Turaki heeft opgemerkt kan het zijn dat ze enkel nog op de hoogte was van de oude rechtspraak kende eromtrent en die dan aan ons door gaf. Het was allessinds niet de beste lesgeefster die er bestaat. Ik zou hier nog verhalen van haar foutief aanleren kunnen opsommen.

artemis
Berichten: 3294

#14 , 27 mei 2015 22:37

Niet elk dier heeft een eigenaar (ik denk dat merendeel van de katten en honden die zonder leiband op straat lopen zwerfdieren zijn, bijkomend egels en salamanders en kikkers hebben bijna nooit een
Heel veel huiskatten, if not the most, lopen vrij rond. In tegenstelling tot bij honden is het hen dan ook wettelijk toegestaan. Niet te snel je conclusies trekken dus...

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 27 mei 2015 23:36

Niet elk dier heeft een eigenaar (ik denk dat merendeel van de katten en honden die zonder leiband op straat lopen zwerfdieren zijn, bijkomend egels en salamanders en kikkers hebben bijna nooit een
Heel veel huiskatten, if not the most, lopen vrij rond. In tegenstelling tot bij honden is het hen dan ook wettelijk toegestaan. Niet te snel je conclusies trekken dus...
Om aan te vullen, nog een andere legende uit de wereld helpen: ook de eigenaars van katten zijn aansprakelijk (niet in fout, of strafbaar) bij een aanrijding veroorzaakt door het dier.

Terug naar “Praat café”