Collega liegt op zijn gezondheidsbeoordeling

Slyslapalot
Topic Starter

Collega liegt op zijn gezondheidsbeoordeling

#1 , 24 mei 2015 13:00

Wij zitten met een collega die een maand of 3 geleden zelfmoord heeft proberen te plegen (d.m.v. slikken van een hoop slaappillen en daarop alcohol te drinken).
Hij zou gevonden zijn en daarna naar het ziekenhuis gebracht zijn waar ze zijn maaginhoud hebben leeggepompt. Het ziekenhuis heeft naar mijn vermoeden contact opgenomen
met een phychiaterische instelling aangezien dit om zelfmoord ging, hierbij is deze persoon anderhalve week gedwongen opgenomen.

Bij zijn terugkeer op het werk vond hij dit precies 'cool' want hij heeft er dagen lang over gepocht.

Het probleem is nu dat wij een ambtenarenfunctie hebben (wij werken voor de overheid dus) en een pak verantwoordelijkeheden hebben.
Hij was onlangs selecteerd voor wapendracht, hiervoor moest hij eerst op medisch onderzoek. Hierbij heeft hij op de vragenlijst waarin men vroeg of
hij een pshychiaterisch verleden heeft gelogen. Wij weten dit omdat hij dat ons vrolijk heeft verteld..

Is hij hiervoor strafbaar op een of andere manier?

LeenW

#2 , 24 mei 2015 13:12

Ja, en u hebt hierin ook meldingsplicht.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2015 13:36

Gezien hij dat zelf heeft verteld kan u
ofwel via jullie personeelsdienst
ofwel via de dienst wapenvergunningen van de lokale politie de zaak aankaarten. Deze stellen PV op bestemd voor het parket dan dan het nodige zullen doen.
U kan vragen om anoniem gehoord te worden.

Reclame

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 mei 2015 15:43

U dient dit minstens te melden via uw hiërarchisch overste. Psychische problemen en wapendracht zijn uiteraard geen goede combinatie, niet voor de persoon in kwestie, niet voor de mensen waarmee hij in contact kan komen in of buiten de uitoefening van zijn functie en niet voor zijn collega's. Ik heb er een redelijk goed idee van om welke administratie het kan gaan en de vergunningen wapendracht daar worden niet uitgereikt door de politie maar rechtstreeks door de gemachtigde dienst van de administratie zelf dus de politie weet van niets en is zelfs niet betrokken in de procedure.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Praat café”