ga hier niet uitweiden met wie of waarom of hoe of wat ik vandaag toevallig op politierechtbank deed maar schrok toch van de "werking" ervan...
eerst mogen de toga's aan het werk, met of zonder cliënten, één of meerdere cases te verdedigen, de ene al uitgebreider, de andere zonder client die hoogstens melding/herhaling deed van aanklacht maar ECHT NIET enige verweer aanvoerde of verzachtende omstandigheden...
als laatsten mochten degenen aan de beurt komen, ik kan echt niet zeggen aan woord komen, zonder een advocaat...
reeds bij de eerste werd er een flinke bolwassing gegeven door de politierechter, geen kans enig verweer of verzachtende omstandigheden aan te voeren,en dit ging zo door...
toen deze persoon aan de beurt was waarmee ik daar was..."een lachtertje"....vind de aanklacht terecht(absoluut), maar echt, niet één kans een verzachtende omstandigheid of uitleg te geven, niet één foto kunnen laten zien, een bundeltje papieren bij, maar niks kunnen afgeven of laten bekijken..
alleen van bij de eerste zin, reeds een bolwassing, hoogstens een vraag gesteld of hij werk had, enige woorden die hij mocht uitleggen en dan weer een woordenstortvloed over zijn hoofd, een verbouwerde en verstomde gedaagde die dan werd weg gestuurd wanneer de uitspraak zou volgen....
als er wss gedaagde, toch zeker zonder advocaat, geen les of wat dan ook ervan zullen leren, dan is het toch wel deze manier,
de afstandelijkheid tegenover "het gepeupel" of hoe je het ook wil noemen, mensen zonder advocaat, kon niet groter zijn en kwam absoluut niet "juridisch" over...
ik zou zeggen, het lag misschien aan een vermoeide rechter die meestal dezelfde klachten behandelt, maar het viel op, het viel echt op, het verschil zonder of met advocaat...
moet zeggen dat vandaag, weer eens, mijn geloof in "recht-spraak", naar beneden is geduikeld...