Avondonderwijs Rechten aan de VUB

Denaziz
Topic Starter
Berichten: 1

Avondonderwijs Rechten aan de VUB

#1 , 28 apr 2015 14:45

Ik had een paar vragen in verband met werken en studeren combineren.
Ik zou graag rechten gaan studeren in avondonderwijs aan de VUB. Ik werk wel voltijds overdag en ben in verwachting van mijn eerste kindje, dus heb niet zoveel tijd om naar de les te gaan.
Ik wou dus graag even wat reacties krijgen van mensen die rechten studeren aan de VUB in avondonderwijs... Hoeveel keer per week en is het verplicht om aanwezig te zijn of is dit enkel bij de werkcolleges dat men aanwezig moet zijn ( ik kan de lesrooster niet bekijken op de site dus heb spijtig genoeg geen idee over de frequentie hiervan).
Word er met aanweziglijsten gewerkt of is dit enkel als je je als werkstudent hebt ingeschreven en recht hebt op educatief verlof? indien je dat niet doet hoe zit het dan met naar de lessen gaan? moet dit noodzakelijk of is het meer zelfstudie?

Ik hoop hier snel een paar antwoorden te krijgen.
Heb al eens met een trajectbegeleider van de VUB gemaild maar daar vertelde ze mij dat ik verplicht naar de werkcolleges moet maar niet naar de hoorcolleges en dat ik de frequentie hiervan in de lesrooster op my.vub kan bekijken maar deze geeft mij telkens page cannot be displayed aan :(
Dus ik vraag hier even na misschien zijn hier wel mensen die momenteel aan deze vakken deelnemen.

Alvast bedankt!

VDG2
Berichten: 785

#2 , 28 apr 2015 15:00

Hey, ik studeer ook rechten aan de vub in avondonderwijs. Als je educatief verlof wil nemen dien je verplicht naar alle lessen te gaan. Je dient dan een aanwezigheidslijs te laten invullen.

Maar als je kiest voor een examencontract (met het oog op behalen van een diploma) volg je geen lessen en heb je toch recht op 3 weken educatief verlof. Ik doe het zo. De werkcolleges dien je uiteraard wel aanwezig te zijn.

Ik kan het je alleen maar aanraden. Als je meer info wenst stuur gerust een privébericht.

VDG2
Berichten: 785

#3 , 28 apr 2015 15:02

Hier kan je de lessenroosters vinden: http://splus.cumulus.vub.ac.be:1184/2ev ... %20BP.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

BiancaR
Berichten: 4

#4 , 15 jun 2015 17:37

Hallo,

Ik volg het forum al even, maar heb me nu toch maar geregistreerd om aan deze post te kunnen deelnemen.

Ik heb altijd rechten willen studeren, maar door omstandigheden is het er nooit van gekomen.
Nu heb ik net, met succes, mijn graduaat boekhouden afgewerkt, waar ik op rechtsvakken belachelijk hoog scoor.
Uiteraard zijn deze niet te vergelijken met leerstof die er gegeven wordt op VUB voor een bachelor in de rechten, maar toch... het heeft enkel nog meer duidelijk gemaakt dat dit mijn ding is.
Mijn docent van recht heeft er dan ook 2 jaar over blijven doorpraten dat ik het gewoon moet proberen en dat de capaciteit er zeker is om een master te behalen.
Ik heb namelijk nogal last onzekerheid en faalangst etc... maar dankzij hem heb ik nu wel de motivatie en durf gevonden.

Op 1 oktober start ik met een nieuwe job als boekhouder, contract is al getekend, maar ik heb nog vakantie tussendoor...
Verder heb ik wel geen kinderen, mijn vriend kan best voor zichzelf zorgen en iedereen rondom mij steunt mij heel erg.

Ik ben gewoon wat bang dat het allemaal teveel gaat zijn, full-time job en dan nog eens studie rechten in avondschool (inclusief veel thuisstudie).
Lukt het, met de nodige wil, om dit allemaal te combineren?
Ik zou wel graag de lessen volgen 's avonds, maar als ik in een periode zoals "de afsluit" zit zal ik laat moeten werken en kan ik er gewoon niet op tijd geraken.
Voor de rest woon ik wel maar op 5 km van de VUB af, dus dat is "lucky"...

Mijn "grote droom" zou toch zijn om door te gaan tot ManaMa Notariaat... maar dat zijn zorgen voor morgen...
Eerst proberen die bachelor binnen te halen...

Ik weet dat het een optie is om minder studiepunten op te nemen per jaar, maar ik ben nu 30 en zou dus liefst gewoon op 3 jaar doen wat moet, ook al kost het me al mijn vrije tijd...

Alvast bedankt voor de hulp en reactie!
Ad astra per aspera...

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 15 jun 2015 17:59

Proberen is alles wat ik hieraan kan toevoegen. Bachelor geschiedenis gehaald in avondonderwijs VUB. Heb niets dan lof voor de unief en de aanwezige staf.

En schrik om te falen? Laat me het uitleggen zoals ik als 35-jarige aan dagstudenten probeerde duidelijk te maken (meestal terwijl ze al aan het tweede kootje van hun derde vinger zaten te knabbelen voor een mondeling examen van Lis of Witte).

Als je het niet probeert heb je sowiso gefaald, als je de materie kent heb je geen enkele reden om te stressen, als je de materie niet kent heb je er alle belang bij om juist niet te stressen.

En nu terug naar mijn master cursus ict toepassingen in de journalitiek, nog 200 pagina's na te kijken deze avond. Morgen om 14:00 examen aan de KUL.

BiancaR
Berichten: 4

#6 , 15 jun 2015 18:08

Ja schijnbaar is VUB echt wel "the place to be" voor werkstudenten...
Zijn bij de avondstudies de leeftijden wat "ruimer" verdeeld?!

Bedankt alvast voor je antwoord en succes met je examen morgen!
Ad astra per aspera...

VDG2
Berichten: 785

#7 , 15 jun 2015 18:13

BiancaR, gewoon doen zou ik zeggen. Ik zit nu in de 1e master en kan dit perfect combineren met mijn job en gezin. Het vergt wat planning, maar als je het echt wil is niks onmogelijk. Als je vragen hebt stuur gerust een privebericht, ik zal met plezier alle info geven die je wenst.
En er zitten mensen van alle leeftijden. We zijn ook een hechte groep. :)

En Vandebos, veel succes morgen!

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 15 jun 2015 18:18

De jongste was begin dertig, de oudste een kranige 82 jarige. Wat me trouwens verplicht het enige negatieve aan de VUB even aan te halen... De administratie... Bereid je erop voor dat alles wat kan en niet kan misgaan zal misgaan...

De 82-jarige is me bijgebleven omdat deze voor me stond bij de inschrijving met twee doctoraatsdiploma's en een licentie in de rechten in de hand en de vriendelijke jonge dame hem niet kon inschrijven wegens het niet bij hebben van een diploma secundair onderwijs... Prof. Witte, toen rector heeft toen rechstreeks ingegrepen...

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#9 , 15 jun 2015 20:41

Na mijn licentie politieke wetenschappen (VUB) en na mijn legerdienst ben ik in 1988 beginnen werken bij de bank waar ik vandaag nog werk. Heb dan in avonduniv aan de VUb nog economie bijgestudeerd. Wel afzien, want elke avond van het werk rechtstreeks door naar de VUB (toch 50 km), Toen ook elke zaterdag. Want 1 op 2 zaterdagen was ik aan het werk in de bank en daardoor was elke marge om te "brossen" opgesoupeerd. Wel effe balen als je voordien in daguniv amper naar de les ging... Toch geen spijt van gehad. Een bonte mengeling medestudenten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

BiancaR
Berichten: 4

#10 , 15 jun 2015 23:54

Klinkt alvast allemaal erg bemoedigend!
Ik kijk er eerlijk gezegd echt naar uit, eindelijk studeren wat ik altijd al wou!

Administratie zal wel lukken, daar heb ik best geduld mee...
Na ettelijke jaren als directiesecretaresse en nu boekhouder kan ik wel om met "Murphy's Law" :D

Dank je voor het aanbod VDG2, ik zal je hier waarschijnlijk wel aan houden en je nog lastig vallen met enkele vragen.
Proficiat trouwens, 1e master is niet niks!
Hoelang heb je over het traject gedaan tot nu toe?
Ik zou graag het gewone leerplan volgen, dus 60 studiepunten per jaar...
Als ik zo ver geraak, ben ik wel van plan om mijn MaNaMa Notariaat te doen met werkonderbreking dat volledige jaar.
De eerste 4-5 jaar zou ik echt graag full-time blijven werken, waarvan het eerste zonder educatief verlof.

82 jaar?!?! Oh my...
Hoe geweldig is dat!!!! :D
Ad astra per aspera...

VDG2
Berichten: 785

#11 , 16 jun 2015 01:51

Volgens de huidige situatie zal ik op 6 jaar de bachelor en master hebben gedaan ipv op 5 jaar. Dus 1 jaar langer dan in het modeltraject.
De eerste 4 jaar werkte ik fulltime + weekendwerk. Sinds vorig jaar werk ik 4/5 omdat de gezinssituatie is gewijzigd.

Ik zal met plezier antwoorden op al je vragen, dus shoot. :)

Terug naar “Praat café”