vreemde journalist

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

vreemde journalist

#1 , 29 mar 2015 11:15

De journalist waarover het ging in het topic http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=62430" onclick="window.open(this.href);return false;
heeft nu ook een artikeltje geschreven naar aanleiding van een recente studie van het BIVV
http://www.morsum-magnificat.be/index.p ... &Itemid=35" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is ondermeer volgende uitspraak te lezen ‘… toch gebeuren er niet zóveel ongevallen en als die er al zijn dan gaat het om het feit dat een automobilist weer geen voorrang heeft gegeven, het bord B5 weer niet heeft gerespecteerd of bruusk de motorfietser de pas afgesneden’. Volgens de journalist zouden ongevallen met motorrijders door automobilisten worden veroorzaakt.

Even verderop heeft hij het over de snelheid van zijn motor … maar voegt hij er onmiddellijk aan toe, ‘… maar automobilisten negeren maar al te vaak het B5 bord’. Alsof motorrijders dat niet doen :)

Naar mijn mening een kort maar éénzijdig ongenuanceerd artikeltje. Hoeveel ‘onderzoek’ zou er gedaan zijn? Om o.a. tot uitspraken te komen als ‘omdat ze het niet kunnen velen, snijden sommige automobilisten motorrijders bewust de pas af’? Eén automobilist geïnterviewd? Zichzelf? :)

Als je onderaan in het artikel van de journalist doorklikt op ‘MM_236_19’ moet je eens goed naar de foto’s kijken waar hij het heeft over een ‘verhoogde berm’ en dan nog eens het topic lezen waarnaar ik hierboven verwijs. Daar beweert de journalist dat hij absoluut niet op een verhoogde berm stond en in ‘MM_236_19’ beweert hij dat het dáár wel over een verhoogde berm gaat. Ik zie niet veel verschil tussen die twee ‘bermen’, die plaatsen zien er mij heel gelijkaardig uit … Als de rechters dus gewoon gezegd had ‘u stond op een verhoogde berm’ was de kous ook af geweest in die zaak.

Terug naar het artikel. Zou de journalist weten hoeveel motorrijders er over trottoirs of verhoogde bermen rijden of erop parkeren. Zou de journalist weten hoeveel motorrijders nog snel de baan op rijden voor aankomende automobilisten. Motorrijders accelereren natuurlijk snel, maar toch is er even dat moment waarbij de rijder de baan opkomt, aan de acceleratie begint … en een aankomende automobilist (voor alle veiligheid) even op de rem moet ..

Patrick M.
Berichten: 74

#2 , 29 mar 2015 12:39

Ik rij zelf met de moto en moet in deze tijd heel goed uitkijken naar de automobilisten. Ze rijden voor mij in, ze kunnen het niet verdragen dat ik eerst vertrek aan het rode licht, ze snijden mij de pas af en zo meer. Als ik met de auto aan het rijden ben en ik zie een moto afkomen dan hinder ik die motorijder niet. Een beetje respect van de twee kanten zou al veel oplossen.

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 29 mar 2015 15:18

Ik rij zelf met de moto en moet in deze tijd heel goed uitkijken naar de automobilisten. Ze rijden voor mij in, ze kunnen het niet verdragen dat ik eerst vertrek aan het rode licht, ze snijden mij de pas af en zo meer.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Ze proberen nog voor jou te gaan staan aan het rode licht? Of bedoel je dat er automobilisten zijn die voor jou gaan rijden op de baan of snelweg? 'ze snijden je de pas af'? Bij afritten van snelwegen zie je zowel motorrijders als automobilisten van het meest linkse vak in één keer naar de afrit snijden.

Ik heb zelf nog met de moto gereden. Wel meer dan 10 jaar geleden en heb eigenlijk nooit enig probleem gehad met automobilisten. Misschien omdat ik zowel met de moto als de auto een defensieve rijder ben :) Is er ondertussen zoveel veranderd?

Ik heb eerlijk gezegd nog niet veel automobilisten asociaal zien doen naar motorrijders toe.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 mar 2015 14:04

Om er iets juridisch aan te koppelen: het gedrag van de journalist is reeds 2 maal veroordeeld door de raad van de journalistiek:

http://rvdj.be/sites/default/files/pdf/ ... 200810.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rvdj.be/sites/default/files/pdf/ ... 7.09_3.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Hij probeerde, tevergeefs, de raad van de journalistiek nog te verbieden de uitspraak te publiceren:
http://www.journalist.be/nieuws/rechter ... rnalistiek" onclick="window.open(this.href);return false;
(later toch ten gronde publiceerbaar geacht: http://www.rvdj.be/sites/default/files/ ... Beroep.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2015 15:46

Die "journalist" lijkt me inderdaad een geval apart... Als je die naam intikt in google krijg je héél wat verhalen te zien van mensen die het aan de stok gehad hebben met deze persoon. Voorbeeldje op deze site: http://www.wuyts-rita.com" onclick="window.open(this.href);return false;. (Als mevrouw echt journaliste is, is haar Nederlands toch niet wat het moet zijn, maar kom.)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 30 mar 2015 16:32

En welk orgaan heeft die man een perskaart van journalist bezorgd?
Aan alle betrokkenen ..elke maal maar dan ook elke maal aangifte doen bij politie - u als slachtoffer laten registreren bij parket en opsporingsdaden vragen ( in het kort).
Mogelijk gaan ze dan zijn 'geestestoestand' eens bestuderen

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 30 mar 2015 16:33

Die Rita lijkt mij toch ook geen gewoon geval, maar goed, heeft precies wel wat meegemaakt. Over die "journalist", tja juridisch valt hier niet zoveel over te zeggen. Als iemand zich geroepen voelt op Psychiatrisch Forum op te starten?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 30 mar 2015 16:33

En welk orgaan heeft die man een perskaart van journalist bezorgd?
niemand. Je hoeft geen accreditatie als journalist te hebben om je journalist te mogen noemen :).

Een journalist (mét perskaart).

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 30 mar 2015 17:14

Deze persoon heeft geen perskaart, juist daardoor kan hij zijn gal blijven spuwen, de VVJ/AVBB kan hem dan ook niet sanctioneren, idem voor persmisdrijf...

Een goed jaar geleden hebben de beide eigenaars van dit pamflet wel in beroep zwaar bakzeil dienen te halen, dit na een klachtneerlegging door een inwoner van hun regio die met de regelmaat van de klok persoonlijk door hen door het slijk werd gehaald waarna ze zich verschuilden achter de noemer "persvrijheid".

Er is trouwens nog een thread over deze zaak. Denk dan ook niet dat deze 'journalisten' JF positief bejegenen...

JaMi
Topic Starter
Berichten: 46

#10 , 30 mar 2015 19:00

Die "journalist" lijkt me inderdaad een geval apart... Als je die naam intikt in google krijg je héél wat verhalen te zien van mensen die het aan de stok gehad hebben met deze persoon. Voorbeeldje op deze site: http://www.wuyts-rita.com" onclick="window.open(this.href);return false;. (Als mevrouw echt journaliste is, is haar Nederlands toch niet wat het moet zijn, maar kom.)
Zij is één van de slachtoffers van die 'journalist', inderdaad helemaal geen journaliste. Zij heeft een lagere opleiding genoten, in tegenstelling tot de 'journalist', die de dame in kwestie al zwaar aangevallen heeft, juist omdat zij de dingen niet altijd even goed kan verwoorden of al eens een fouten schrijft. Heel laag van die 'journalist'. Je zou eens moeten zien wat en hoe dat die man zelf schrijft, als 'journalist'. Niet iedereen kan even goed schrijven en iemand daarop aanvallen vind ik persoonlijk zeer laag. Ik ken heel wat mensen die het moeilijk hebben met schrijven, en heb er echt bewondering voor dat ze ondanks alles, en zeker ondanks opmerkingen van sommigen, het toch maar durven en doen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 30 mar 2015 23:34

Er is ondermeer volgende uitspraak te lezen ‘… toch gebeuren er niet zóveel ongevallen
ER gebeuren bijna 350.000 ongevallen per jaar in België (2013) - bijna 1000/dag !
Enkel BA, daar zitten de omnium gevallen nog niet bij

http://www.assuralia.be/fileadmin/conte ... 013_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en als die er al zijn dan gaat het om het feit dat een automobilist weer geen voorrang heeft gegeven,
Kijk er de kranten op na ...
Zeer veel gevallen waar géén voorrang verleend wordt .
het bord B5 weer niet heeft gerespecteerd of bruusk de motorfietser de pas afgesneden’. Volgens de journalist zouden ongevallen met motorrijders door automobilisten worden veroorzaakt.
Britse cijfers hadden het ooit over 75% van de tweezijdige motorfiets-ongevallen.

Een deel van de éénzijdige motorfiets ongevallen (ttz die zonder schade aan de auto) zijn ook mede veroorzaakt door auto's, met vluchtmisdrijf of nadien niet aantoonbare fout.
Even verderop heeft hij het over de snelheid van zijn motor … maar voegt hij er onmiddellijk aan toe, ‘… maar automobilisten negeren maar al te vaak het B5 bord’. Alsof motorrijders dat niet doen :)
Hopen borden B5 mogen er niet staan (als je voorrang kan verlenen zonder te moeten stoppen, mag het bord er eigenlijk niet staan ...)

Ik negeer ook borden B5, maar verleen uiteraard wel voorrang indien nodig ...
Hoeveel ‘onderzoek’ zou er gedaan zijn?
In België slaagt het BIVV er in een lijstje ongevalsoorzaken te publiceren zònder voorrang als oorzaak op te nemen ... tsja.
Je vraagt je dan af wat dàt onderzoek waard is ...

Niet verlenen van voorrang is de vergeten ongevalsoorzaak in België
Er worden amper PVs voor opgesteld, tenzij achteraf na een ongeval, maar de verzekeraars en politierechters weten uiteraard wel wat beter.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 mar 2015 09:49

Zij is één van de slachtoffers van die 'journalist', inderdaad helemaal geen journaliste.
Oops, my mistake. Aangezien ze het over de raad van journalistiek had, dacht ik dat zij ook journaliste was. Dat maakt het povere Nederlands iets minder pijnlijk.

Maar als je teksten op een website publiceert (en jezelf dan toch min of meer de status van schrijver aanmeet), en dan nog eentje waar duidelijk toch wat werk in gestoken is, laat dan je teksten even nalezen door iemand in je omgeving, zou ik zo zeggen. Er is een verschil tussen iets schrijven op een forum zoals dit (waar je toch ook een minimum aan moeite mag verwachten om foutloos en duidelijk te schrijven, voor wie daar de capaciteiten voor heeft), wat vluchtig is, en echt teksten publiceren op een website.

Maar bon, we wijken af. Het ging over die halve psychopaat... Hij heeft blijkbaar wat zoekresultaten die aan zijn naam gelinkt zijn, laten verwijderen door google. Vanavond toch eens via een niet-eu-proxy op zijn naam googelen om de zaken die hij laten verwijderen heeft, terug te vinden. Puur uit nieuwsgierigheid... ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 31 mar 2015 09:59

Zie maar dat je geen licht gaat geven in het donker. Letterlijk...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 mar 2015 10:45

Zie maar dat je geen licht gaat geven in het donker. Letterlijk...
'k Ben niet mee, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 31 mar 2015 10:54

Hij had een bedrijfje actief in het verwijderen van radioactieve bliksemafleiders (en "Dehaenen")

Terug naar “Praat café”